۱۷ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
ریه‌های زمین در خطرند

سیناپرس نوشت: جنگل‌ها را می‌توان اصلی‌ترین منبع تولید اکسیژن در کره زمین دانست و از همین رو اهمیت وجود این منابع طبیعی به‌نوعی به تداوم زندگی بر روی کره زمین بستگی مستقیم دارد.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در هر دقیقه مساحتی بالغ‌بر 5 زمین فوتبال از حجم مساحت درختان جنگلی در سراسر جهان به‌طور غیرقانونی کاسته می‌شود.

مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا و به‌ویژه مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می‌کنند، در نابودی جنگل‌های دنیا سهمی به سزایی دارند. به گفته کارشناسان، کشورهای غربی اصلی‌ترین خریدار محصولات فوق هستند و درصورتی‌که قوانین مدون و سخت‌گیرانه‌ای برای خرید این محصولات از سوی دولت‌ها وضع شود از سرعت تخریب جنگل‌ها کاسته خواهد شد. در این قوانین خریداران ابتدا باید از نحوه تولید محصولات و قانونی یا غیرقانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند و سپس نسبت به واردات این اقلام اقدام شود. در این صورت به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از روند قطع درختان جنگلی کاسته شده و تمامی تجارت‌ها از کانال قانونی انجام خواهد شد.

برای درک بهتر موضوع فوق کافی است بدانیم بر اساس گزارش مرکز پژوهشی آژانس محیط‌زیست در سال 2010، بیش از 40 درصد چوب صادرشده از پرو به ایالات‌متحده امریکا، از طریق تجارت قاچاق و غیرقانونی به دست می‌آید. این چوب‌ها به‌طور عمده به درختان سدر و ماهون متعلق هستند.

در حقیقت بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به‌منظور ایجاد چراگاه‌های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است و این موضوع در کشورهایی مانند برزیل و اندونزی که بیشترین میزان مساحت جنگل‌های دنیا را دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی، سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره‌های آسیا و آفریقا روند سریع‌تری را طی کرده و این موضوع می‌تواند تبعات و بحران‌های جدی زیست‌محیطی در پی داشته باشد و از این نظر قابل‌تأمل است که نزدیک به نیمی از تخریب جنگل‌ها در سطح دنیا به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه انجام می‌شود. سودجویی به‌منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهم‌ترین انگیزه افرادی است که به‌صورت غیرقانونی جنگل‌ها را تخریب می‌کنند و عوامل طبیعی مانند آتش‌سوزی و سیل در مقایسه با فعالیت‌های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل‌های دنیا وارد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان‌های زیست‌محیطی غیرانتفاعی در برزیل، فقط طی ماه سپتامبر (شهریور) سال گذشته بیش از یک‌صد و پنجاه مایل مربع (برابر با سیصد و هشتادوهشت و نیم کیلومترمربع) از جنگل‌های آمازون تخریب‌شده و این آمار نشانگر رشد 190 درصدی تخریب این جنگل‌ها نسبت به سال گذشته است.

محدوده جنگل و رود آمازون که بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را شامل می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های جانوری و اکوسیستم‌های حیاتی کره زمین محسوب می‌شود و بسیاری از داروهای مورداستفاده امروز بشر، بر پایه گیاهان کشف‌شده در این جنگل ساخته‌شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، فعالیت شرکت‌های تجاری مانند مک‌دونالد در خرید علوفه و مایحتاج دامی خود از این منطقه سبب رویکرد مردم محلی به ایجاد چراگاه جهت تأمین غذا و علوفه دام‌ها شده است که وضع قوانینی در این رابطه می‌تواند از سرعت تخریب این جنگل‌ها بکاهد و از این طریق به حفظ محیط‌زیست کمک شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که روند قطع درختان جنگلی و نابودی این منابع حیاتی کره زمین تنها به دلیل مصارف انسانی نبوده و برخی از موارد طبیعی نیز در این موضوع دخیل هستند. بر اساس اعلام نظر کارشناسان، همزمان با آغاز فصل خشک‌سالی در آمریکای شمالی، نگرانی اصلی کارشناسان محیط‌زیست در سراسر کشور ایالات‌متحده آمریکا، تغییرات آب و هوایی و خشک‌سالی فصلی است که موجب از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

گفتنی است بروز شرایط وخیم فعلی منابع طبیعی و جنگل‌های این منطقه سبب شد تا گروهی از پژوهشگران دانشگاه دوک با بررسی این موضوع اعلام کنند رویکرد جدید در این خصوص می‌تواند به حفظ منابع طبیعی کمک کرده و از بحران پیشگیری کند. در این میان محققان با حفظ جنگل‌ها و مراتع در پی آن هستند که همه گونه‌های جانوری و گیاهی را از این خطر انقراض طبیعی نجات دهند و در این راستا متخصصان جنگلداری در حفظ جمعیت گونه‌های کمیاب گیاهی و سرشماری درختان و گونه‌های گیاهی مختلف در بخش‌هایی از ایالات‌متحده آمریکا اقداماتی انجام داده‌اند.

با توجه به عوامل فوق‌الذکر؛ پژوهشگران در پی یافتن روشی برای پیش‌بینی شرایط جوی در مناطق غربی کشور آمریکا و تأثیر آن بر مناطق شرقی و جنگل‌ها از طریق یافتن جریان بادهای و موسمی هستند و به‌این‌ترتیب سعی در کنترل این جریان‌های طبیعی دارند. آن‌ها در ادامه با بیا ن این موضوع که این مرحله ممکن است با توفیق زیادی همراه نباشد، تلاش برای جایگزینی این جنگل‌ها با جنگل‌های مصنوعی را نیز مدنظر قرار داده‌اند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =