دست‌ها به هم گره خورد، توپ به زمین آمریکا افتاد

دیدار رئیسان جمهور ایالات متحده آمریکا و روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند واکنش سیاستگذارن دو کشور را به همراه داشته است.

زهره نوروزپور: دیدار روز گذشته پوتین و ترامپ در هلسینکی پایتخت فنلاند جو سیاسی ایالات متحده آمریکا را بهم ریخته است. طرف غربی به شدت به این دیدار، منفی می نگرد، اما طرف شرقی، دیدار رئیس جمهور کشورش با ترامپ را مثبت ارزیابی می‌کند. آمریکایی‌ها معتقدند پوتین برنده بازی مضحکی شده که ترامپ به راه انداخته است. روسها اما معتقدند که ترامپ رئیس جمهور خوب و محبوبی است!

از واکنش ها می توان فهمید این دیدار به ضرر چه کسانی و به نفع کدام بازیگران در صحنه سیاست خارجی خصوصا در منطقه خاورمیانه تمام شده است. 

این دو رئیس جمهور که زمانی با عنوان‌های بلوک شرق و غرب حکمرانی می کردند، در یک کشور بی طرف در حالی به دیدار هم رفتند که پوتین، با مشکلاتی همچون پرونده اوکراین، کریمه، تنش با لهستان و انگلیس و دیگر کشورهای اروپا به دلیل پرونده اسکریپال، همچنین در خاورمیانه بحران سوریه، وضعیت طالبان و داعش در افغانستان و حضور آنها در اسیای مرکزی، مساله مذاکره با طالبان و نفوذ روسها به این کشور، و در نهایت تحریم های تازه علیه روسیه و دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند؛ با این حال به رغم همه اینها، در این ملاقات، کفه ترازو به نفع پوتین سنگینی کرد. (اینجا)

در مقابل این کفه سنگین، این آمریکای ترامپ است که باید همۀ چالش‌های موجود را با همکاری روسیه پوتین حل کند خصوصا در امر ایران و برجام مساله، اما قسمت غم انگیز ماجرا برای ترامپ این است که آنها در این شرایط پشت یگدیگر را خالی کردند! تا جایی که خانم موگرینی صریحا موضع اروپا را دربارۀ برجام اعلام کرد. (اینجا)

در همین حال حرکتی که قانونگذاران و سیاستمداران آمریکایی را به شدت خشمگین کرده، حرکت هوشمندانه ولادیمیر پوتین بود که بسیار زیرکانه در نشست خبری و پس از مذاکرات، توپی را به ترامپ داد و ترامپ نیز این توپ را به سمت همسرش انداخت. پوتین با این حرکت ظریف به آمریکایی ها و اروپایی ها این پیام را داد که توپ در دستان ترامپ است. مشکلاتان را با او حل کنید! با اینحال پمپئو مانند پسربچه های ذوق زده و خوشحال، می‌گوید:  این مذاکره عالی بود و به نفع ایالات متحده است!

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

گزارشی از واکنش های منفی آمریکایی ها علیه ترامپ را از نظر می گذرانید و پس از آن واکنش روس ها؛ اما مشروح نشست خبری این دو رئیس جمهور را اینجا  و اینجا بخوانید.

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

پوتین، پس از دیدار
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بعد از دیدار خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد: ما در چارچوب آستانه عمل خواهیم کرد، یعنی روسیه، ایران و ترکیه و من این مساله را به دونالد ترامپ هم گفتم، اما ما در عین حال آماده هستیم تمام این تلاش‌ها را با تلاش‌های گروه کوچکی از کشورها جمع ببندیم تا یک روندی گسترده حاصل شود و شانس بهتری برای موفقیت نهایی به دست آید.

گفتگو با فاکس نیوز

اما پوتین درباره سوریه چه گفت؟
پوتین در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت: بعد از نابودی تروریسم در سوریه باید با مراجعه به توافقنامه ۱۹۷۴ درباره امتناع از درگیری که آتش‌بس بین اسرائیل و سوریه را تقویت می‌کند، گام‌هایی برداشته شود.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد، بعد از نابودی تروریسم باید در وضعیت جنوب سوریه براساس توافقنامه ۱۹۷۴ بازنگری شود و این به نفع روسیه است که صلح طبق قطعنامه‌های بین‌المللی برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد، نظامیان روس و آمریکایی همکاری با هم داشتند و توانستند از برخوردهای خطرناک در سوریه اجتناب کنند. نظامیان روس و آمریکا مهارت خوبی در هماهنگی و همکاری داشتند. آنها کانال‌های ارتباطی سریعی را ایجاد کردند که مانع از وقوع حوادث خطرناک و برخوردهای غیرمنتظره در صحنه درگیری در حریم هوایی و زمینی شد.

پوتین افزود: درباره  سوریه باید مشکلات در زمینه برقراری مجدد صلح در سوریه حل شوند که می‌تواند بهترین نمونه همکاری میان دو کشور باشد.

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

ترامپ، پس از دیدار
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام بازگشت به آمریکا بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: برای ساختن آینده روشن‌تر، ما نمی‌توانیم منحصرا به گذشته توجه کنیم. به عنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای ما باید با یکدیگر کنار بیاییم.

وی در پیامی دیگر نوشت: همانگونه که امروز می‌گویم و درگذشته بارها اعلام کردم من اعتماد بزرگی به ماموران اطلاعاتی کشورم دارم.

ترامپ چه گفته بود؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با ولادیمیر پوتین، اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه را در این باره که مسکو در انتخابات ایالات متحده مداخله‌ای نداشته است، پذیرفت.

ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، گفت: رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید کار این کشور نبوده است. من می‌گویم دلیلی وجود ندارد که کار روسیه بوده باشد. برخی تحلیلگران آمریکایی، اظهارات ترامپ دربارۀ دخالت روسیه را خالی کردن پشت سرویس های اطلاعاتی آمریکا و خنجری بر پشت منافع ملی تلقی کردند.

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

حمله منتقدان
رویترز  لحظاتی بعد از دیدار دو رئیس جمهور گزارش داد:  قانونگذاران ارشد آمریکایی از جمله اعضای سرشناس حزب جموریخواه روز دوشنبه به دنبال نشست مشترک دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند از آنچه که به باور آنها ناتوانی ترامپ برای رویارویی با پوتین در مسئله دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در جریان این نشست خبری بود، به شدت انتقاد کردند.

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

اظهاراتی که خشم سیاسیون آمریکایی را به انفجار تبدیل کرد
ترامپ که پس از نخستین نشست مشترک با پوتین در هلسینکی صحبت می کرد، گفت هیچ دلیلی نمی بیند که برآوردهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور، باور کند، در شرایطی که کرملین اطمینان می دهد در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.

به دنبال این اظهارات بود که بلافاصله موجی از انتقادات به سوي ترامپ راه افتاد و قانون گذاران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را ضعیف و بزدل خطاب کردند و حتی جان مک کین سناتور سرشناس آمریکایی که از منتقدان همیشگی ترامپ و همچنین نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا است،(اینجا) نشست سران دو کشور را یک اشتباه تاريخي توصیف کرد و گفت ترامپ نتوانست از همه آن چیزی که باعث می شود ما یک جمهوری متشکل از افراد آزاد و متعهد به آرمان آزادی چه در آمریکا و چه در همه جهان باشیم، دفاع کند.

پوتین و ترامپ در هلسینکی

کاخ سفید در بیانیه ای بدون اشاره به هیچ گونه جزئیاتی اعلام کرد ترامپ روز سه شنبه با قانون گذاران آمریکایی دیدار می کند.

تنور داغ دخالت انتخاباتی
دو سناتور آمریکایی  پَت تومی (Pat Toomey) از پنسیلوانیا و چاک شومر سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت سنای آمریکا احتمال وضع جریمه های جدید را علیه روسیه مطرح کردند.

تومی در بیانیه ای گفت اگر پوتین به آمریکا در زمینه تعقیب قضائی کسانی که متهم به نفوذ به سامانه های رایانه ای در این کشور هستند کمک نکند، واشنگتن باید تحریم های سخت و تازه ای علیه مسکو وضع کند.

البته هنوز مشخص نیست آیا روسای سنا و مجلس نمایندگان از چنین اقدامی حمایت می کنند یا خیر و اینکه تحریم های جدید تحت چه عنوانی می خواهد مطرح شود.
روابط مسکو و واشنگتن در پایین ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد قرار دارد.ترامپ از نشست هلسینکی به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دو طرف نام برد.

روابط مسکو و واشنگتن حتی پیش از طرح اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به علت نگرانی های مسکو از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی مسکو از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور بسیار پرتنش بود.

اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با شک و تردیدهایی مواجه شده است و قانون گذاران آمریکایی در سال 2017 به اتفاق آراء تحریم های سختی علیه مسکو وضع کردند.
جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و از اعضای حزب دموکرات پس از نشست هلسینکی گفت «تمجید از دیکتاتورها باعث ارتقای منافع آمریکا نمی شود بلکه باعث می شود امنیت ما کمتر شود.»

دن کوتس (Dan Coats) رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا از جمهوری خواهان سرشناس و منتخب ترامپ برای این سمت به دنبال اظهارات رئیس جمهور آمریکا از نهادهای اطلاعاتی این کشور حمایت کرد.

وی گفت «ما در ارزیابی های خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تلاش های ادامه دار و گسترده مسکو با هدف تضعیف دموکراسی در آمریکا به صراحت نظر خود را بیان کرده ایم.»

این در حالی بود که ترامپ در مسیر بازگشت خود به آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تاکید کرد «اعتماد فوق العاده ای به نهادهای اطلاعاتی آمریکا» دارد.

پوتین و ترامپ در هلسینکی

چرا همه از ترامپ عصبانی هستند؟
رند پُل سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی به سی ان ان گفت «من قطعا در این موضوع با رئیس جمهور موافق هستم که جامعه اطلاعاتی آمریکا پر از افراد مغرض و جانبدار است.»

مخالفان چرب تر هستند
پل رایان نماینده ارشد جمهوری خواهان در کنگره و رئیس مجلس نمایندگان گفت روسیه بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دخالت کرده است. وی در بیانیه ای گفت «رئیس جمهور باید به این نکته دقت داشته باشد که روسیه متحد ما نیست. هیچ گونه تشابه اخلاقی میان آمریکا و روسیه وجود ندارد و روسیه همچنان در برابر بنیادی ترین ارزش ها و آرمان های آمریکا برخوردی متخاصم دارد.‌»

سناتور میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا به خبرنگاران گفت «من چند بار گفته ام و بار دیگر هم می گویم که روس ها دوستان ما نیستند و من کاملا به ارزیابی ها و برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا باور دارم.»

باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز پس از اظهارات ترامپ در نشست مشترک خبری با پوتین گفت اظهارات ترامپ در حضور پوتین باعث شد آمریکا کشوری ضعیف و قابل غلبه به نظر بیاید.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز گفت این نشست فرصتی برای رئیس جمهور بود تا «قاطعانه روسیه را مسئول دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا بداند و هشداری صریح به مسکو بدهد که البته ترامپ آن را از دست داد. پاسخ های رئیس جمهور از سوی روسیه به عنوان نشانه ضعف تفسیر می شود و بیشتر از آنکه به حل مسائل کمک کند خود به مشکلات بیشتر دامن می زند.»

سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه نیز گفت «مواضع ترامپ غیرقابل دفاع بودند».

ریچارد بر (Richard Burr) سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نیز با اشاره به تخاصم طلبی های روسیه در چندین جبهه گفت آمریکا «اقدامات خصمانه روسیه را علیه ما و متحدانمان تحمل نخواهد کرد.»

چاک شومر و نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان حتی تا جایی پیش رفتند که اعلام کنند این رفتار ترامپ ممکن است ناشی از آن باشد که پوتین احتمالا اطلاعات رسوا کننده ای از ترامپ در اختیار داشته باشد. شومر گفت رویکرد ترامپ در هلسینکی بی سابقه بود.

وی گفت «اینکه رئیس جمهور آمریکا علیه نهادهای اطلاعاتی، مقامات دفاعی و ماموران آمریکایی با رئیس جمهور روسیه هم موضع شود امری ناشی از بی فکری، خطرناک و از موضع ضعف است.»

پوتین و ترامپ در هلسینکی

 دستیار جان کری چه می گوید؟
'تامس کانتریمن' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز شگفتی از مواضع دونالد ترامپ در دیدار با ولادیمیر پوتین و زیر سوال بردن سیاست های کشورش افزود دفاع ترامپ از پوتین، عدم تمایل وی برای ایستادن بر سر بر منافع ایالات متحده را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه تا اینجا دستاوردی از این دیدار نمی بینم، ادامه داد: کلیت دیدار سران دو کشور غیرمعمول بود، خصوصا اینکه بیانیه ای مشترک در پایان آن صادر نشد. من امیدوار بودم که گامی بزرگ در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای همچون تمدید پیمان «نیو استارت» برداشته و بیانیه ای در این زمینه صادر شود.

دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: اما روشن شد که پوتین خواسته های همیشگی روس ها درباره منع گسترش جنگ افزار را پیش کشید و ترامپ پاسخ خاصی نداشت. این ناامید کننده است که دو رئیس جمهوری در این زمینه توافق نداشتند.

کانتریمن اظهار کرد: ما به فشارهای خود برای تمدید پیمان نیو استارت و ادامه گفت وگوهای استراتژیک در این زمینه ادامه خواهیم داد. ایالات متحده و روسیه در حال تنوع بخشی و پیشرفته ساختن زرادخانه های خود هستند. این نیاز به گفت وگوی جدی راهبردی میان دو طرف را نشان می دهد. روشن نیست که در این زمینه توافقی شده باشد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی درباره زیرسوال بردن یافته های دستگاه های امنیتی آمریکا درباره دخالت روسیه توسط ترامپ هم اظهار کرد: باعث تاسف است که ترامپ از این فرصت استفاده نکرد تا اعتماد خود را به روند حقوقی رسیدگی در آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات اعلام کرده و حتی درباره انکار پوتین، ابراز تردید کند. این کار نه به معنای ادب ورزی در برابر پوتین، بلکه نشانه عدم تمایل وی برای پافشاری بر منافع ایالات متحده است.

کانتریمن با اشاره به توئیت اخیر ترامپ که سیاست های دولت های پیشین آمریکا را درباره مسکو احمقانه خوانده بود، افزود: او هر مساله ای را به گردن اوباما می اندازد. تردیدی نیست که اینها پیامی برای پایگاه وی در داخل است. آقای ترامپ نمی خواهد تحقیقات درباره روسیه ادامه یابد و برای همین هم از دروغ پردازی های پوتین دفاع می کند.

وی درباره اشاره ترامپ و پوتین به برجام و برنامه هسته ای ایران هم گفت: ما نمی دانیم که در جلسه خصوصی چه بحثی درباره برجام مطرح کرده اند. به نظرم این موضوع اولویت پوتین نبوده و شخصا برای من تعجب آور خواهد بود اگر این موضوع در گفت و گوهای هلسینکی محوری بوده باشد.

دستیار سابق «جان کری» در پاسخ به پرسشی پیرامون گمانه زنی ها درباره خواسته ترامپ از پوتین برای پایان دادن به حضور مستشاری ایران در سوریه اظهار کرد: فکر نمی کنم این خواسته ای واقع بینانه باشد. ایران و روسیه برای ادامه پشتیبانی از اسد منافع مشترکی دارند و برای همین به نظرم واقع بینانه نیست که روسیه بخواهد ایران را به خارج کردن نیروهای خود از سوریه ترغیب کند.

پوتین و ترامپ در هلسینکی

هیلاری کلینتون بالاخره کشف کرد
خانم کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت اوباما و کاندیدای ریاست جمهوری، قبل از دیدار روسای جمهور روسیه و ایالات متحده به ترامپ گفته بود: می دانی در کدام زمین بازی  می کنی؟ (اینجا)

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پس از اظهارات روز دوشنبه ترامپ در هلسینکی فنلاند گفت: حالا می‌دانیم ترامپ در کدام تیم بازی می‌کند.

این اظهارنظر از سوی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پس از دیدار میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسش در هلسینکی، فنلاند مطرح شده است.

دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

هواخواه دیروز، مخالف امروز
یکی از حامیان قدیمی دونالد ترامپ اعلام کرد، عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری با رئیس‌جمهوری روسیه "جدی‌ترین خطای ریاست جمهوری او" بود.

نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه تاکید کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید درباره اظهاراتش در هلسینکی بابت سیستم اطلاعاتی ما و پوتین شفاف‌سازی کند. این اظهارات جدی‌ترین اشتباه ریاست جمهوری او بودند و باید فورا اصلاح شود. 

اظهارات این سیاستمدار آمریکایی پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یافته‌های جامعه اطلاعاتی خودش را مبنی بر اینکه مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ مداخله کرد، به چالش کشید. ترامپ گفت: آنها گفتند که فکر می‌کنند کار روسیه باشد. رئیس‌جمهوری روسیه اینجاست، او گفت که روسیه نبوده است و گفت که چه دلیلی وجود دارد کار روسیه بوده باشد.

ترامپ مکررا از تحقیقات شورای ویژه کشورش که همدستی احتمالی میان کمپین او و روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد، انتقاد می‌کند. اما اظهارات روز دوشنبه او فاصله‌ گرفتن غیر عادی از دولت خودش بود که هفته گذشته ۱۲ مقام روسیه را به اتهام هک سرورهای دموکرات‌ها در ۲۰۱۶ رسما متهم کرد.

پوتین بعد از دیدار با ترامپ جشن گرفته و خاوریار می‌خورد
باب کورکر، سناتور آمریکایی با انتقاد از نتایج دیدار دونالد ترامپ با همتای روسش گفت، احتمالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بعد از دیدار با ترامپ جشن گرفته و خاویار می‌خورد.

به گزارش سی‌ان‌ان، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی گفت: پوتین از این دیدار سود بسیار زیادی برده است.

کورکر اعلام کرد که او ناامید و ناراحت شده است.

وی گفت: من همانند هر کسی که با پوتین سرکار دارد، درک می‌کنم که بهترین راه برخورد با او از موضع قدرت است. از سوی دیگر من تنها احساس می‌کنم که اظهارات رئیس‌جمهوری (آمریکا) ما را شبیه یک ملت ساده لوح کرده است و من در این باره ناامید شدم.

پوتین و ترامپ در هلسینکی

میزبان چه می گوید؟
وزیر خارجه فنلاند گفت، مهم‌ترین دستاورد امنیتی و نتیجه مثبت ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه، ابراز تمایل دو طرف برای مذاکره درخصوص توافقنامه هسته‌ای جدید استارت برای کاهش تسلیحات هسته‌ای است.

تیمو سوئینی، وزیر خارجه فنلاند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد امنیتی نشست، ابراز تمایل پوتین و ترامپ برای مذاکره درخصوص توافقنامه جدید هسته‌ای استارت است زیرا توافقنامه فعلی استارت به زودی انقضا می‌یابد.

وی ادامه داد: به یاد دارم در آغاز دهه هشتاد میلادی تظاهرات گسترده‌ای علیه تسلیحات هسته‌ای برگزار می‌شد اما اکنون پس از دو یا سه دهه دیگر آن نگرانی‌ها را نداریم و هم‌اکنون فرصت بی‌نظیری برای روسای جمهوری آمریکا و روسیه وجود دارد تا با امضای توافقنامه جدید برای کاهش تسلیحات هسته‌ای، اعتبار ارزشمندی برای خود در دوران ریاست‌جمهوری‌شان کسب کنند.

وزیر خارجه فنلاند همچنین تصریح کرد: بسیار مهم است که روابط ترانس‌آتلانتیک با اتحادیه اروپا و همچنین روابط اتحادیه اروپا با روسیه ارتقا یابد. اگرچه همچنان مسأله الحاق کریمه و جنگ در شرق اوکراین وجود دارد، اما این فرصت بی‌نظیر برای روسای جمهوری روسیه و آمریکا فراهم است تا با مذاکرات تاریخی خود برای برقراری صلح، جامعه جهانی را غافلگیر کنند.

سوئینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزبانی این نشست تاریخی در هلسینکی فنلاند، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستم که فنلاند ظرف مدت دو هفته توانست مقدمات برگزاری این نشست مهم را فراهم کند و همه چیز به خوبی برگزار شود.

وی در ادامه اعلام آمادگی کرد که فنلاند نشست‌های تاریخی و مهم دیگری را برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی برگزار کند.

وزیر خارجه فنلاند افزود: این نشست فرصت خوبی برای رئیس‌جمهوری فنلاند بود تا با ترامپ و پوتین ملاقات داشته باشد. همچنین فرصت بسیار خوبی برای من بود تا با همتایان روس و آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کنم.

پوتین و ترامپ در هلسینکی

آب گل آلود برای روس‌ها
مقام های روسی درباره مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا دیدگاه های خود را اعلام کرده اند و برخی از این گفت وگوها استقبال کردند و شماری دیگر قابلیت اجرای توافق ها از سوی ترامپ را زیر سوال می برند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با خبرنگاران، اجلاس سران روسیه و آمریکا در هلسینکی را دیداری خواند که از مدتها پیش خیلی ها انتظار آن را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ عالی بود و دو طرف درباره تمام موضوعات مورد اختلاف گفت وگو کردند.

والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) هم گفت که در دیدار پوتین و ترامپ، گام نخست برای برقراری روابط سیاسی بین روسیه و آمریکا برداشته شد.

وی با بیان اینکه بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا سرانجام دیداری برگزار شد، اظهار کرد: اما نباید انتظار داشت که نتایج قابل توجه از فردا در روابط دو کشور به دست آید و نیاز به مذاکرات توام با صبر و شکیبایی وجود دارد ضمن اینکه پس از مذاکره پوتین و ترامپ، گمان می رود آرامش بیشتری در جهان حاکم شود.

ولادیمیر جاباروف معاون اول کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون نیز گفت که پس از مذاکرات پوتین و ترامپ می توان انتظار پیشرفت هایی در همکاری های روسیه و آمریکا در مناطق مورد مناقشه و نیز اجرای طرح احداث خط لوله گاز جریان شمالی 2 را داشت.

وی به ریانووستی گفت: بدیهی است نکته اصلی توافق درباره سوریه است که اهمیت زیادی دارد.

الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز به آغاز گفت و گوهای سیاسی میان روسیه و آمریکا با اجلاس هلسینکی اشاره کرد.

وی در یک برنامه سیاسی در شبکه روسیه 1 گفت: در آمریکا با چماق های اطلاعاتی در انتظار ترامپ هستند چرا که رسانه ها و برخی سیاستمداران آمریکایی خواهند گفت که ترامپ آمریکا را به پوتین فروخت.

این مقام روس تصریح کرد: توافق های بین دو کشور تا مرحله ای اجرا خواهند شد که ترامپ بتواند از آن در داخل کشورش دفاع کند و از هم اکنون رسانه های آمریکایی به دنبال نابود کردن او هستند.

«ویاچسلاو نیکونوف» رئیس کمیسیون آموزش و علوم دومای روسیه نیز در گفت وگو با شبکه روسیه یک با اشاره به تیرگی روابط روسیه و آمریکا و تلاش روسای جمهوری دو کشور برای خروج از این وضعیت خاطر نشان کرد که رسانه های غربی و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس افکار عمومی را گمراه می کنند.

وی تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شکار اشباح خواند و افزود: هدف این تحقیقات ضربه زدن به روسیه و جلوگیری از بهبودی روابط با آمریکا است.

منبع عکس: رویترز و آسوشیتدپرس

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    5 0
    استراتژی پوتین و روسیه در این مذاکره ظریف و هوشمندانه و به تعبیری شبیه کاکی واکه اوکه بود. آنچه که مربوط به کشور است را میتوان در چند نکته به طور خلاصه بیان نمود ۱ با اشاره روسیه به پایبندی به برجام و اینکه برجام بهترین مکانیسمها برای بازرسی و مانیتورینگ فعالیت هسته ای کشور را شامل میشود به معنای رد پیشنهاد امریکا برای همراهی با امریکا در اعمال فشار به ایران بود. نکته مهم برای کشور هوشیاری در خصوص تله های لاشخورهای اسراییلی برای کشور برای خروج از برجام یا خدشه به پیمانها و معاهدات بین‌المللی خصوصا پیمان عدم اشاعه بود تا یک اتحاد بین المللی بر ضد کشور ایجاد کنند که با بصیرت و هوشمندی کشور در پایبندی به برجام و سایر معاهدات بین المللی پوزه لاشخورها به خاک مالیده شده است.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 1
    تصاویر خانومش رو یادتون رفته سانسور کنید. اون کفن من کجاست، ایمانم به باد رفت...
  • رضا DE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 0
    ۲ اشاره روسیه به لزوم پیاده سازی قطعنامه ۳۳۸ شورای امنیت، نشان از تاکید روسیه بر لزوم ایجاد ثبات در سوریه و عدم همراهی و عدم معامله مسایل سوریه در قبال اوکرایین و کریم دارد. قطعنامه ۳۳۸ شامل اجرای قطعنامه ۲۴۲ نیز هست و به معنای پایان حمله های اسراییل به پایگاههای سوری و خروج از بلندیهای جولان بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میباشد. در اینجا لازم به ذکر است که بررسی حقوقی شکایت از اسراییل به دادگاههای اروپا و دادگاههای بین المللی برای مطالبه و تامین خسارت حملات هوایی اسراییل به سوریه میتواند مورد بررسی قرار گرفته و عملی شود. ۳اشاره روسیه به ادامه جریان گاز از لوله های قدیمی مسیر اوکراین و پایبندی روسیه در این خصوص با توافق با اروپا نشان از عدم علاقه روسیه به ایجاد بحران در اوکراین بود.
  • رضا FR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 0
    ۴ با وجود توانایهای اطلاعاتی و نظامی، در هیچیک از اظهارات روسیه‌برای حل مسایل به استفاده و یا امکان استفاده از قوه قهریه اشاره نشد. تلاش امریکا همواره نشان دادن روسیه به عنوان اگرسور بوده که در این سری از مذاکرات با عدم اشاره و عنوان استفاده از نیروهای قهریه، سیگنال مهمی ارسال شد. نکته مهم این موضوع برای کشور عدم اشاره مستقیم در تریبونهای بین المللی به قوه قهریه برای حل مشکلات غیر نظامی است ضمن آنکه فعالیتهای کشور فارغ از این تریبونها بدون وقفه ادامه می یابد. در هر حال این تلاش ترامپ نه به عنوان رییس جمهور امریکا بلکه به عنوان یک گماشته لاشخورهای کودن اسراییلی با شکست کامل مواجه و هوشمندی و آمادگی قبلی روسیه باعث تقویت موقعیت سیاسی روسیه شد. موضع ایران نیز در خصوص برجام و سوریه تقویت گردید
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 2
    پوتین سیاستمداری زیرک است و دستاورد های خوبی هم داشته است اما روی هم رفته ترامپ از نظر اقتصادی نتایج بهتری برای آمریکا داشته و برای دفاع از این رشد مجبور خواهد شد که انعطافهایی هم با رقبا داشته باشد.