رصدخانه ساسانیان روی شانه جهرم سنگینی می کند

«خبرجنوب» نوشت: با این که قرار بود بعد از مرمت به موزه یا رصد خانه تبدیل شود اما هم اکنون به محلی برای یادگار نویسی گردشگران بدل شده وبه دلیل آن که غیر اصولی هم حفاظت می شود در معرض خطر است.

قدمگاه نام یکی از آثار ملی فارس است که بر فراز شهر جهرم قرار دارد و طبق اسناد تاریخی موجود این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده و کاربری رصد خانه داشته است . این بنای ملی یکی از آثار کمتر شناخته شده فارس است که از سنگ و ملاط گچ ساخته شده و گنبدي سنگي دارد ، اين اثر قدمتی هزار و 700 ساله دارد و در دوره اسلامی، با تغييرات عمده اي همراه شده به طوري كه در دوره صفوي، ساخت وسازهايي در اطراف آن انجام مي شود و بنابر منابع موجود اوایل دوره پهلوی هم کاربری خود را از دست می دهد و متروکه می شود.

بنابر این گزارش قسمت هاي آسيب ديده اين بناي تاريخي طي سال هاي گذشته مرمت و نورپردازي شده و طبق برنامه ريزي ها قرار بود اين بناي تاريخي به موزه تبديل شود و حتی پيشنهاد بدل شدن این اثر ملی به رصدخانه هم داده شد چرا که در بسياري از اسناد

تاريخي بر آتشكده بودن قدمگاه تاكيد شده و همواره كاربري رصدخانه نيز براي اين بناي تاريخي در برخي اسناد و متون آمده است.
گفتنی است ساختمان قدمگاه از دوبخش تشکیل شده؛ قسمتی از آن به صورت شبستان و از هفت اتاق پشت سر هم در جهت شرقی- غربی تشکیل شده است. اندازۀ این اتاق‌ها متفاوت است، اما در مجموع 31 متر طول و 6/5 متر، عرض دارد. این اتاق‌ها به وسیلۀ ورودی‌های کوچک طاق‌دار به ارتفاع 7/1 متر با یکدیگر، مرتبطند. در زیر آخرین اتاق غربی، سردابه‌ای زیرزمینی است.

بخش دوم قدمگاه، بنایی هشت‌ضلعی با هشت ورودی طاق‌دار با گنبدی به شکل چهارطاق‌های ساسانی است. این بنا در پشت و جنوب، دو اطاق سمت غربی و چسبیده به بنا با هشت ستون دارد که دوستون آن با ستون‌های اطاق‌ها مشترک است.

همۀ ورودی‌های آن به بیرون و فضای باز راه دارد و فقط یکی از ورودی‌ها به اطاق مقابل وصل می‌شود. بام بنا نیز گنبدی شکل است.

گفته می‌شود که قدمگاه‌ها از معابد آناهیتا ویژۀ زنان بوده‌اند. برخی از ساکنان محلی نیز معتقدند محل دفن، موسیقیدان مشهور ساسانی، یعنی «باربد جهرمی» در نزدیکی همین محل است.

قدمگاه جهرم، به‌عنوان یکی از آثار ملی در سال 1319 به ثبت ملی رسیده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =