ایرنا نوشت: سفیر پیشین آمریکا در پرو، سابقه مالی و تجاری ترامپ را بسیار فاسد توصیف کرد و گفت: احتمالا رئیس جمهوری آمریکا صدها میلیون دلار به برخی بانک های تحت نفوذ روسیه بدهکار است، بنابراین اگر پوتین بخواهد، ترامپ ورشکست می شود.

«دنیس جت» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود سخنان رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای روسی خود در هلسینکی از موضع ضعف بود و وی هیچ یک از سخنان و کارهای پوتین را زیر سوال نبرد.

ولی نکته جالب توجه این بود که تنها مورد اختلافی که پوتین به آن اشاره کرد، برجام بود که وی تاکید کرد از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران نگران است.

استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا دلیل طرح این موضوع را نگرانی روسیه از تحریم های آمریکا دانست و اضافه کرد: طرح این انتقاد از سوی پوتین شاید برای نشان دادن این بود که ما کاملا با هم توافق نداریم و اختلاف هایی هم داریم. پوتین همچنین می خواهد با ایران تجارت کند. همچنین خودش زیر فشار تحریم هاست. او می خواهد اساسا هر تحریمی که علیه کشورها وضع شده است، برداشته شود.


جت با اشاره به درگیری میان اف بی آی و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری پیشین آمریکا یادآور شد: می توان از احتمال تکرار سناریویی سخن گفت که به برکناری نیکسون انجامید. مسئولان اطلاعاتی از دوره فعالیت های انتحاباتی ترامپ، زنگ هشدار را به صدا در آورده بودند، هرچند قاطعانه وارد عمل نشدند.


وی اظهار کرد: واقعا برخی کارهای اطرافیان ترامپ شوکه آور است. می توانید باور کنید که داماد ترامپ، از کانال سفارت روسیه در واشنگتن، کانال ارتباطی مستقیم با مسکو تدارک دیده تا ارتباطاتش از دریچه نهادهای ایالات متحده صورت نگیرد؟! اکنون 'جان برنان' رئیس پیشین سیا، ترامپ را متهم به خیانت کرده است.


این دیپلمات پیشین آمریکا تصریح کرد: سخنان ترامپ حتی اعضای حزب جمهوریخواه را هم عصبانی کرده است. سخنان وی در برابر پوتین نشانه ضعف بود. وی در برابر پوتین خود را پایین آورد و تلاش نکرد او را به چالش بکشد و جمع بندی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برد.


جت با اشاره به نادیده گرفتن گزارش دستگاه های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را از سوی ترامپ، گفت این درگیری کم سابقه می تواند به برکناری وی از مقام ریاست جمهوری منجر شود.

وی با اشاره به هشدار مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره تکرار همه روزه حملات سایبری به خصوص از طرف روسیه، تاکید کرد: اینها نشان می دهد که ترامپ توجهی نمی کند که ممکن است دلیل این موضوع، وجود برخی اسناد علیه ترامپ در دست روس ها باشد.
استاد دانشگاه پنسیلوانیا افزود: آنها از این اسناد برای باج گرفتن از ترامپ استفاده می کنند. دلیل دیگر هم می تواند مسایل مالی باشد.


جت اظهار کرد: پوتین در هلسینکی گفت که ترامپ یک تاجر بزرگ است، ترامپ احتمالا صدها میلیون دلار به 'دویچه وله بانک'، بانکی که پوتین صاحب آن است، بدهکار است. اگر پوتین بخواهد، ترامپ ورشکست می شود و می دانید که ترامپ تا چه اندازه به مسایل مالی اهمیت می دهد.


وی، سابقه مالی و تجاری ترامپ را بسیار فاسد خواند و خاطرنشان کرد: وی در بیش از 3 هزار پرونده درگیر است که یا از وی شکایت شده یا اینکه او از دیگران شکایت کرده است. یک مثال آن دانشگاه ترامپ بود که سراسر تقلب بود و سرانجام میلیون ها دلار پول برای خلاصی از شکایت ها پرداخت کرد.


ایرنا نظر این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا را درباره انتقاد برخی از اعضای حزب جمهوریخواه از موضع ترامپ پرسید.
جت با ضعیف دانستن این موضع گیری ها گفت: خیلی از جمهوریخواهان نگران هستند که ترامپ بتواند با بسیج پایگاه خود به موقعیت و شانس انتخاب آنها در نوامبر آسیب بزند. برای همین به دقت میزان محبوبیت ترامپ را زیر نظر دارند. اگر این محبوبیت افت کند، حملات و انتقادهای آنها نیز گسترش می یابد.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند با یکدیگر دیدار کردند.
آنها پس از 2 ساعت و 10 دقیقه دیدار خصوصی به میان خبرنگاران آمدند که یکی از محوری ترین سوال ها، مساله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بود.
ترامپ در شرایطی که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا تایید می کنند روسیه در انتخابات 2016 دخالت داشته است، تصریح کرد روسیه دخالت نداشته و تبانی صورت نگرفته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =