روحانی:امربه‌معروف‌بادعوانمی‌شود/لزوم افشای مالیات‌ندهندگان

رییس جمهور گفت: از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم و از سیستم ارزی فعلی هم راضی نیستم، باید سیستم سومی را تهیه کنیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت اظهار کرد: از ما انتقاد کنید، چرا که ما دل نازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم. ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید. از رئیس جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقاد کردن جزو حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به ضرورت گشایش در فضای مجازی ادامه داد: این که شبکه‌ای در ایران انحصارنداشته باشد خوب است؛ چرا که انحصار درست نیست اما بگذارید مردم زندگی شان را بکنند. 

اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است: 

* من به مردم قول می دهم چه برجام باشد و چه نه، چه امریکا باشد و چه نه، با سبک امروز ما، توطئه آن ها نقش بر آب شده است. یکی از من پرسید امریکا می خواهد چه کار کند؟ من گفتم والله امریکا و کنگره و خود ترامپ هم نمی دانند قرار است چه کار کنند. به چه روزی این کشور بزرگ رسید، این ملت به جایی رسیدن که از ساعت بعدی خود خبر ندارند؛ همه نگاهشان به توییتر است که این اقا چه می گوید .اما ما برای برجام فکر کردیم و مشکلی نداریم . بدون برجام هم زندگی مردم ما دچار مشکل نخواهد شد. اگر قرار باشد در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم کار سختی نیست. سازمان انرژی اتمی ما مدت ها است برای کارهایی که آن ها فکر می کنند و فکر نمی کنند آماده است.

* اگر در این ماه بیش از ماههای دیگه به مردم عزیز خدمت کنیم و گره ای را باز کنیم، اگر رفتار ما با مردم در ادارات اینچنین باشد، آنچیزی که می ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن آنهاست. در روایت آمده است که "الخلق عیال الله". باید باورمان شود که اداره کشور به عهده ملت و حق آنهاست و ما چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم و بالاتر از خادم ملت نیستیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می داند، کاری به مسائل دینی نداریم، حتی مفهوم مردم سالاری دینی را هم لمس نکرده است.

* به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند و مدیر زیردست شما به مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی تواند با عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد؛ او غاصب است. چقدر ما سین جیم و گزینش می کنیم؛ از همه چیز می پرسیم اما آیا یک کلمه از تعهد می پرسیم که به مردم خدمت کنی و به وظیفه ات عمل کنی. اگر این ها سوال های گزینش بود، من حرفم را پس می گیرم.

* ما چه کار داریم می کنیم؟ تمام آدم هایی که در جمهوری اسلامی مدیریت دارند، همه اینها یک زمانی نوجوان و جوان بودند و همه در همین نظام تربیت شدند؛ چند پرونده برای این ها درست کردی؟ اگر از سال ۵۸ رفتارمان با مراجعین درست بوده، پس مسیر انقلاب درست بوده است. اساس این انقلاب احترام به مردم و حل مشکل آن هاست. اگر دولت در طول جلسات آیین نامه ای را وضع کند که گره ای باز کند، این همه خان و زنجیره درست کردید تا مجوز یک کار تولیدی گرفته شود، اگر بیست خان تبدیل به بیست و یک شد و اگر گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است راست نمی گوییم و در مسیر انقلاب قرار نداریم. 

* اساس حکومت پس از رضای خدا، رضای مردم است. این همه نظرسنجی می کنیم، اما به درد نمی خورد. اگر در نظرسنجی ها فهمیدیم که مردم امسال نسبت به سال گذشته از حکومت و حاکمان و دولت و مسئولین به خاطر ادب و رفتارشان راضی تر شدند، پس ما موفق ایم.

* ما دشمن و بدخواه داریم اما آنها مهم نیستند، بیرون را باید رها کنیم. باید سر جایش به فکرش باشیم اما لازم نیست ذهن مان را درگیر کنیم. می دانم کشور در سال کم آبی است و مردم ممکن است نگران رفتار دشمنان باشند، می دانم مشکل بیکاری و محیط زیست داریم اما همه این مشکلات با اراده تصمیم و اتکای به خداوند حل می شود. اگر «رجالی» که خداوند می فرماید شدیم، هیچ چیز آنها را از یاد خدا غافل نمی کند و موفق می شویم؛ این مشکلات چیزی نیست که این ملت بزرگ در برابر آن عاجز باشند.

* در هر کاری اگر مردم را قانع کنیم نه اینکه تهدید کنیم و مردم را همراه کنیم و مردم از ما پشتیبانی کنند، موفق می شویم، برای مدیریت بازار ارز، در برابر دشمنان، در بحث اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می شویم و اگر مردم مشکلات را درست درک نکنند و دیگران مردم را تحریک کنند، مردم ناراحت می شوند، عصبانی می شوند و ممکن است در خیابان بیایند. ما مدیران ارشد دولت کم با مردم حرف می زنیم، مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفتند، نمی دانم از چه کسی می ترسند. اگر از اخم این و آن می ترسند کنار بروند، واجب نیست ۴ سال به صندلی بچسبند، مدیران دارای اختیارات هستند و باید از اختیارات خود استفاده کنند؛ آدمی که از اخم یک‌نفر می ترسد حق ندارد این صندلی را بچسبد، رها کند برود تا بر صندلی مسئولیت نشسته ای باید مدیریت کنید.

* بار مسئولیت بر دوش قوه مجریه است و هیج دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند و دستگاه نظارتی حق دخالت در قوه مجریه را ندارد.عقل ناقص شما که مبنای کار نمی شود آقای دستگاه نظارتی! در چارچوب قانون باید حرف زد و نباید به برخی از تهدیدات و نامه ها، اعتنایی کنید. اگر می خواهید نامه ای به مدیران دولتی بدهید آن نامه را برای من بفرستید تا من پاسخ شما را بدهم.

* دستگاه اجرایی اگر احساس قدرت نداشته باشد و اگر نداند که دارای اختیارات است، آن کسی که می خواهد به سر کار برود را یکی تهدید می کند، یکی به او نامه می دهد، یکی به او تلفن می زند. اینطور که نمی توان کشور را اداره کرد. ما مسئولیم و باید یک کشور را اداره کنیم و این شوخی نیست. چرا که بار اصلی اداره کشور بر دوش ماست.

* کسانی که کنار گود نشسته اند و بعضاً حرف هایی می زنند نمی دانند که درون گود چه خبر است و چه می گذرد، بار اصلی بر دوش ماست و ما باید با این شرایط این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم حالا اگر کسی محاسبات دیگری دارد و برخی حرف ها را مطرح می کند، از دولت دوازدهم بیرون بروند. ما باید رسالت سنگین خود را به خوبی انجام دهیم.

* با بیان درست، کارشناسی و منطقی مردم را قانع کنید، شما می گویید آب کم است خوب این را که مردم خودشان می دانند. همه متوجه هستند که امسال باران نیامده و خشکسالی است و قبل از اینکه من و شما این را بدانیم، آن کشاورز آن را متوجه می شود. ما مشکل آب داریم و این را همه می دانند اما دولت در جایگاهی نیست که صرفاً بگوید ما خشکسالی داریم، دولت باید به مردم برنامه دهد. حتی نصیحت هم کار شما نیست. علما، ائمه جمعه و خیلی های دیگر هستند که نصیحت کردن را بلد هستند. شما لازم نیست به منبر بروید.

* مدیران اجرایی ما باید برنامه ریزی کنند، گروه هماهنگی مقابله با کم آبی کشور یعنی وزیر نیرو، وزیر کشاورزی، معاون محیط زیست و وزیر صنعت، این ها باید در این رابطه به ما برنامه بدهند اما به من رئیس جمهور گزارش می دهند که آب خیلی کم است. خب مگر ما نمی دانیم، توضیح واضحات به من می دهید.

* کار دستگاه اجرایی کشور، نصیحت و موعظه نیست و در همه مسائل هم این مسئله صادق است به طور مثال در موضوع فساد هم قرار نیست ما صرفاً موضوعات فساد را مطرح کنیم بلکه ما باید برنامه بریزیم تا فساد کم شود و یا انجام نشود. به طور مثال دولت الکترونیک را اگر سریعتر راه اندازی کنید در این شرایط فساد کمتر می شود. فاصله مردم را با میز ادارات کمتر کنید. قرار نیست که مردم پله های ادارات را روزانه طی کنند. یک نفر در همان طبقه همکف، پاسخ مردم را بدهد. شلاق و زندان دست ما نیست. این ها دست قوه قضائیه است. ما در مرحله اجرا که بزرگترین وظیفه را برعهده داریم باید کاری کنیم که فساد کردن، ناممکن و یا بسیار سخت شود و این با برنامه ریزی درست، کنترل و نظارت مناسب امکانپذیر است.

* یکی از کارهای خوبی که امسال در بودجه لحاظ شده، همین بودجه عملیاتی است. یعنی به دستگاه ها بر مبنای عملکردشان و کارمندانشان پول بدهند. محصول را مدنظر قرار بدهید. ما باید در همه دستگاه ها، محصول محور باشیم و بودجه را عملیاتی به دستگاه ها اختصاص دهیم. مردم باید ناظر بر پول خود باشند،من بارها گفته ام و این بار هم تأکید می کنم که پول هایی که به دستگاه های اجرایی اختصاص می دهید را بر روی سایت بگذارید تا مردم بدانند که این پول به کدام دستگاه رفته و هر دستگاه چقدر پول دریافت کرده و چه میزان خروجی داشته است. فضای مجازی نظارت عامه مردم است و به تعبیری امر به معروف و نهی از منکر است اما برخی می گویند ما از این طریق قبول نداریم و باید در خیابان یقه مردم را بگیریم.

* با جنگ و دعوا، امر به معروف درست نمی شود. همین موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است اما نمی دانم چرا برخی از موبایل بدشان می آید. از شبکه های اجتماعی بدشان می آید. از اطلاعات مردم هم خوششان نمی آید و می گویند مردم در بی خبری محض باشند، شب راحت تر می خوابند. ما بر مبنای حقوق شهروندی که اعلام کردیم معتقدیم که اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. از ما انتقاد کنید ما دل نازک نیستیم و از رئیس جمهور دولت انتقاد کنید که ظاهراً غیر از دولت هم نمی توانند به کسی یا جایی انتقاد کنند.

* از نحوه اداره بازار ارز پیش از این ناراضی بودم، از سیستم فعلی هم بسیار خوشنود نیستم. ما باید به سیستم سومی در بازار ارز برسیم. در چهار سال گذشته با گرفتاری فراوان اسکناس ارز را تهیه می کردیم، در یک هواپیما می گذاشتیم، هواپیما را بیمه می کردیم، به فرودگاه می آوردیم، تعدادی ماشین مسلح می بردیم و ارز را به بانک مرکزی می آوردیم. صبح دلارها را داخل گونی می ریختند و به صرافی ها می بردند، صرافی ها هم معلوم نبود چطور تقسیم می کردند و به چه کسانی دلار می دادند. ارزها در پاکت می رفت و به افراد خاص داده می شد. بانکها هم تماشا می کردند. خودشان هم اگر ارز می خواستند به دلال ها و صرافی ها می سپردند.چند نرخ در ارز وجود داشت. کالاها با نرخ های مختلف وارد می شدند.

* من در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و معتقد بودم ارز نباید با اسکناس داده شود مگر در موارد خاص. ارز باید با حواله به افراد داده شود. باید حداکثر کار بر عهده بانک ها و یا صرافی مجاز باشد. با این شیوه تقسیم ارز، ارز به تولیدکننده نمی رسید و ناچار می شد به شکل دیگری با صرافی ها قرارداد ببندد. با این شیوه یک روز مجبور شدیم که رابطه صرافی ها را با دلالان و مردم قطع کنیم. دوستان من در جلسات می دانند که من همیشه منتقد بازار ارز بودم.

* این شرایطی که در بازار ارز به وجود آمد را برخی افراد سودجوی داخلی و یا خارجی ایجاد کردند. من وارد این بحث نمی شوم. دوستان بعدی تشریح کنند که چه مواردی موجب شد که آرامش بازار ارز از بین برود و چه مقدار از این دلایل فشار خارجی، بعد روانی و چه مقدارش نمی توانم بگویم ازکجا بود. همه چیز را آدم نمی تواند بگوید.

* نمی خواهم بگویم شرایطی که امروز در بازار ارز وجود دارد، مطلوب ترین است. من خودم دنبال شیوه دیگری هستم ولی در شرایط فعلی به نظر من مدیریت بازار ارز تصمیم درستی اتخاذ شد. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. در جلسه چند بار سوال کردم که در این تصمیم اجماع وجود دارد یا اختلاف. در مدیریت جدید بازار ارز به گونه ای اقدام کردیم که واردکنندگان محصولات اساسی برای تولید راحت باشند. ۴۲۰۰ تومان قیمت ارز، قیمت محاسبه شده و درستی است.

* ما در طول ۴ سال یعنی از سال ۹۳ تا سال ۹۶ که تورم جهانی مشخص است، قیمت ارز همین حدود بوده است. اضافه یا کم شدن قیمت ارز بر مبنای همین تفاضل است. یعنی به طور متوسط در طول یک سال ۵ درصد قیمت ارز بالا و پایین می شود. هر کس واردکننده است و یا سفارش خود را برای واردات ثبت می کند، بر مبنای ثبت سفارش به بانک مرکزی می رود و پول خود را می گیرد. بنابراین خیال واردکننده باید راحت باشد. پس همه بدانند که اگر کسی بهانه ارز می آورد، این بهانه نادرست است و ارز تا پایان سال به همین منوال تامین می شود. تولیدکنندگان هم باید کاملاً مطمئن باشند که ارز با همین نرخ وجود دارد.

* در سال حمایت از تولید ملی دولت باید بتواند برنامه ریزی درست کند. شعار دادن فایده ندارد. تریبون داران و صدا و سیما بلد هستند که شعار بدهند. سال حمایت از تولید کالای ایرانی یعنی اینکه ما بتوانیم مواد اولیه را تضمین کنیم.

* در ارز هدر رفت داشتیم، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ماست، بخش نفتی نظم مشخصی دارد، بخش غیر نفتی چارچوب چندانی نداشت. صادرکننده نمی دانست که دلارش چه قدر می شود؛ الان صادرکننده غیرایرانی می توانند به بانک مرکزی بروند و ارز خودش را تا آخر سال ۹۷ بفروشند. پس مشکل صادرات هم کم شد.

* یک راه حمایت از کالای ایرانی، مبارزه با قاچاق است، در بعضی جاها کالای ایرانی ما، در بعضی امور مانند خاوریار، فرش و زعفران نیازی به تبلیغ ندارد. دنیا مشتاق است که به این کالای ایرانی برسد. بعضی دیگر از کالاهای ایرانی خوب است اما یک بسته بندی برای آن طراحی می کنیم که مشتری فرار کند. من نمی دانم این چه سلیقه ای است. بسته بندی بعضی کالاها چشم را نوازش می دهد. یا باید کیفیتش بالاتر و قیمتش پایین تر باشد یا یکی از این دو فراهم باشد. اگر قیمت بالا و کیفیت پایین باشد و بعد بگوییم کالای ایرانی بخرید که نمی شود؛ نه اینکه نشود ممکن است برخی به خاطر عشق به وطن خریداری کنند اما روی روال نمی افتد. باید برنامه ریزی کنیم که قیمت پایین و کیفیت بالا بیاید. بانک ها اولین مسئول این کار هستند. این خرجی که برای کالا در می آید بخش بزرگ آن برای بانک هاست. گزارشی که وزیر کشور برای رفع موانع تولید داد، وقتی به کل آمار که پول هایی که بانک ها باید در سال ۹۶ می دادند، وقتی به کل آمار نگاه می کنیم، خوشحال کننده نیست.

* بانک ها باید در سریع ترین زمان ممکن به نیازمندترین افراد وام بدهند تا تولید حرکت کنند. اگر وام ندهند کالای ایرانی گران می شود. یک عامل ارزان درآوردن کالای ایرانی بانک ها هستند. مالیات را نباید از تولیدکننده مدام بالا برد. از آن هایی که مالیات نمی دهند، هر کسی که هستند، باید مالیات گرفته شود. اگر کسانی که مالیات نمی دهند، عذر قانونی دارند، اعلام کنید. آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کن چه کسانی مالیات نمی دهند. شما در سایتتان بنویسید که این افراد و نهادها مالیات نمی دهند. آن کسی که مالیات نمی دهد، چرا باید برویم کالایش را بخریم؟

* این سیستم ارزی اخیر کار را برای قاچاق سخت کرده است. ما آیتمی برای قاچاق نداریم. کسی که می خواهد قاچاق کند برود با هر قیمتی که می خواهد ارز تهیه کند. ما که نباید اجازه دهیم قاچاق وارد کند. البته جلوی قاچاق را گرفته ایم اما اگر از زیر دستمان در رفت، چرا باید دلار ارزان تهیه کند؟ دلاری که ما به سختی تهیه می کنید، باید به قاچاقچی بدهیم تا قاچاق وارد کند؟

* یک گروه هستند که با این سیستم ارزی مشکل دارند؛ آن هم کسانی که می خواستند پول را بیرون از کشور ببرند تا در آنجا هم ویلا داشته باشند. این هم به ما ربطی ندارد. ما که می گوییم بهترین ویلاها در شمال یا جنوب کشور است اما اگر می خواهند بروند خارج، ما تعهدی برای تهیه پول آن ها نداریم.در زمینه واردات و صادرات راه باز شده و ما بسیار خوشحال هستیم. بانک مرکزی شب خواب راحت دارد، چون هر شب فکر می کرد، دلار از کجا تهیه کند؛ بعد با گونی در خیابان به دست صراف مجاز یا غیرمجاز برساند.

* در حوزه محیط زیست بخشی از وظیفه ما این است که بتوانیم از آلودگی هوا تا حدی بکاهیم؛ اینکه به طور مثال نیروگاه های ما با سوخت مایع کار نکنند و عوامل دیگر را بتوانیم در این رابطه کنترل کنیم که یکی از آنها می تواند کنترل کیفیت بنزین و گازوئیل ما باشد و
ریزگردها و دیگر عوامل داستان های خاص خودش را دارد که در جای خود باید بررسی شود.

* در بخش بهداشت و طرح تحول سلامت پرونده افتخارآمیزی را داریم، از وزیر بهداشت، وزیر کار و سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح تشکر می‌کنم. امروز ما بیمه‌های چندگانه داریم، استانداران باید کمک کنند. نگذارید یک نفر چند دفترچه بیمه داشته باشد. سازمان برنامه و بودجه برای سلامت و بیمه‌ها اولویت قائل شود؛ یعنی بعد از حقوق و یارانه‌ها، به این موضوع توجه داشته باشند.

* از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم که به فضای مجازی توجه کند؛ یک راه اشتغال ما فضای مجازی است، به همین دلیل هر اقدامی که در این چند ماه فکری شده که باید انجام شود، همواره تأکید کردم که اشتغال مردم نباید صدمه ببیند. آماری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه اشتغال در فضای مجازی مطرح کرد، مبنی بر وجود دو میلیون اشتغال در این فضا بسیار مهم است.

* اشتغال برای ما اصلی خدشه‌ناپذیر است، ما نمی‌توانیم بیکاری را افزایش دهیم، برای هر کاری باید راه‌حل درست و دقیق انتخاب شود، مردم را در مشکل قرار ندهیم یا کمکشان کنیم که نفس راحت بکشند و یا اذیتشان نکنیم که نفس راحت بکشند.

* امیدوارم بتوانیم با هماهنگی و همفکری بیشتر، کار اجرایی کشور را پیش ببریم. به آینده کشور مطمئن باشید، به بقای این انقلاب و نظام صد درصد مطمئن باشید. این انقلاب و نظام به دست من و شما به وجود نیامده است. این انقلاب و نظام به دست یک ملت بزرگ و با عنایت حق به وجود آمده است. ملت ما پای کار هستند و هیچ‌کس از شعار خود پایین نیامده است. ملت ما به دنبال استقلال و آزادی است. انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمام اهدافش، راهش را ادامه می‌دهد.

* تبلیغات دشمنان در روحیه ملت ما تأثیرگذار نیست و نباید در روحیه ما نیز تأثیرگذار باشد؛ باید دست در دست یکدیگر بگذاریم، تلاش کنیم و نگذاریم شکاف‌ها در جامعه ما بیشتر شود. برادرانه در کنار هم باشیم. هیچ تردیدی ندارم، سال ۹۷ سال بهتری خواهد بود.تورم ما در دو سال گذشته تک‌رقمی بود؛ باید جاذبه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =