سینا پرس نوشت: تیمی از پژوهشگران موفق شدند با کمک عینک‌های سه‌بعدی ویژه مایکروسافت و هوش مصنوعی، امکان تماشای مسابقات فوتبال را از شبکه یوتیوب به‌طور زنده و سه‌بعدی روی میز کار یا میز آشپزخانه یا هر سطح صاف دیگری فراهم کنند.

رقابت‌های جام جهانی فوتبال پنج‌شنبه این هفته در کشور روسیه آغاز می‌شود و تب فوتبال به مدت یک ماه تمام جهان را در خود خواهد گرفت. بسیاری از طرفداران و فوتبال برای تماشای این رویداد مهم ورزشی به روسیه سفرکرده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز از تلویزیون خانه‌های خود نظاره‌گر این رقابت‌ها خواهند بود. حال تصور کنید که به کمک فناوری قادر به تماشای سه‌بعدی مسابقات به‌طور زنده و روی میز آشپزخانه خود باشید.

فناوری جدیدی به طرفداران فوتبال این امکان را می‌دهد که پخش زنده این مسابقات را از طریق شبکه یوتیوب به فضای مجازی سه‌بعدی تبدیل کرده و میز آشپزخانه را به شکل زمین فوتبال که مسابقه موردنظر به‌طور زنده در آن در حال برگزاری است، تماشا کرده و احساس حضور در استادیوم را داشته باشند.

نکته کلیدی این فناوری، رویکرد یک شبکه عصبی کانولوشن است (convolutional neural network) است که در آن یک نوع از الگوریتم هوش مصنوعی مشابه و مانند بخشی از مغز که پردازش داده‌های تصویری پردازش می‌شود، مدل‌سازی شده است.

این شبکه دوازده هزار تصویر دوبعدی از بازیکنان جام جهانی را از بازی کامپیوتری FIFA در اختیار گرفته و از آن‌ها در کنار داده‌های مربوط به تصاویر سه‌بعدی از بازی به دست استفاده کرده و با کمک این اطلاعات و ویدئوی پخش مستقیم بازی از طریق یوتیوب، آن را به‌صورت مجازی روی میز آشپزخانه یا فضای مشابه بازسازی می‌کند.

در زمان پخش فیلم، سیستم دقیقاً پیش‌بینی نقشه‌های عمق و حرکت را برای هر بازیکن و ترکیب آن‌ها با فیلم‌های رنگی برای بازسازی هر بازیکن به‌صورت سه‌بعدی انجام می‌دهد. پس‌ازآن بازیکنان روی یک زمین فوتبال مجازی قرار می‌گیرند که به کاربران اجازه می‌دهد شاهدبازی به‌طور زنده از زوایای مختلف و به‌طور سه‌بعدی باشند.

پژوهشگران این فناوری را با استفاده از عینک‌های ویژه سه‌بعدی مایکروسافت با عنوان Microsoft's HoloLens smart glasses مورد آزمایش قرار داده و بازی‌های ویدئویی فوتبال و همچنین مسابقات واقعی را به‌طور سه‌بعدی روی میز مشاهده کردند. لازم به توضیح است که این فناوری هنوز کامل نبوده و دارای نواقص زیادی است که باید برطرف شود. برای نمونه این نرم‌افزار هنوز برای بازسازی و تشخیص موقعیت توپ در زمین مسابقه دچار مشکل شده و همچنین تنها امکان دیدن مسابقه از دو طرف طولی زمین فوتبال وجود دارد و امکان دیدن بازی از زاویه پشت دروازه هنوز امکان‌پذیر نیست.

این فناوری هنوز نیازمند اصلاح و بهبود است و علاوه بر تماشای مسابقات فوتبال، می‌توان از آن برای دیدن رویدادهای هنری مانند تئاترها و کنسرت‌ها نیز استفاده کرد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =