ایسنا نوشت: رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از راه‌اندازی اورژانس تخصیص عضو در کشور خبر داد و گفت: در عین حال در حال تدوین پروتکل‌های مربوط به ترابری عضو هستیم و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

مهدی شادنوش با اشاره به وضعیت ایران در حوزه اهدای عضو، گفت: در دنیا با شاخصی به نام PMP نسبت اهداکنندگان عضو در میلیون را می‌سنجد که در کشور ما این شاخص در سال ۹۶ نزدیک به ۱۰.۸ بوده است. البته ما نسبت به برخی از کشورهای آسیایی مانند چین و روسیه آمار بالاتری را به خود اختصاص داده‌ایم و در این حوزه در سال‌های گذشته رشد خوبی را داشتیم، اما سرعت رشدمان نسبت به برخی کشورها کمتر بوده است. به هرحال سرعت رشدمان در حوزه اهدای عضو باید بیشتر شود و باید فرهنگسازی در این زمینه ادامه یابد، زیرا یک اهدای عضو هم می‌تواند آرامشی را به یک خانواده اهدا کند.

راه‌اندازی اورژانس تخصیص عضو؛ به‌زودی

او با بیان اینکه تیم‌های پیوند در کشور ما به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، گفت: به زودی قرار است اورژانس تخصیص عضو را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کنیم. اورژانس تخصیص عضو مجموعه‌ای است که در ۲۴ ساعت شبانه‌روی در کل کشور رصد می‌کند و در هر نقطه‌ای از کشور که اهداکننده‌ای وجود داشته باشد، شناسایی و او را به دریافت کننده عضو مرتبط می‌کند. هدف از راه‌اندازی این اورژانس این است که فرایند اهدا با سرعت بیشتری اتفاق افتد. به عبارتی اورژانس تخصیص، یک اتاق رصد عضو است که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

تدوین پروتکل مربوط به ترابری اعضای اهدایی

شادنوش درباره وضعیت ترابری اعضا از شهرهای مختلف نیز گفت: در این زمینه در حال تدوین پروتکل‌های مربوط به ترابری عضو هستیم و امیدواریم به زودی هم اجرایی شود. در گذشته تفاهم‌نامه‌ای در زمینه ترابری هوایی اعضا با سپاه پاسداران بسته شده است و چند عملیات هم در این زمینه با سازمان هوا و فضای سپاه پاسداران انجام شد. در حال حاضر هم با این تجربه قبلی، با مجهز شدن سازمان اورژانس کشور به امکانات هوایی و با همکاری پلیس راهور، قرار است پروتکلی درباره زنجیره کامل حمل‌ونقل در زمینه اهدای عضو تدوین شود و امیدواریم در آینده در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهیم.

او با بیان اینکه در برخی اهدای عضوها مانند اهدای قلب، یک زمان طلایی وجود دارد و کل این عملیات اهدا باید زیر سه ساعت انجام شود، ادامه داد: حال با توجه به گستردگی کشور ما باید از نیروهای هوایی، سیستم‌های ترافیک زمینی و... در این زمینه کمک بگیریم تا با فعال شدن همه این بخش‌ها بتوان یک قلب را در زمان مناسب به گیرنده رساند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین گفت: راه دیگر هم آمایش مراکز پیوند است. ما باید در حوزه پیوند و مراکز پیوند عضو، نقشه کاملی داشته باشیم و در فواصل مناسب در جاهای مختلف کشور این مراکز را ایجاد کنیم. بنابراین باید یک آمایش در این زمینه اتفاق افتد تا مراکز پیوند به طور متناسب در کشور پراکنده شوند و دسترسی به آنها آسان‌تر شود. البته اکنون هم اینطور نیست که تمرکز مراکز پیوند در تهران باشد. به عنوان مثال در حال حاضر ۱۸ مرکز پیوند مغز استخوان در کشور وجود دارد که همه هم از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما باید در همه حیطه‌های مراکز پیوند، آمایش مناسب را در کشور انجام دهیم.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =