حسن کریمی که چند ماهی است از نهادی سیاسی امنیتی چون استانداری تهران به یکی از مهمترین بخش‌های ورزش آورده شده، اظهار نظری داشته که تبعات وسیعی به همراه داشته است.

فرهاد عشوندی: دو سه روزی صبر کردیم تا شاید حسن کریمی مسئول شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی که در سابقه کاری اش ، مسئولیت مهم معاونت عمرانی استانداری تهران دیده می شود و با مدیری ورزشی چون سید حسین هاشمی کار کرده است ، توضیحاتی درباره طرح چهره نگاری از تماشاگران بدهد اما متاسفانه حتی تلاش های خودمان در این زمینه به جایی نرسید. او در نشست خبری خود گفته بود:« موضوعی که بسیار مورد توجه ما است اینکه بتوانیم به نحوه ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی که بسیار بی نظم است سروسامانی دهیم به گونه ای که افراد بتوانند از منزل بلیت را خریداری کرده و در آرامش و نظم به ورزشگاه بیایند و طبق شماره روی صندلی خود بنشینند. ضمن اینکه تا چهره نگاری هم از آنها انجام شود تا برای افراد ممنوع الورود هم بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم. این بخش از کار جزو تعهدات ماست که باید پیگیری کنیم.»

بخش هایی از این گفته اتفاقا هیجان انگیز است اما در همه جای دنیا برای اینکه کسی از خانه بلیت اینترنتی بخرد و به صندلی اش هر ساعتی که خواست بیاید ، نیازی به چهره نگاری ندارد! همین حالا استادیوم های ورزشی ما چون استادیوم آزادی این قدر دوربین های مدار بسته دارد که تقریبا هواداران روی سکوها برای اینکه دست شان را توی کدام جیب شان می کنند هم می توان زیر نظر داشت. پس نیاز به چهره نگاری در این باره وجود ندارد یا برای اینکه کسی بخواهد بیاید و روی صندلی اش بنشیند ، نیاز به این نیست که از او چهره نگاری شود یا کارهای امنیتی چون اسکن چشم یا انگشت شود اقلا برای این مورد غیر ضروری است.

سال هاست که استادیوم آزادی را هم مثل همه سینماهای کشور می توان به سیستم ساده کنترل شماره صندلی مجهز کرد. یعنی کافی است هر صندلی مجهز به کیت حسگر و شماره مشخص باشد . چند مسئول کنترل نیاز دارد که به مردم آموزش دهند هر فرد تنها روی صندلی خودش که با شماره بلیتش همخوانی دارد ، اجازه دارد بنشیند. پس از دوست مسئول حداقل انتظار این است ، برای طرحی که مشخص نیست ، آدرس اشتباه ندهد.

آنچه اما این مقام تازه وارد به ورزش فرموده است ، احتمالا مدلی است از داشتن شناسنامه هواداری که در کشورهای مختلف درباره مقابله با هولیگانیسم به کار گرفته شده است. اینگونه هم هست که همین جا در کشور خودمان هم هر کدام از هواداران متخلف ، بعد از بازداشت ، مورد انگشت نگاری قرار می گیرند و مدارک هویتی شان ثبت می شود. در همه جای دنیا وقتی هولیگانی با ممانعت ورود به ورزشگاه مواجه می شود ، مکانیسمی دقیقی از احضار و کنترلش در زمان بازی ها وجود دارد که اصلا در حوزه مدیریت معاونت عمرانی نهادها نیست. این کار قطعا نیاز به این همه امکانات تشخیص هویت ندارد که ختی در مهمترین ورزشگاه های دنیا که میزبان جام جهانی هستند و خطر حمله های تروریستی تهدیدشان می کند ، دست به چنین تصمیمات هزینه داری نمی زنند!

اینکه یکباره چنین اظهارنظری می شود ، درحالی که قبل از هر چیز در تضاد با منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور است و ایجاد ناامنی اجتماعی برای افرادی می کند که همین طور در حالت عادی آزادی های مدنی شان کم محدود نشده است ،اگر فقط حتی برای ترساندن دخترانی که این روزها سرکش و غیرقابل کنترل به سیم آخر زده اند و با پوشش های پسرانه به ورزشگاه ها می روند باشد هم بی شک در تضاد با منشور حقوق شهروندی است که شخص رئیس جمهور پیگیر اجرای صحیح آن است.

تازه مهمتر از این ، وعده دیگری است که شخص وزیر ورزش یکسال قبل به ورزشدوستان داده . آماده سازی زیرساخت های ورزشگاه ها برای حضور خانواده ها در استادیوم ها. این مسئولیتی است که شما آقای کریمی قبل از امنیتی تر کردن فضای استادیوم ها باید به دنبالش باشید تا مهمترین وعده دولت در حوزه ورزش را عملی کنید. چطور درباره مسئله‌ای به این مهمی سکوت کرده‌اید و از طرحی سخن گفته‌اید که تنها نشان دهید فضای ورزش قرار است امنیتی‌تر شود، پرسشی است که خیلی دوست داریم درباره‌اش نظرات‌تان را بدانیم. منتظر شنیدنش هستیم اگر پاسخگو باشید. هم ما و هم تمام علاقه‌مندان به ورزش قطعا دوست دارند بدانند چرا این طرح پر هزینه و احتمالا بی‌فایده که دقیقا برخلاف رسالتی است که شما باید دنبال انجامش باشید از کجا آمده و در دستور کارتان قرار گرفته؟
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CN ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    3 0
    روز به روز تهوع آور تر، دست مریزاد واقعا
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    درود بر شما. مثل همیشه عالی نوشتید.