رییس فدراسیون واردات گفت: باید فرآیند مشخصی در حوزه تولید و اقتصاد داشته باشیم و عوامل بازدارنده را در حوزه‌های مختلف مشخص و برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، فرهاد احتشام‌زاد در یک نشست خبری اظهار داشت: در کالاهای مصرفی در سال 1396 نسبت به سال 1395 از رشد 6 درصدی، کالاهای واسطه‌ای کاهش 4 درصدی و سرمایه‌ای کاهش 2 درصدی برخوردار بودیم.

وی افزود: این واقعیت را نمی‌توانیم کنار بگذاریم که در سال 1396 بیش از 82 درصد کالاهایی که  وارد کشور شدند، واسطه‌ای و مصرفی بودند. این اقلام، اقلامی هستند که در تولید مصرف می‌شوند.

رییس فدراسیون واردات با بیان این‌که بیش از 90 درصد وارداتی که به کشور انجام می‌شود، مکمل و نیاز تولید است، عنوان کرد: در حوزه خودرو داخلی شاید نیاز کمی پوشش داده می‌شود، اما نیاز کیفی پوشش داده نمی‌شود که با واردات خودرو پوشش داده می‌شود.

احتشام‌زاد با ذکر این نکته که هر کالایی برای این‌که در سبد خرید مشتری قرار گیرد، باید دارای مزیت مطلق و نسبی باشد، متذکر شد: ما باید ببینیم در کدام کالاها مزیت نسبی و مطلق داریم.

وی ادامه داد: موضوعی که در اقتصاد ما وجود دارد، این است که همه کالاهای تولید داخل را به عنوان کالای استراتژی می‌دانیم که این موضوع باعث می‌شود عدم افزایش راندمان و رانت‌جویی در بخش‌های غیرمولد تولید ایجاد می‌شود. انتخاب کالا از آزادی‌ها و قابلیت‌های مشتری است.

رییس فدراسیون واردات با بیان این‌که ما با محدودیت منابع مواجه هستیم، گفت: این منابع را اگر بخواهیم در همه حوزه‌ها توزیع کنید، در هیچ حوزه‌ای حرف اول را نخواهیم زد. اگر تمرکز کنیم در جاهایی که احتمال موفقیت بیشتری داریم، احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود. هیچ کشوری در دنیا صرفا تولیدکننده نیست.

احتشام‌زاد یادآور شد: ما باید فرآیند مشخصی در حوزه تولید و اقتصاد داشته باشیم و عوامل بازدارنده را در حوزه‌های مختلف مشخص و برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز ما باید روی استراتژی صادرات باشد، نه در استراتژی محدودیت واردات و جایگزینی استراتژی واردات.

 

 

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =