چین به دفاع از منافع تجاری خود دربرابر تصمیم های اخیر تعرفه ای آمریکا هشدار داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی ان بی سی،معاون نخست وزیر چین در تماس با استیفن مونچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که چین از منافع خود در برابر قوانین تازه تجاری آمریکا دفاع خواهد کرد.

این تماس تلفنی بین لی و مونچین بعد از اعلام دونالد ترامپ برای افزایش سطح تعرفه به روی کالاهای چینی، در بالاترین سطح بین دو کشور محسوب می شود.

رکود عمیق از طریق بازارهای مالی و همکاری های جهانی سرمایه گذاران را دلسرد کرده و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که اقتصاد جهانی باید موانع را برای افزایش تجارت بردارد.

خبرگزاری شینهوا گزارش داده که لیو همچنان امیدوار است که نتیجه تماس تلفنی با مونچین سبب شود که دو طرف به یک منطق  برای ثبات در ادامه همکاری های  تجاری با یکدیگر برسند.

مقامات ایالات متحده می گویند که نتیجه یک بررسی 8 ماهه نشان می دهد که تجارت ایالات متحده آمریکا با چین از سال 1974 تاکنون سبب شده تا فنآوری های کلیدی این کشور به شرکت های چینی انتقال یابد و این موضوع برای سرمایه گذاران آمریکایی غیرعادلانه است.

با این حال لیو می گوید که گزارش تحقیقی ایالات متحده نقض قوانین تجارت بین المللی است و خلاف منافع شرکت های چینی در ایالات متحده و منافع جهانی است.

رابرت لیتزر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا گفته است که از ترامپ درخواست کرده تا برای مشاوره با چین در سازمان تجارت جهانی به منظور رسیدگی به توافقنامه های صدور مجوز فنآوری های تبعیض آمیز نشست داشته باشد.

وزارت بازرگانی چین روز شنبه اظهار تاسف کرده و اعلام کرده که چین اقدامات شدیدی را برای حفاظت از حقوق قانونی و منافع صاحبان مالکیت معنوی در داخل و خارج انجام خواهد داد.

آغاز شمارش

لیو پیش از این از مقامات واشنگتن خواسته بود که یک مکانیزم گفت وگوی اقتصادی جدید را تعیین کنند تا لیستی از مسایل چین و مطالبات مشخص شود.

دولت ترامپ در پاسخ گفته است که چین به سرعت 100 میلیارد دلار از رکورد375 میلیارد دلاری تجارت خود با آمریکا را انجام داده است.پکن هم در پاسخ به ایالات متحده اعلام کرده که واشنگتن محدودیت های صادراتی برخی از محصولات با تکنولوژی بالا را اعمال کرده است.

لیو گفته است:« چین در حال حاضر آماده برای دفاع از منافع ملی خود در برابر تصمیم های آمریکاست.»

چین روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد مالیات جدید به مبلغ 3 میلیارد دلار را بر روی کالاهای وارداتی از ابالات متحده در واکنش به افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم اعمال کند.

ژانگ ژائوچنگ یکی از مقامات وزارت بازرگانی چین گفته است که صادرات مستقیم به آمریکا چندان بزرگ نیست،با این حال آمریکا از تصمیم چین تاثیر خواهد پذیرفت.

وای جیانگوئو رییس مرکز تحقیقات بین المللی اقتصادی چین هم گفته است که پکن می تواند تعرفه های بیشتری را بر روی کالاهای آمریکایی ببندند و اقدامات تلافی جویانه ای را انجام دهد.

معاون وزیربازرگانی چین گفته است که این اقدامات تلافی جویانه حتی ممکن است به کالاهایی مثل هواپیما یا چیپس هم باشد.او اضافه کرده که گردشگری هم می تواند یک هدف احتمالی این جنک تجاری باشد.

سویا،ماشین و هواپیما

زمان طولانی است که گروهی از کشاورزان آمریکایی یک سوم از کل سویای مورد نیاز بازار  ایالات متحده را از چین وارد می کنند.اگر چین صادرات محصولات کشاوزی را به روی آمریکا محدود کند،این کشور در بخش کشاورزی دچار مشکل خواهد شد.

ایالات متحده سال گذشته 19.6 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده است که این میزان در سال 2002 فقط 12.4 میلیارد دلار بوده است.

جنگ تجاری بر روی سازندگان سخت افزار مثل اپل هم تاثیر خواهد گذاشت.اپل بیشتر محصولات خود را در چین تولید و به سایر کشورها صادر می کند.کالاهای برقی و تکنولوژی بزرگترین کالاهای وارداتی ایالات متحده از چین است.

برخی از اقتصاددانان می گویند تعرفه های بالاتر سبب می شود که هزینه ها بالاتر برود و در نهایت مصرف کننده های آمریکایی آسیب خواهند دید این در حالی است که محدودیت برای سرمایه گذاری چینی ها در ایالات متحده هم می تواند مشاغل بسیاری را در آمریکا از بین ببرد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    14 4
    چین میتواند از تجربیات ایران اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی برای خنثی سازی اثر تحریم ها بهره برداری کند .
    • بدون نام ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      2 2
      خودت تنهايي فكر كردي!!!! اره واقعا كشورهاي ديگه بايد مديريت اقتصادي و سياسي رو از ما ياد بگيرن اخه ما رتبه اول موفقيت رو توي اين عرصه ها توي دنيا داريم !!!!! دوغت را بنوش بابا همش توهم همين شما ها رو داريم كه مملكت هنوز درجا مي زنه كاش درجا مي زد پسرفت كرده