۰ نفر
۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

صابر گل‌عنبری

امروز یکشنبه ۲۴ ژوئن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار می‌شود. نتایج این انتخابات بسیار حساس است. پس از آن، ترکیه از نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری منتقل می‌شود. رجب طیب اردوغان برای پیروزی در دور اول باید بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در دو ماه اخیر نشان می‌دهد که احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم وجود دارد. همچنین محتمل است که حزب عدالت و توسعه نتواند اکثریت پارلمانی را یعنی بیش از ۳۰۰ کرسی را به دست آورد که در این صورت  در تصویب قوانین و پیشبرد طرح های خود با مشکل جدی روبرو خواهد شد.
آک‌پارتی با چالش‌های زیادی در این دوره روبرو است. مهم‌ترین چالش قشر جوان ترکیه است که دوران قبل از حکمرانی عدالت و توسعه را ندیده و توقعات و انتظاراتی دارد و بخش قابل توجهی از این قشر تنوع‌طلب و دنبال تغییر است.

اپوزیسیون ترکیه دیروز شنبه تجمع چالشی بزرگی در استانبول برگزار کرد و از مردم خواست به اردوغان رای ندهند و محرم اینجیه نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق را انتخاب کنند.

در این وضعیت بسیار سخت است که نتایج انتخابات امروز را پیش‌بینی کرد.
در هر صورت، اردوغان چه در دور اول پیروز شود چه در دور دوم، رئیس جمهور ترکیه خواهد ماند. گمان می‌کنم بتواند با کسب ۵۰ تا ۵۲ درصد آرا در دور اول، کار را به نفع خود تمام کند.

در همین حال، مطمئنا حزب عدالت و توسعه اکثزیت نسبی پارلمانی را به دست خواهد آورد، اما سوال اینجاست که آیا اکثریت مطلق را یعنی بیش از ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورد یا خیر؟
پاسخ به این سوال بسیار مشکل است. اگر حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها بتواند از حد نصاب ده درصدی آرا عبور کند، کار برای ائتلاف عدالت و توسعه سخت‌تر خواهد شد. ولی اگر هدپ این حد نصاب را کسب نکند، خود به خود بخش قابل توجهی از آرای زیر ده درصد آن در مناطق کُردی به آک‌پارتی می‌رسد و این حزب حائز اکثریت مطلق خواهد شد.

در هر صورت، فکر می‌کنم که ائتلاف جمهور (عدالت و توسعه و حرکت ملی) بتواند از ۳۰۰ تا ۳۱۵ کرسی پارلمان را به دست آورد و صاحب اکثریت مطلق شود.
در صورت تحقق نتایج یاد شده، ترکیه در دوره پساانتخابات ثباتی سیاسی را تجربه خواهد کرد و رجب‌طیب اردوغان با فراغت بال برنامه بلندپروازانه ۲۰۲۳ را پیش خواهد برد و اقتصاد ترکیه جهش بزرگی خواهد کرد.

دوره ریاست‌جمهوری آینده اردوغان در صورتی با دغدغه کمتری همراه خواهد بود که ائتلاف جمهور حائز اکثریت مطلق پارلمانی شود. در غیر این صورت دوره‌ای پرچالش خواهد بود.
حتی برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند در صورت ورود حزب کُردی هدپ به پارلمان و ائتلافش با ائتلاف امت، این احتمال وجود دارد که امت اکثریت پارلمانی را به دست آورد. هر چند بیشتر نظرسنجی‌ها ائتلاف جمهور را حائز اکثریت می‌دانند.

چند فاکتور را برای روز بعد از انتخابات ترکیه باید در نظر داشت:
۱- دوران سلطه مطلق آک‌پارتی به تنهایی بر پارلمان به سر آمده است و این حزب دیگر نخواهد توانست تنها حائز اکثریت مطلق پارلمانی شود بلکه اگر این مهم محقق شود در قالب ائتلاف جمهور است که متشکل از عدالت و توسعه، حرکت ملی و اتحاد بزرگ ملی‌گرایان است. ایدئولوژی اعضای ائتلاف ناهمگون است و یکپارچگی پارلمانی آن در آینده را به خطر می‌اندازد و چالشی بزرگ برای آک‌پارتی است. مجبور شدن آک‌پارتی به ورود به ائتلاف‌های سیاسی تبعاتی دارد و برای این حزب محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد. 

۲- اطلس پارلمان آتی ترکیه بسیار متفاوت از پارلمان کنونی خواهد بود. در پارلمان جدید احزاب کوچک به دنبال ائتلافات انتخاباتی راه خواهند یافت. اپوزیسیون در پارلمان بعدی ترکیه بسیار قوی‌تر از گذشته خواهد بود. البته خود همین اپوزیسیون نیز بسیار ناهمگون و متشکل از ایدئولوژی‌های متعارض است و نقطه اشتراک آن‌ها خصومت با حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان است. 

البته ناگفته نماند که پارلمان بعدی ترکیه پس از ریاستی شدن نظام سیاسی، دیگر آن ثقل قبلی را نخواهد داشت‌.

52310
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    6 20
    به اميد شكست اردوغان
    • محسن A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      9 2
      حالا حالاها باید بسوزید .اردوغان دوباره پیروز شد.تروریستهای پان کورد پ.ک.ک . نژادپرستان پان ایرانیست از این پیروزی بیشتر ناراحت هستن