باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: موزه سنت باسیل مسکو که از سال2007 میلادی یکی از عجایب هفت‌گانه روسیه محسوب می شود موجب کور شدن معمارش شده است.

؛یکی از کلیساهای شهر مسکو با نام کلیسای جامع سنت باسیل شناخته می‌شود.

این کلیسا به دستور ایوان مخوف و به عنوان نمادی از فتح خانات قزان(دولت تاتار قرون وسطایی)و برای تشکر به خاطر شکست قوم سپاهیان جنگجوی مغول در میدان سرخ شهر مسکو ساخته شده است اگرچه تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت کلیسای جامع سنت باسیل ثبت نشده اما نخستین نشانه‌های قابل اعتماد ساخت کلیسایی با نام کلیسای «شفاعت باکره مقدس»که همان کلیسای سنت باسیل امروزی است ،به پاییز سال 1554میلادی برمی‌گردد.

بر اساس این گزارش کلیسای جامع سنت باسیل تا سال1600 میلادی بلندترین بنای شهر مسکو بوده است.گفته می‌شود که ایوان مخوف به اندازه‌ای تحت تأثیر معماری کلیسای سنت باسیل قرار گرفت که دستور داد چشمان پوستنیک یاکلووف،معمار بنای این کلیسا را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به این زیبایی طراحی کند البته به نظر می‌رسد این روایت فقط یک افسانه است .

بنای کلیسای جامع سنت باسیل که از سال 1990به همراه کاخ کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو ثبت شد؛در ابعاد 40در50متر ساخته شده است.گنبدهای 4گانه این کلیسا با نام‌های افرادی که در جنگ با قزان‌ها شجاعت به خرج دادند شناخته می‌شوند.

بنای کلیسای جامع سنت باسیل در طول تاریخ بارها آتش گرفت و در نیمه دوم قرن هفدهم بازسازی شد.با این بازسازی سقف چوبی کلیسا با آجرهای قوس‌دار جایگزین شد و نقش‌های رنگارنگ روی دیوار اتاق‌ها،راهروها و دیواره‌های خارجی کلیسا نقش بست ،سقف این کلیسا در سال1683میلادی بار دیگر کاشی‌کاری شد.

لازم به ذکر است ؛ توپخانه ارتش فرانسه در جریان جنگ جهانی اول دستور گرفت که کلیسای جامع سنت باسیل را تخریب کند اما مهندسان پس از اتمام جنگ بنای آن را بازسازی کردند.بنای کلیسای جامع سنت باسیل در سال1929میلادی در راستای سکولاریزاسیون به موزه تبدیل شد.این بنا از سال2007 میلادی یکی از عجایب هفت‌گانه روسیه به حساب می‌آید.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =