میزان نوشت: عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس گفت: پیشنهاد می‌کنیم مجلس به جای ایجاد قوانین جدید، سالی ۱۰ الی ۱۰۰ قانون دست و پاگیر را کم کند.

سیدجواد حسینی‌کیا گفت: مجلس در سال ۹۷ باید به امر نظارت بر دستگاه‌های اجرایی اهتمام بیشتری بورزد. جایگاه نظارتی مجلس، جایگاه خوبی است و باید این موضوع در سال ۹۷ تقویت شود.

عضو «کمیسیون صنایع و معادن مجلس» شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم مجلس به جای تصویب قوانین جدید در واقع قوانین قبلی را تنقیح و کاهش دهد، یعنی سالی ۱۰ الی ۱۰۰ قانون دست و پاگیر را کم کند.بدون شک قوانین تکراری، کاربردی نیست و جزیی است و باید با سایر قوانین ادغام شود تا ظرفیت خوبی داشته باشند؛ بنابراین تغییر در تصویب قوانین باید مد نظر مجلس قرار گیرد.

تحقق شعار سال به تغییر قانون نیاز دارد
ایسنا نوشت: مسعود پزشکیان با اشاره به شعار سال جدید اظهار کرد: برای حمایت از کالای ایرانی باید به خودمان اعتماد کنیم، به طوری که تمامی مراحل کاشت، داشت، برداشت و تولید در کشور خودمان و به دست هموطنانمان انجام شود. نمی‌شود خودمان کالای خارجی مصرف کنیم و به مردم بگوییم ایرانی بخر، از این رو همه اعم از مسئولان و مردم باید به تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» تلاش کنند و تناقضی بین حرف و عمل نباشد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت برخی مسائل توسط تولیدکنندگان داخلی گفت: تعیین قیمت مناسب و بهبود کیفیت کالا باید از سوی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرد، مصرف کننده‌ها نیز با حمایت از کالایی که ساخت صنعتگران ایرانی است، از تولیدات خودمان حمایت کرده و به اشتغال خارجی‌ها کمک نکنند.

نماینده‌ی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث تلخ و شیرین سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود بهبود شرایط نسبت به گذشته، هنوز هم مشکلاتی داریم. با توجه به حوادث اخیر در منطقه و برخوردهای آمریکا، راهی جز ایستادن روی پای خودمان نداریم، با به روی کار آمدن ترامپ، سرعت ارتباطات خارجی ما کم‌تر شد، همچنین به دلیل نوع حرف زدن ما و ناهماهنگی‌هایی که در داخل با یکدیگر داشتیم، ارتباطات اجتماعی و اقتصادی در سال گذشته، آن طور که باید، درست نشد و امکان بهبود هم وجود نداشت. سال ۹۶ هرچند وقوع حوادث تلخ مانند سقوط هواپیما، زلزله و غرق شدن کشتی سبب ناراحتی مردم شد، اما همبستگی مردم با کشور به نمایش گذاشته شد.

پزشکیان اعتراضات و اعتصابات سال گذشته را زنگ خطری برای مسئولان عنوان کرد و گفت: مشکلات جامعه منجر به برخی اعتراضات شد که این رویداد باید هشداری برای مسئولان و اداره کنندگان کشور باشد، چرا که این اتفاقات تلخ و شیرین، امتحانی برای سیاستگذاران بود. مردم حرف دارند، باید به حرف آنان گوش کرد.

«حمایت از کالای ایرانی» با همین قوانین موجود امکان‌پذیر است

مهر نوشت: حسینعلی امیری با بیان اینکه مخاطب شعار امسال مردم و دولت هستند، خاطرنشان کرد: قطعا رهبر انقلاب با دقت، حکمت و دلیل چنین اسمی را برای سال ۱۳۹۷ انتخاب کرده اند.آنچه که مربوط به مردم می شود، این است که باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی ترویج پیدا کند. متاسفانه گاهی دیده می شود که استفاده از کالای خارجی نوعی تشخص محسوب می شود که اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه تعصب نسبت به کالای وطنی امری ضروری است، اظهار داشت: اینکه فکر کنیم استفاده از کالای خارجی تشخص و برتری است، قطعا نگاه غلطی است که ممکن است ریشه های فرهنگی داشته باشد و اصلاح این نگاه هم بعنوان یکی از پیش نیازهای استفاده از کالای ایرانی ضروری است.تولید کنندگان داخلی نیز باید کیفیت کالاهای خود را ارتقاء دهند تا با رقابت کیفیت کالای ایرانی با نمونه های خارجی، مردم هم رغبت بیشتری برای خرید محصول ایرانی داشته باشند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به وظایف حاکمیتی و تنظیم گری دولت و دستگاه های اجرایی در این خصوص، گفت: دستگاه های دولتی باید بستری را فراهم کنند تا آنجایی که کالای ایرانی مشابه کالای خارجی در داخل وجود دارد، استفاده از کالای ایرانی در دستور کار قرار گیرد؛ باید با ایجاد بسترهای اقتصادی لازم، خرید کالای ایرانی هم برای مردم و هم برای دولت یک ارزش محسوب شود.

امیری با اشاره به قوانین موجود در این زمینه تصریح کرد: از جهت تنظیم تعرفه ها، درحال حاضر نیازی به قانونگذاری جدید نیست و می توان با قوانین موجود، موضوع تنظیم گری و حمایت از کالای ایرانی را انجام داد؛ اما اگر بخواهیم توجه بیشتری به موضوع داشته باشیم، لازمه آن بررسی کارشناسی قوانین فعلی است که نیاز به زمان دارد. با قوانین فعلی باید کار اجرایی دقیق را شروع کرد و با بررسی کارشناسی، خلاءها را برای قانونگذاری بهتر شناسایی و برطرف کرد.

اگر می خواهیم روی پای خود بایستیم باید به تولیدات داخلی توجه کنیم

مهرنوشت: علی اصغر احمدی دبیرکل حزب همبستگی ایران اسلامی نیز با اشاره به پیش زمینه های تحقق شعار سال اظهار داشت: آنچه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال به آن اشاره کردند، توجه به مصرف تولیدات ایرانی بود؛ برای تحقق این شعار باید فرهنگ این موضوع را در جامعه فراگیر کنیم. اگر می خواهیم روی پای خود بایستیم و فرصت های جدید شغلی را تقویت کنیم، باید به تولیدات داخلی توجه کنیم.

احمدی با اشاره به لزوم افزایش «کیفیت» کالاهای داخلی گفت: دولت و مجلس باید در سیاست گذاری های خود، طوری عمل کنند که کالای ایرانی با نوع خارجی اش قابل رقابت باشد و از نظر قیمت تمام شده هم متناسب باشد.

معاون سیاسی اسبق وزارت کشور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به لزوم «مبارزه جدی با قاچاق کالا» به عنوان یکی از پیش زمینه های تحقق شعار سال تصریح کرد: کالاهای قاچاق چون عوارض پرداخت نمی کنند، وقتی وارد بازار می شوند، دقیقا تولید کشور را ریشه می زند؛ بنابراین برای مبارزه با کالای قاچاق، باید اهتمام ویژه ای در دستور کار قرار بگیرد.

دستگاه‌های مسئول هر ۳ ماه گزارشی از رشد تولید کالای ایرانی ارائه دهند

تسنیم نوشت: حمید‌رضا حاجی‌بابایی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: استفاده از کالا و تولیدات داخلی یکی از زیباترین شعار‌های همراه با استدلال و منطق، برای شکوفایی اقتصاد ایران است.

 برای اینکه تولید داخلی را رشد دهیم، باید زیر ساخت‌هایی مانند قانون بانک‌ها و بیرون آوردن بانک‌ها از حالت دلالی به سمت کمک به تولید داخلی و همچنین قانون مالیات اصلاح شود.در راستای تحقق نام‌گذاری سال، قانون تجارت نیز باید آماده شود تا این قانون، صادرات و واردات به کشور را قانون‌مند کند.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال، همچنین باید افزایش صادرات، کاهش واردات ، مهار قاچاق و همچنین کنترل نقدینگی و در نهایت جلوگیری از افزایش قیمت ارز نیز در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور مسئله اشتغال است، این مشکل با افزایش تولید کالا‌های داخلی و استفاده آن از طرف مردم، جلوگیری از قاچاق کالا، واردات بی‌رویه کالا و تقویت صادرات و توجه به نیرو‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان پذیر است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر نقش تاثیر گذار فرهنگ‌سازی در استفاده و حمایت مردم از تولیدات داخلی، گفت: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید در کشور فراگیر شود. این فراکسیون آمادگی کامل خود برای حمایت و پشتیبانی از شعار سال را اعلام می‌کند، اعضای فراکسیون در زمینه قانون گذاری و هر نوع کمکی که لازم باشد برای رسیدن به اهداف این شعار کوتاهی نخواهند کرد.وزرا و دستگاه‌های مربوطه و همچنین کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید هر سه ماه گزارشی از عملکرد خود درباره رشد و توجه به تولیدات داخلی تهیه و به مجلس ارائه دهند.

حمایت از کالای ایرانی وجهه همت مسئولان و مردم قرار گیرد

ایرنا نوشت: سیدکمال الدین سجادی با اشاره به واردات بی رویه انواع کالاهای بی کیفیت، کم کیفیت و مشابه داخلی و حتی برخی محصولات کشاورزی از چین گفت: با حمایت از کالا و تولید ایرانی، نرخ اشتغال و کارآفرینی افزایش می یابد.به دنبال افراط و تفریط ها در ارتباط با ورود کالاهای خارجی می طلبید که شعار حمایت از کالای ایرانی فضای کسب و کار در کشور را با توجه به ظرفیت های عظیم موجود فراهم کند.

وی با اشاره به اهمیت «درونزایی» به معنای «تولید ثروت به‌ واسطه فعالیت‌های درونی کشور نه چشم دوختن به دست بیگانه» در بیانات رهبر انقلاب گفت: از نعمت های خداوندی در کشور که شامل ظرفیت های مادی و معنوی و نیز هوش و دانش جوانان ایرانی است کمتر استفاده شده است. وظیفه احزاب، رسانه ها و اهل فکر، تحلیل و تفسیر این است که موضوع حمایت از تولید داخل را با آگاهی بخشی بیشتر و با کار علمی روی آن، بیشتر نهادینه کنند و موضوع برای مردم و مسئولان جا بیفتد که چگونه از کالای ایرانی حمایت کنند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در دستیابی به بهره وری بیشتر گفت: ایران از نعمت های مادی و طبیعی اعم از زیرزمینی، رو زمینی و فصول و اقلیم مختلف برخوردار است که بسیاری از کشورها از آن بی بهره اند و اینها می تواند برای کشور ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

سجادی بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت های مادی و معنوی کشور برای تحقق شعار امسال تاکید کرد و گفت: در کشور 10 میلیون تحصیل کرده در سطوح بالا وجود دارد که کمتر کشوری از آن برخوردار است. استفاده از تمامی این ظرفیت ها با یک برنامه ریزی جدی می تواند همه مشکلات موجود در زمینه اشتغال، اقتصاد، تجارت و درآمد مردم را پوشش دهد و مسائل موجود را حل کند. 

استفاده ازکالای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است

ایرنا نوشت: حمیدرضا ترقی درباره شعار امسال - حمایت از کالای ایرانی - اظهار داشت: در سال 91، قانون حمایت از تولید داخل در مجلس تصویب و تاکید شد که همه دستگاه ها از ظرفیت ها و امکانات داخلی استفاده کنند؛ در بند 3 آن حتی نسبت به جلوگیری از خرید کالاهای مشابه خارجی تاکید شده بود. متاسفانه اجرای این قانون را به طور کامل و دقیق هنوز شاهد نیستیم و یقینا نیازمند اجرای دقیق آن در این چند سال بودیم.

وی اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از کالای ایرانی، چند بعد دارد؛ همانگونه که معظم له اشاره کردند این حمایت باید از طریق دولت و مردم صورت گیرد و در کنار این حمایت، موانع استفاده از کالای ایرانی هم برطرف شود. حمایت از کارآفرینان مستلزم جهت دهی به نظام بانکی کشور و تاکید همه دستگاه های دولتی برای جلوگیری از خرید کالاهای مشابه تولید داخل از خارج است.

وی ادامه داد:نکته دیگری که در این ارتباط در بعد حمایتی باید مورد توجه قرار گیرد این است که دولت جلوی واردات کالاهای مشابه داخل را با افزایش تعرفه ها به گونه ای بگیرد که کالای خارجی مخصوصا مشابه داخلی آن مقرون به صرفه برای واردات نباشد. در بعد بالا بردن کیفیت تولید هم در داخل باید اقدام های آموزشی و نظارتی جدی صورت گیرد که قابل حمایت باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: این باور در مسوولان و جامعه باید تقویت شود که می توانیم کالای با کیفیت خوب را برای مصرف داخلی تولید کنیم و از تولید کنندگان داخلی با سیاست های تشویقی حمایت جدی صورت گیرد.همچنین مسیر روند بروکراسی در ارتباط با تولید داخل باید به حداقل برسد و موانع سر راه آن به گونه ای برطرف شود تا کسی که تولید کننده است از یک آسودگی خاطر برای سرمایه گذاری و تلاش مجدانه در این مسیر برخوردار باشد.

چهار اقدام مجلس در سال حمایت از کالای ایرانی

ایسنا نوشت: حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به تبعات منفی قاچاق اظهار کرد: به ازای هر یک میلیارد تومان سود که به قاچاقچیان می‌رسد تنها ۹ میلیون تومان به مردم مرزنشین، کول‌بران و صاحبان مجوز ته‌لنجی می‌رسد و این کار تنها به نام کول‌بران و تجارت ته‌لنجی و مرزنشینان تمام می‌شود. قطعا اگر قاچاق کالا سیستماتیک نباشد و دست دانه‌درشت‌ها و سیاسیون در کار نباشد این کار ممکن نیست. ایران تنها جایی است که در دنیا دارای این حجم از قاچاق است. حمایت از کالای ایرانی بدون برخورد با آن بخش از سیاسیون، دانه‌درشت‌ها و صاحبان رانت‌های قدرت ممکن نیست. قطعا در صورت عدم برخورد امسال هم شاهد خواهیم بود که کالای ایرانی مظلوم واقع می‌شود.

اهم اظهارات فلاحت پیشه به شرح زیر است:
* برخی از نماینده‌ها در بودجه امسال پیشنهاد دادند که از محل فروش کالاهای قاچاق اعتباری کسب شده و صرف اشتغال شود. رهبری اعلام کردند که باید کالای قاچاق را آتش زد و عملا اجازه استفاده از آن را در بودجه ندادند؛ چون پول کثیف به حساب می‌آید. در چنین شرایطی کالای قاچاق را به مزایده می‌گذارند و عمدتا بعد از یک چرخش پول آن را از قاچاقچی می‌گیرند. البته این شامل قاچاقچیان خرد می‌شود. هیچگاه قاچاقچیان کلان و صاحبان باند قدرت در دام نمی‌افتند و کالای آنها تملیکی و ضبط نمی‌شود.

* معمولا قاچاقچیان خرد گرفتار شده و پول از آنها گرفته و دوباره کالای آنها وارد چرخه می‌شود. تفحص ما ناظر به این است که وقتی این پول در بودجه نمی‌آید، کجا رفته و به جیب چه کسانی می‌رود. اخباری داریم که حتی ماشین‌های گرانقیمت بازفروش شده و با مزایده خلاف قانون به فروش می‌رسد. ما می‌خواهیم در این تفحص سرنوشت کالای قاچاق ضبط شده را معلوم کنیم که مجلس باید در این زمینه روشنگری کند.

* تفحص سوم درباره تعیین تکلیف سرنوشت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مشکوک‌ و مجهول‌الوصول گرفته شده از بانک‌ها به نام حمایت از تولید ملی و اشتغال است، این پول از تولیدکننده و به نام تولید گرفته شده اما مستقیم وارد عرصه قاچاق کالا و یا تجارتی شده که در بدترین نوع و در قالب سامانه منفی پولشویی وارد اقتصاد کشور شده است. ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برابر با سه سال عملکردعمرانی کشور آن هم در بهترین سالهای عملکرد عمرانی است.

* ۱۱۰ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده اما به بیت‌المال و بانک‌ها برگشت داده نشده است. افرادی که این تسهیلات را گرفته‌اند کمتر از ۲۰۰ نفر و از دانه درشت‌ها هستند کسانی که پول را به نام تولید گرفته و به نام عرصه قاچاق و سایر حوزه‌های پولشویی کرده‌اند آنها تجارت به نفع خارج را به تولید کالای ایرانی ترجیح داده‌اند.این تفحص بعد از عید در صحن مجلس مطرح می‌شود، انتظار می‌رود مجلس در راستای شعار سال به این تفحص رای دهد. بعد از کسب نتایج این سه تفحص ما درخواست اعمال ماده ۲۳۶ می کنیم. ماده ۲۳۶ در جایی است که مجلس پرونده متخلفان را به دادگاه ارسال کند. حتما باید روشن شود که چه کسانی دانه درشت هستند و به تخلفات آنها رسیدگی شود.

*همچنین طرحی تهیه شده که به موجب آن اگر مسئول یا وزیری نتواند رقم مربوط به رشد اقتصادی سالانه کشور در حوزه خود را عملیاتی کند، باید از کار کنار رود. یعنی اگر آن فرد وزیر بود، باید بعد از دو سال استیضاح شود و اگر مدیر و مسئولی بود باید از کار خود کناره‌گیری کند. این الگوی حکمرانی خوب در قالب طرح فوریتی تهیه و در سامانه مجلس گذاشته شده است که امیدوارم با اجماع مجلس وارد سیکل بررسی افتد. ما برای آنکه متهم به نام‌گرایی نشویم، باید ضمن داشتن ارزیابی کمی از نامگذاری سال راهکارهای پیاده‌سازی این شعار را در نظر داشته باشیم بر این اساس چارچوب کار در مجلس آماده است باید نماینده‌ها بتوانند این اقدامات را به صورت عملیاتی پیش ببرند.

پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

میزان نوشت: عزیز اکبریان نماینده مردم کرج با اشاره به تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» گفت: تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» نیازمند عزم ملی است.معتقدم همه قوا، نهاد‌های مهم کشور و همچنین آحاد مردم باید در مسیر رسیدن به اهداف شعار «حمایت از کالای ایرانی» کمک کنند.همه باید تلاش کنیم تا با در نظر گرفتن شعار سال در یک نقطه مطلوبی در سال جدید قرار بگیریم. مقام معظم رهبری به درستی نامگذاری چند سال اخیر را به موضوعات اقتصادی اختصاص داده‌اند چرا که تکیه به اقتصاد داخل و نگاه نکردن به بیرون می‌تواند ما را نجات دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه حمایت از کالای داخلی تاکنون اقداماتی شده، اما رضایت بخش نیست و همه باید دراین زمینه تلاش کنند، تصریح کرد: دستگاه‌هایی از جمله صدا و سیما، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز باید برای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» باید تلاش کنند تا فرهنگ سازی مدنظر در زمینه استفاده از کالای ایرانی شکل بگیرد.

رئیس «کمیسیون صنایع و معادن» مجلس تصریح کرد: معتقدم استفاده از کالای داخلی می‌تواند به اشتغال کشور کمک کند و خرید کالای خارجی یعنی بیکار کردن جوانان ایرانی. باید کیفیت کالای ایرانی ارتقاء پیدا کند، همه باید کمک کنند تا کالای خوبی در ایران تولید شود که این مهم هم نیازمند نظارت است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =