ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی در واکنش به انتقادات شدید در مورد دیدار اخیرش با همتای روس خود نوشت: برخی از این واقعیت که من توانسته ام به خوبی با پوتین رئیس جمهوری روسیه کنار بیایم، به شدت نفرت دارند و به بیماری روانی نا راحتی از ترامپ دچار هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری نوشت: هر چند نشست ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در بروکسل، پیروزی بزرگی به شمار می رود، زیرا باعث شد که میلیاردها دلار بودجه بیشتر با سرعت بالاتری توسط کشورهای عضو، به آن اختصاص داده شود، اما شاید نشست با رئیس جمهوری روسیه در درازمدت حتی موفقیت بزرگ تری باشد که پیامدهای بسیاری خواهد داشت.

ترامپ با اشاره به نشست خبری مشترک با پوتین در پایان دیدار روز دوشنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند که به علت تائید سخنان رئیس جمهوری روسیه در باره تکذیب مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، برخلاف نظر سازمان های اطلاعاتی کشورش، با اتهام خیانت به ایالات متحده رو به رو شده است، نوشت: بسیاری در بالاترین سطح سازمان های اطلاعاتی آمریکا از عملکرد من در کنفرانس مطبوعاتی هلسینکی رضایت بسیار زیادی داشتند. پوتین و من بسیاری از موضوعات با اهمیت را بررسی کردیم. پیشرفت خوب ما، بسیاری از نفرت ورزان را که خواهان دیدن مسابقه مشت زنی بودند، واقعا ناراحت کرد. این دیدار پیامدهای بزرگی خواهد داشت.

وی در توئیت دیگری افزود: روسیه با کمک در مورد مساله خلع سلاح هسته ای کره شمالی موافقت کرده است. روابط پیونگ یانگ با ما بسیار خوب است و روند مذاکرات پیشرفت می کند، اما هیچ شتابی درکار نیست، زیرا هنوز تحریم ها علیه این کشور برقرار است. اما در پایان روند مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره شمالی، سودهای بزرگ و آینده هیجان انگیزی در انتظار این کشور است.

سخنان رئیس جمهوری آمریکا در پایان دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در هلسینکی فنلاند، با انتقاد شدید مقام های بلندپایه سیاسی ایالات متحده به ویژه از حزب جمهوریخواه روبه رو شد و آن را معادل خیانت به کشور تلقی کردند.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه در این باره گفت: ترامپ باید بفهمد که روسیه متحد کشورمان نیست.
«نیوت گینگریچ» رئیس پیشین جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و از هواداران قدیمی ترامپ، نیز گفت که عملکرد وی در کنفرانس خبری با پوتین، «جدی ترین اشتباه دوره ریاست جمهوری ترامپ» بود.

نشست رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی و جزئیات نتایج آن در رسانه های جهان نیز بازتاب گسترده ای یافت، به نحوی که اتهام «ضعف» و «خیانت» متوجه ترامپ و افتخار پیروزی نصیب همتای روس او کردند.

اندیشکده بروکینگز در مطلبی نوشت: با توجه به توفانی که ترامپ برای به متحدان اروپایی خود در بروکسل و لندن به راه انداخت، اگر این هفته در کشورش مانده بود، منافع ملی آمریکا اکنون در شرایط بهتری قرار داشت.

به نوشته روزنامه 'واشنگتن اگزمینر'؛ جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، موضع رئیس جمهوری کشورش را در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود در هلسینکی مبنی بر اینکه درباره مداخله روسیه در انتخابات (2016) آمریکا، متقاعد نشده است، محکوم کرده و قابل دفاع ندانست.

روزنامه نیویورک تایمز با طرح ادعاها و اتهام هایی علیه رئیس جمهوری روسیه نوشت: ترامپ و پوتین هر دو در یک جبهه، رو در روی آمریکا ایستاده اند. برآیند دیدار هلسینکی، زانو زدن رئیس جمهوری آمریکا در برابر همتای روس خود بود. تنها رهاورد ترامپ از دیدار با پوتین یک «توپ جدید فوتبال» و دستاورد حاکم آدمکش مستبد روسیه، خروج از انزوا بود.

نشریه آمریکایی نیویورکر همچنین نوشت: نشست روز دوشنبه ترامپ و پوتین، بزرگ ترین عاشقانه و سرسپردگی یک رئیس جمهوری آمریکا به همتای روس خود بود.

نشست پرسرو صدا و جنجالی هلسینکی، پیش از برگزاری دستور کار مشخص و در پایان نیز جز تکرار سخنان پیشین، نتیجه عملی ملموسی نداشت.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =