۰ نفر
۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

ایرنا نوشت: صدراعظم آلمان و نخست وزیر لبنان در حالی دیروز(پنجشنبه) با هم دیدار کردند که دو موضوع همکاری های اقتصادی و وضعیت پناهجویان سوری محور اصلی مذاکرات آنها بود.

«آنگلا مرکل» مرکل که عصر دیروز درصدر هیاتی عالی رتبه وارد بیروت پایتخت لبنان شد،بلافاصله در «سرای الحکومی» (ساختمان نخست وزیری) مورد استقبال «سعد حریری» نخست وزیر لبنان قرار گرفت و با او گفت و گو کرد.

وی پس از این دیدار در دفتر یادبود نخست وزیری نوشت: آلمان، همچنان در کنار لبنان باثبات و گشاده به روی جهان و شکوفایی می ایستد.

شب گذشته جزییاتی از دیدار مرکل و حریری در رسانه های رسمی لبنان منتشر نشد اما روزنامه «المستقبل» وابسته به حریری در شماره امروز خود با انعکاس ویژه این خبر نوشت که گفت و گوهای مرکل و حریری بر راه های حمایت اقتصادی آلمان از لبنان متمرکز بود که به گفته این روزنامه یکی از ارکان ثبات این کشور در میان بحران های منطقه است.

این روزنامه لبنانی نوشت:حریری از مرکل خواست تا بخش خصوصی آلمان را تشویق کند تا در چارچوب برنامه «سیدر» برای حمایت لبنان سرمایه گذاری کنند.

برنامه سیدر برای حمایت از زیرساخت ها و اصطلاحات اقتصادی است که دولت پیشین لبنان با نظارت شخص حریری تدوین و در اواسط فروردین ماه سال جاری در کنفرانس پاریس 4 که با نام سیدر هم شناخته می شد، ارائه کرد.

در این کنفرانس که با مشارکت هیات هایی از لبنان، 41 کشور جهان و 10 سازمان بین المللی در پاریس برگزار شد، مبلغی در حدود یک میلیارد دلار به لبنان هدیه شد و حدود یازده میلیارد دیگر نیز به صورت وام های مشروط به این کشور اختصاص داده شد.

برخی نیروهای سیاسی و کارشناسان لبنانی، برنامه های سیدر را باعث افزایش بدهی های عمومی لبنانی دانستند و از این انتقاد کردند به طور عادلانه میان مناطق مختلف طراحی نشده، و مثلا به منطقه بقاع شمالی هیچ پروژه ای اختصاص نیافته است.

المستقبل در ادامه گزارش خود، خبر داد که امروز صدراعظم آلمان به همراه هیاتی از بازرگانان و کارفرمایان کشورش که همراه او به بیروت آمده اند در دفتر نخست وزیری حضور می یابند و پروژه هایی را که آلمانی ها می توانند روی آن سرمایه گذاری کنند، ارائه می دهند.

منابع خبری این را هم نقل کردند که هیات اقتصادی آلمان متشکل از نمایندگان شرکت های بزرگ آن کشور هستند ودرراس آنها مدیر شرکت « زیمنس» قرار دارد.

حوزه های برق، آب، زباله بیشترین حوزه هایی است که قرار است روی آنها سرمایه گذاری صورت پذیرد و در نشست امروز، وزیران انرژی و اقتصاد لبنان هم حضور خواهند داشت.

پرونده آوارگان و پناهجویان سوری
آنگلا مرکل وسعد حریری بخش دیگری از گفت و گوهای خود را به چالش مشترک دو کشور یعنی پرونده هزاران آواره و پناهجوی سوری در دو کشور اختصاص دادند.

بر اساس آمارها حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان و حدود 650 هزار نفر دیگر از آنان نیز در آلمان هستند.

مرکل پیش از رسیدن به بیروت، درباره این موضوع با مقام های اردنی هم گفت و گوهایی داشت. اردن نیز از حضور بیش از 680 هزار آواره سوری را میزبانی می کند.

دو مقام لبنانی و آلمانی در مذاکرات خود بر ضرورت گسترش کمک های بین المللی به کشورهای میزبان آوارگان اصرار کردند.

حریری در دیدار با مرکل، بر موضع لبنان مبنی بر لزوم حل بحران آوارگان با بازگشت به کشورشان تاکید کرد و خواهان مسئولیت پذیری جامعه جهانی در قبال این موضوع شد.

قرار است صدر اعظم آلمان در سفر دو روزه خود به بیروت، با «میشل عون» رئیس جمهوری و «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان نیز دیدار کند که محور اصلی گفت و گوهای آنها علاوه بر روابط دو جانبه، بحران آوارگان سوری خواهد بود.

برخی ناظران سیاسی، معتقدند آلمان برای حمایت از اقتصاد لبنان شرایطی را مطرح می کند که به پرونده آوارگان سوری مرتبط می شود.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =