ایرنا نوشت: سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر و حامی ائتلاف انتخاباتی سائرون از پایان گام های نهایی تشکیل دولت جدید عراق خبر داد.

مقتدی صدر در توییتی در صفحه شخصی خود هنگام ترک بغداد پس از چند روز حضور و مذاکره با سران احزاب و ائتلاف های مختلف پیروز در انتخابات چهارمین دوره پارلمان این کشور این موضوع را اعلام کرد.

صدر در این توییت که به سبک خاص قرآنی نگاشته شده است از عبارت 'الیوم اکملت لکم الصورة و اتممت لکم ... و رضیت لکم الحکومه ..' استفاده کرده و گفته است که تصویر (طرح دولت آینده) را کامل کردم و گام های نهایی را برداشتم و پس از مشورت هایی که کردم دولتی برایتان پذیرفتم (برگزیدم).

صدر در این توییت به استفاده از رهنمودهای مرجعیت عالی عراق، دیدگاه های عشائر و مردم و نیز همکاری ائتلاف های انتخاباتی 'پاک و دارای گرایش های میهن خواهانه' برای تشکیل یک 'دولت پدروار و قوی' بعنوان قدم هایی بعدی اشاره کرده است.

وی گفته است باید دولتی قوی و پدروار تشکیل شود که بتواند حقوق ملت را استیفا و مفسدان را به مجازات شدید برساند.
صدر که ائتلاف مورد حمایت او 'سائرون' توانست با کسب 54 کرسی ائتلاف پیروز انتخابات اخیر عراق شد در چند روز گذشته با حضور در بغداد دیدارهای مختلفی را با سران سایر ائتلاف ها انجام داد و با آنها در خصوص شرایط تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی و تشکیل دولت آینده بحث و گفتگو کرد.

گفتنی است دیدارهای مختلف سران ائتلاف های پیروز در انتخابات عراق با یکدیگر طی هفته گذشته در راستای درک شرایط ویژه کشور در دوران پساداعش و با هدف تفاهم هر چه بیشتر و تشکیل یک ائتلاف پارلمانی فراگیر و دولتی کارآمد و قوی جهت مقابله با چالش های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد. در همین چارچوب دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.

چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی و جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.

در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند. پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند. طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =