۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۱

آن روز سرحال و شاداب و قبراق بود. صحبت کوتاه اما جذابی هم در سومین همایش چهره‌های ماندگار کرد. از این‌که کنار برخی دانشمندان و نویسندگان کشور تجلیل می‌شد خردسند بود پزشک و مهندس و ادیب و هنرمند برای نخستین بار جمع بودند. می‌گفت ملاک اصلی ماندگاری آدم‌ها خدمت به مردم است. نکته‌ای که او خود مصداق واقعی‌اش بود. نوشته زیر در پاسخ به پرسش‌های من در ماهنامه چهره‌های ماندگار است که پیش از برگزیده شدن فرزند هنرمند ایشان استاد مجید انتظامی به عنوان چهره ماندگار ارائه شده است. البته آرزوی او مدتی بعد با رأی شورای هنری همایش چهره‌های ماندگار برآورده شد و پدر و پسر در مراسم هم را در آغوش گرفتند. خدایش بیامرزد.

همایش چهره‌های ماندگار پس از هشت دوره برگزاری توانسته به اهداف خود دست یابد؟ به عبارت دیگر آیا کار مفید و موثری بوده و توانسته در اعتلای فرهنگ و هنر مملکت با معرفی نخبگان هنری و علمی به مردم و جامعه مثمرثمر باشد؟
همایش چهره های ماندگار کار بسیاربسیار عالی، قشنگ و تاثیرگذاری است چون افرادی مثل مرحوم سیدحسینی را که مترجم فوق العاده ای بوده و در آپارتمانی در گوشه ای از این شهر زندگی می کرده و کسی هم او را نمی شناخته، پیدا و به مردم معرفی می کند و یا هنرمندان و استادان دیگری که خدمات زیادی برای مردم و کشور انجام داده اند اما کسی از آنها خبر ندارد. خب این کار فوق العاده خوبی است دیگر.

در صورت تداوم این جریان علمی-فرهنگی، چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این همایش دارید؟
من با این کار موافقم و به نظرم کار بسیار درخشانی است که در تلویزیون انجام شده و امیدوارم هر سال موفق تر از سال قبل باشد اما چون چند سالی است که به دلیل پادرد و بیماری ام نتوانستم در مراسم آن شرکت کنم، نمی توانم بگویم پس از هفت دوره برگزاری رشد مثبت داشته و به اهداف متعالی خود رسیده یا این که بعکس رشد منفی داشته و از تاثیرگذاری آن کم شده است. اما حتما موفق بوده و به اهداف خود رسیده که آن را ادامه می دهند و چرا ادامه ندهند !کار به این قشنگی را که نخبگان ساعی و فرهیختگن زحمتکش و گاهی هم ناشناخته و گمنام را پیدا می کند و در مراسمی باشکوه از آنها تجلیل کرده آنها را به مردم و جامعه معرفی می کند کار بسیار با ارزشی است بویژه برای جوان ها خوب است چون این سوال در ذهنشان ایجاد می شود که چرا فلانی چهره ماندگار شده و این خود سرآغاز فعالیت مبارک آنها خواهد بود.

من معتقدم این جایزه مانند جایزه اسکار است بنابراین کسانی انتخاب شوند که در شأن اینجایزه باشند و لباس این افتخار به تن آنها بزیبد. این طور نباشد که از روی ناجاری دست به انتخاب بزنند صرف این که بخواهند حتما در یک رشته گزینشی داشته باشند. ما هنرمندان و فرهیختگان زیادی داریم که صلاحیت انتخاب شدن دارند بنابراین دست مسئولان هم برای اتخاب یاز است. انتخاب ها باید طوری باشد که اعتبار این جایزه از بین نرود یا کمرنگ نشود. من به آقای اسعدی هم گفته ام که این جایزه اعتبار دارد، باید به کسانی تعلق بگیرد که همه جوره لیاقت آن را داشته باشند، چه از نظر هنری چه شخصیتی و چه اجتماعی و مردم هم برایشان احترام قائل باشند. خیلی ها مشهورند اما محبوب نیستند من خودم زمانی که برای تئاتر یا فیلم داور می شوم اگر کار خوبی، کارگردان یا هنرپیشه خوبی نبینم می گویم من انتخابی ندارم؛ اینجا هم همین طور است اگر در رشته ای فرد لایق و شایسته ای وجود نداشت، انتخاب نکنند. بگویند امسال در این رشته انتخابی نداریم. اگر کسی به پای علی نصیریان رسید انتخاب کنند و گرنه انتخاب نکنند.

عزت الله انتظامی

آیا پیش تر از اینها فکر می کردید روزی به عنوان چهره ماندگار ایران زمین انتخاب شوید؟
من کار خودم را کردم و به این چیزها هم هیچ وقت فکر نمی کردم اما خوشحالم که در همایش سوم انتخاب شدم و به این افتخار دست یافتم.

آیا تصور می کنید در آینده فردی یا افرادی از خاندان و نسل شما به این افتخار نایل آید؟

پسر من مجید موسیقیدان و رهبر ارکستر است و شب و روز در حال کار و تلاش و فعالیت است. کارهای ماندگاری هم ساخته و اجرا کرده است مثل سمفونی مقاومت، ایثار یا آهنگ های از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف.. بنابراین اگر لیاقتش را داشته باشد انتخاب می شود هر چند به نظر من لیاقت دارد. او با وجود بیماری، سن بالا و داشتن نوه همچنان با علاقه و به صورت شبانه روزی کار می کند و فکر می کنم برای موسیقی ایران هم کاریهای زیادی انجام داده است. نه این که فکر کنید چون پسر خودم هست اینها را می گویم و او را لایق می دانم.

حدس می زنید در دوره های آینده و در رشته شما چه کسی عنوان چهره ماندگار را دریافت کند؟

متاسفانه در حوزه سینما به جای پیشرفت، پسرفت داشته ایم؛ به گونه ای که شاید در سال بیشتر از یک فیلم خوب تولید نشود. مثلا سال گذشته فیلم "درباره الی"، تنها و بهترین فیلم موجود بود . بقیه موارد فیلم های کمدی معمولی بودند که برای جذب مخاطب و پرشدن گیشه به میدان آمده بودند. با این حال هنوز هنرمندان زیادی هستند که استححقاق انتخاب شدن دارند مثل آقای داریوش مهرجویی یا دیگرانی که الان حضور ذهن ندارم. به نظرم این جایزه را نباید به هر کسی داد؛ کسانی که یک عمر تلاش کرده و بالا آمده اند. خوشنام هم بوده و مردم هم تاییدشان کرده اند. لیاقت دریافت این جایزه را دارند و گرنه یک نفر ممکن است صدتا فیلم هم بازی کرده باشد اما آن محبوبیتی را که فرضا آقای مشایخی یا کشاورز دارد، نداشته باشد. از خانم ها هنوز کسی در این حوزه انتخاب نشده و متاسفانه بیشتر کسانی که لیاقت داشتند فوت شدند مثل خانم جمیله شیخی یا خانم نادره خیرآبادی که باید چهره ماندگار می شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =