شکاف های عمیق اقتصادی و اجتماعی کشور، ناشی از اقتصاد ناسالم است.

آنچه در یک دهه اخیر به اختلاف طبقاتی دامن زد، توزیع نامناسب و ناعادلانه ثروت بود که باعث ایجاد این شکاف های عمیق و در نتیجه بروز آسیب های اجتماعی شد.

بیشترین ثروت کشور در دولت نهم و دهم حاصل شد و بیشترین شکاف های اجتماعی و اقتصاد ناسالم نیز در این دولت به وجود آمد. زیرا ما مشکل پول و منابع مالی نداشتیم بلکه نظام اقتصادی سالمی که بتواند جلوی رانت، فساد، قاچاق و پول های کثیف را بگیرد وجود نداشت.

این شکاف های عظیم است که آسیب زا می شود. در جامعه ای که عموم افراد آن درگیر فقر هستند هر کس به دیگری نگاه می کند که مانند خودش است اما در شهری مانند تهران یا شیراز و مشهد افراد ثروتمند را می بیند که هر روز ثروت خود را به رخ دیگران می کشند و در واقع روی اعصاب طبقات محروم هستند و نه تنها کمکی به آنها نمی کنند بلکه تاثر آنها را از فقرشان بیشتر می کنند. به این ترتیب است که آسیب هایی مانند کارتن خوابی، فحشا و اعتیاد زیاد می شود.

تفاوت ها و شکاف های عمیق اقتصادی و اجتماعی، یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر افزایش جرم و آسیب های اجتماعی است.
در جامعه ای که فقر مطلق حاکم است و عموم افراد مشکلات اقتصادی دارند الزاما شاهد درگیری آنها در آسیب های اجتماعی نیستیم. زیرا همه افراد دچار مشکل برای تامین نیازهای اولیه خود هستند. در واقع بین فقر و آسیب های اجتماعی رابطه ای نمی بینیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =