در شب تولد سومین نوه‌ام موفق شدم پس از سال‌ها باغ کتاب را از نزدیک دیدار داشته باشم. ساعاتی را در آن فضای شاد و زیبا و و آرامش‌بخش بگذرانم و به آن افتخار کنم.

مدت‌ها بود که نشانه‌های افتخار و زیبا بینی را به دلایل مختلف از دست داده بودم و هرجا که می‌رفتم از فرودگاه بین‌المللی امام و مصلای تهران و ساختمان‌های نوساز وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حرم امام خمینی و.. نتوانسته بود شادی‌بخش برایم باشد و غرور ملی‌ام را نشانه بگیرد. اما باغ کتاب از حیث سادگی، پیراستگی و دوری از اشرافیت و آ‌ذین‌بندی و زرق و برق‌های چشم‌ربا، استفاده از ابتکارات هنرمندانه و خلاقانه ایرانی و نمازخانه تمیز و زیبا و نظافت حاکم بر محیط و خوش‌رویی کارکنان آن با مردم و کودکان و نبود هر علامتی که موجب انزجار مردم می‌شود، توانسته به بهترین وجهی با مخاطب ارتباط صمیمانه‌ای برقرارکند به گونه‌ای که من مصداق «شهر من، خانه من» را در مسئولیت و رفتار مردم برای پاکیزه نگهداشتن باغ کتاب مشاهده و احساس کردم.

باغ کتاب و اقعاً کتاب است اما نه به اندازه صفحات یک کتاب، بلکه باغی است به وسعت کتاب زندگی که می‌تواند مردم را برای مدت زمانی هر چند کوتاه آرام کند و در سایه آرامش، با هم بودن را تعمیق ببخشد و جامعه‌ای عاری از شقاق و گسست را به ارمغان بیاورد.

ای‌کاش مهندسان و طراحان و کارشناسان مصلای امام و فرودگاه و حرم امام و سایر دست‌اندرکاران سازه‌های ملی و شهری از زاویه نزدیک کردن المان‌های شهری با روح و روان و نیاز طبقات مختلف جامعه، همراه با خانواده، راهی باغ کتاب شوند و ببینند آن چه را که باید ببینند و در راستای ایجاد فضاهای فرهنگی و اجتماعی بسان باغ کتاب بسازند و بعد از ساخت هم بتوانند با رفتاری شایسته، همه مردم را در سنین و علاقه‌های متفاوت گرد هم آورند، تا با هم بودن جایگزین از هم دور بودن شود.

سازندگان و روحانیون مساجد بهتر است دیداری غیرتشریفاتی همراه با خانواده از باغ کتاب و نمازخانه آن داشته باشند و سادگی و جاذبه و زیبایی و نظافت و هنر را در نمازخانه آن جا ببینند تا باور کنند اداره مساجد و نمازخانه‌ها این‌گونه نیست که در شهرهای ما و در عموم مساجد جاری است، و حداقل از این روزنه، اشکالات و کمبودهای مساجد را برطرف کنند تا شاهد استقبال مردمان بیشتری در صفوف نماز باشیم.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =