کنگره «سه‌نسل با ادبیات معاصر» که به همت ۴۰جوان تبریزی و تلاش یک و نیم ساله آن‌ها برگزار می‌شود، به گفته کارشناسان مهم‌ترین اتفاق ادبی کشور است که در جریان آن برنامه‌ها و نشست‌های متنوعی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، عبدالله باقری حمیدی عضو ستاد برگزاری کنگره «سه‌نسل با ادبیات معاصر» شامگاه دیروز در مراسم افتتاحیه این کنگره که در سالن مجتمع لاله‌پارک تبریز برگزار شد، گفت: ادبیات معاصر از سال ۱۲۸۰تاکنون ادبیاتی است که از دربارهای پادشاهان رها شده است.

وی ادامه داد: وقتی به گذشته ادبیات توجه می‌کنیم، می‌بینیم چیزی به‌نام مردم وجود نداشت و ملت به عنوان یک واژه، ۱۲۰سال در ایران عمر دارد و از آن زمان است که احساسات به میان مردم آمد.

باقری حمیدی با اشاره به توجه ویژه این کنگره به نویسندگان و رمان‌نویسان، تصریح کرد: شعر قالبی است که اسیر زبان است و نمی‌تواند از مرز زبان فراتز برود و جهانی شود.

سه نسل با ادبیات
وی اضافه کرد: من به جوانان توصیه می‌کنم که وقتی بیکار هستند، نثر بنویسند چراکه شعر ماندگار نیست و در عین حال نثری که نوشته می‌شود، متعلق به تمام مردم جهان است.

باقری حمیدی از منظومه «حیدربابایه سلام» استاد شهریار به عنوان نمونه‌ای معدود از شعر‌های جهانی یاد کرد و گفت: این منظومه تمام ویژگی‌های یک رمان پست‌مدرن را دارد و برای همین برای تمام جهان قابل استفاده است. شاعر در این منظومه با کلمات روستای ویرانی را می‌سازد.

وی «سه‌نسل با ادبیات معاصر» را یک کنگره بین‌المللی خواند و گفت: در این کنگره هیچ تشریفات وجود ندارد و تنها هدف‌مان این است که گروهی از انسان‌های کتاب‌خوان و اهل ادب گرد هم بیایند و بر معلومات خود بیفزایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها که مدام درحال تبلیغ سلبریتی‌ها هستند، اعلام کرد: این ستاره‌ها نابودگر فرهنگ ما هستند و در واقع آن‌هایی که فرهنگ می‌سازند، کسانی هستند که در یک گوشه برای خودشان می‌اندیشند و می‌نویسند و تولید می‌کنند.
همچنین در این مراسم، امین شریفی، دبیر اجرایی جشنواره گفت: ۴۰نفر از جوانان که عمدتا متولدین دهه ۷۰هستند این کنگره را برگزار می‌کنند و ۱سال و نیم است که برای برگزاری کنگره درحال تلاش هستیم.

وی با تقدیر از حمایت‌های شهرداری تبریز و مخصوصا اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز، تصریح کرد: این کنگره به عنوان یکی از برنامه‌های مهم رویداد «تبریز۲۰۱۸» با نیت معرفی ظرفیت‌های تبریز و ایران در عرصه ادبیات برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره در ادامه برنامه‌های ۳روزه را تشریح کرد: بعد از مراسم افتتاحیه، مراسم رونمایی از نمایشگاه‌ آثار استاد فخرالدینی را در طبقه دوم مجتمع لاله‌پارک داریم که تا ۲۵مرداد دایر خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه بعدی که سه‌شنبه برگزار می‌شود، اقتباس در فیلم‌نامه‌نویسی ایرن است که در این برنامه بحث بیش تر روی اقتباس و ارتباط ادبیات با فیلم‌نامه‌نویسی خواهد بود.

شریفی از برگزاری برنامه «چهل سال ترانه ایران» در خلال برنامه‌های کنگره در روزسه‌شنبه خبر داد و اعلام کرد: روز چهارشنبه نیز نشست تجربی رمان‌نویسی با حضور استاد محمود دولت‌آبادی، فریبا وفی و دیگر مهمانان ویژه برگزار خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: نشست بررسی جایگاه تبریز در ادبیات ایران و شب شعر کنگره در ائل‌گلی تبریز نیز از دیگر برنامه‌هایمان در روز چهارشنبه به شمار می‌آید.

همچنین در پایان این مراسم، نمایشگاه آثار استاد فخرالدین فخرالدینی که پرتره‌هایی از چهره‌های شاخص ادیبات معاصر ایران است افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =