۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵

اروپا قاره‌ای سرسبز با شهرهایی است که پر از ساختمان‌هایی هستند که به زیبایی هرچه تمام‌تر معماری شده‌اند. از کلیساها و کنیسه‌های زیبا گرفته تا ایستگاه‌های قطار و متروی تاریخی که هر کدام به نوبه خود جزو زیباترین آثار معماری جهان به شمار می‌آیند.

اروپا، خانه بسیاری از قدیمی‌ترین و عجیب ترین برج های ساعت دنیا هم هست. برج‌هایی که شاید به نوبه خود از برج ساعت معروف «بیگ بن» لندن هم زیباتر باشند. اغلب این برج‌های ساعت، معماری عجیبی دارند که شاید کسی که درباره آن‌ها مطالعه نداشته باشد از ارزش و مفهوم طراحی‌شان هم بی‌خبر باشد. این برج‌های ساعت چیزی بیشتر از زمان را به شما نشان می‌دهند و از دیربار تا به امروز در حال کار کردن هستند. در این مطلب نیز برای شما لیستی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا که در اروپا ساخته شده‌اند و داستان ساخت این ساعت‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱. برج ساعت نجومی پراگ، جمهوری چک
ساعت نجومی شهر پراگ در جمهوری چک، یکی از جالب‌ترین برج‌های ساعت از لیست عجیب ترین برج های ساعت دنیا است. این برج ساعت در عمارت قدیمی شهرداری و در بافت تاریخی شهر ساخته شده است و به نوعی نماد شهر پراگ و قلب تپنده شهر به حساب می‌آید. بازدید از شهر پراگ بدون دیدن یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا کامل نیست. شما تنها با نگاه کردن به ساعت ممکن است ساز و کار آن را درک نکنید و بهتر است درباره آن مطالعه داشته باشید تا دقیقا متوجه شوید که این ساعت چطور کار می‌کند.

عقربه بالایی ساعت، زمان و ساعت روز را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که این ساعت سه زمان را باهم نشان می‌دهد: یکی ساعت استاندارد اروپایی که اکثر مردم بر اساس آن کار می‌کنند، دیگری ساعت قدیم بوهومین و آخرین زمانی که نشان می‌دهد زمان ستاره‌ها است. مابقی عقربه‌ها و نشانه‌های و دایره‌هایی که روی برج ساعت نصب شده است اطلاعات نجومی جالبی مانند موقیعت قرار گرفتن خورشید و ماه و ستاره‌ها را نشان می‌دهند. هر روز در شهر پراگ راس هر ساعت از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب، درهای آبی بالای صفحه زمان سنج ساعت باز می‌شوند و ۱۲ مجسمه کوچک به نشانه‌ی دوازه حواری مسیح یک به یک از بالای برج و در آبی باز شده بیرون می‌آیند و چهار مجسمه کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسندی که در انجیل به آن اشاره شده است هم حضور دارند و به ترتیب از چپ به راست، اولی نمایانگر غرور، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش‌گذرانی است. در زیر این چهار تندیس چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ‌نگار، یک فرشته، یک ستاره‌شناس و یک فیلسوف وجود دارد. صفحه نجومی ساعت هم در واقع یک اسطرلاب مکانیکی است. مجسمه‌های اطراف برج هم راس هر ساعت حرکت می‌کنند. مکانیسم این ساعت برای ۶۰۰ سال طراحی شده است که به همین منوال کار می‌کند. برج ساعت پراگ که از عجیب ترین برج های ساعت دنیا و سومین برج ساعت قدیمی در تمام دنیا است در سال ۱۴۱۰ میلادی ساخته شد. شما به راحتی می ‌توانید رژه ۱۲ حواری را از پایین برج ببینید، اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید با پرداخت ۱۱ دلار به بالای برج بروید و از آنجا منظره زیبایی از شهر تاریخی و افسانه‌ای پراگ را هم به تماشا بنشینید.

صفحه پایینی برج ساعت پراگ، تاریخ را به روز و ماه و سال نشان می‌دهد. این صفحه نمایشگر در سال ۱۶۵۹ به برج ساعت اضافه شد.

از آنجایی که این ساعت برای سالیان زیادی است که به خوبی در حال کار کردن است باید به آن رسیدگی شود. در حال حاضر مسئولین شهر پراگ در حال رسیدگی به وضعیت و نوسازی برج ساعت هستند و بر اساس گزارش نیویورک تایمز، برخی از چرخ دنده‌های فلزی و زنگ زده‌ی آن با پایه‌های چوبی محکم خواهند شد و صفحه زمان‌سنج برج نیز دوباره نوسازی خواهد شد تا زیبایی سابق خود را به دست بیاورد. بر اساس گزارش مجله نیویورک تایمز، ساعت دوباره در ماه آگوست سال جاری به راه خواهد افتاد.

برج ساعت نجومی پراگ، جمهوری چک

برج ساعت نجومی پراگ، جمهوری چک

۲. برج ساعت جوبیلی (Jubilee) ، لیر (Lier)، بلژیک

وجود ۱۳ زمان مختلف روی این برج ساعت باعث شده که تبدیل به یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا شود. این ساعت که به روی برج زیمر(Zimmer) که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده، نصب شده است، ۱۳ زمان مختلف نجومی را نشان می‌دهد اما شما به راحتی می‌توانید از صفحه وسط ساعت، زمان و ساعت روز را بخوانید. لوئیس زیمر(Louis Zimmer) منجم و ساعت شناسی بود که حداقل ۵ سال از عمرش را صرف ساخت ساعت جوبیلی کرد و سرانجام در جشن صد سالگی استقلال بلژیک در سال ۱۹۳۰ آن را به نمایش عموم در آورد و به افتخار شاهکار زیبا و ماندگار او، نام زیمر بروی این برج گذاشته شد. به جز صفحه‌ای که زمان استاندارد را نشان می‌دهد، اگر در جهت عقربه‌های ساعت شروع به خواندن کنید، ۱۲ نمایشگر آن، زمان‌های زیر را نشان می‌دهند:

۱۲. موقعیت قرار گرفتن ماه

۱. در دایره بیرونی دوره متونی و در دایره داخلی زمان ایپکت (epact) نشان داده می‌شود. دوره متونی یا اندکاتریس (Enneadecaeteris) به دوره‌ای اطلاق می‌شود که خیلی نزدیک به ۱۹ سال است. چیزی که در مورد این دوره جالب توجه است این است که دوره متونی کوچکترین مضرب مشترک بین سال خورشیدی و ماه قمری است و زمان ایپکت در واقع تقویم جدید میلادی است.

۲. معادله زمان که در واقع اختلاف بین دو زمان خورشیدی را نشان می‌دهد.

۳. صفحه سوم، صور فلکی زودیاک را نشان می‌دهد. زودیاک همان منطق البروج یا فلک‌البروج و گردآسمان نامیده می‌شود، که در واقع نشان دهنده مدار ظاهری خورشید (دایره البروج) در میانه و مدار ماه و پنج سیاره تیر، ناهید، بهرام، هرمز و کیوان (یعنی سیاره‌هایی که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند) است.

۴. صفحه چهارم چرخه خورشیدی و حروف الفبا را نشان می‌دهد.

۵. نشانگر روزهای هفته است.

۶. این صفحه کره زمین و چرخش آن را در روز نشان می دهد.

۷. ماه‌های سال را نشان می‌دهد.

۸. این صفحه نشانگر تاریخ روز است.

۹. صفحه نهم، فصول سال را نشان می‌دهد.

۱۰. این صفحه جزر و مد را نشان می‌دهد.

۱۱. این صفحه نیز نشانگر موقعیت و شکل ماه در روزهای مختلف است.

هر روز به هنگام بعدازظهر، در سمت راست برج زیمر، چهار مجسمه کوچک که نشان دهنده‌ی دوران‌ زندگی انسان از کودکی، جوانی، بزرگسالی و پیری است به صورت اتوماتیک نمایان می‌شوند و زنگ ساعت را به صدا در می‌آورند. امروزه برج ساعت جوبیلی که از زیباترین و عجیب ترین برج های ساعت دنیا است، به نام هنرمندی که این ساعت را ساخته شناخته می‌شود.

برج ساعت جوبیلی (Jubilee) ، لیر (Lier)، بلژیک

برج ساعت جوبیلی (Jubilee) ، لیر (Lier)، بلژیک

۳. برج ساعت کلیسای بانوی ما (our lady church)، شهر نورنبرگ، آلمان
بر خلاف دو ساعت دیگری که پیش از این ساعت معرفی کردیم، ساعت کلیسای بانوی ما (Frauenkirche) فقط دارای یک صفحه زمان سنج است که زمان استاندارد روز را نشان می‌دهد، بنابراین نیازی نیست که حتما وقت زیادی را برای درک ساعت نجومی و پیچیدگی این ساعت اختصاص دهید. چیزی که باعث شده این ساعت در لیست عجیب ترین برج های ساعت دنیا قرار گیرد، معماری فوق العاده زیبای این برج و ساز و کار ساعت آن است. علاوه بر این کلیسایی که ساعت در بالای ورودی آن قرار گرفته خود شاهکاری معمارانه است.

این کلیسا که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است، پیش‌تر از این که تبدیل به کلیسای کنونی شود، کنیسه و عبادتگاهی برای یهودیان بوده که در زمان قتل عام یهودیان در سال ۱۳۴۹ میلادی به طور کامل نابود شده است. پس از این، فرانکریش معمار (Frauenkirche) در سال ۱۳۵۵ میلادی دوباره اقدام به بازسازی این کلیسا کرد و آن را به عنوان عبادتگاهی مقدس برای پادشاه چارلز چهارم ساخت. با وجود حملات متعددی که در جریان جنگ جهانی دوم و بمباران‌های زیادی که در شهر نورنبرگ اتفاق افتاد، ساختمان کلیسا کاملا سالم ماند. این کلیسا که در میدان هاوپ مارکت (The Hauptmarkt) شهر نورنبرگ با اقتدار خود نمایی می‌کند، ساعت زیبایی را بر سر در خود دارد که هر روز در ظهر و راس ساعت ۱۲، مجمسه‌های مکانیکی کوچکی که نماد هفت نجیب زاده محترم هستند در اطراف مجسمه امپراطور چارلز چهارم که بر تخت خود نشسته شروع به حرکت می‌کنند. این ساعت در سال ۱۵۰۹ میلادی ساخته شد و در جریان جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از تخریب و آسیب دیدنش آن را به پناهگاهی منتقل کردند.

کلیسای بانوی ما، در نورنبرگ هفت روز هفته باز است و هزینه ورود و تماشای کلیسا و ساعت زیبای آن رایگان است، اما می توانید هزینه ای را به دلخواه برای کمک به بازسازی کلیسا و نگهداری از یکی از زیباترین و در عین حال عجیب ترین برج های ساعت دنیا پرداخت کنید.

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

۴. ساعت لاکونسیرجری (La Conciergerie)، پاریس، فرانسه

چهارمین ساعت در لیست عجیب ترین برج های ساعت دنیا یکی از قدیمی‌ترین ساعت‌های عمومی در پاریس است که در ساختمان دادگستری شهر به نام (La Conciergerie) نصب شده است. ساختمان گوتیکی که امروزه به عنوان دادگاه مرکزی شهر شناخته می‌شود و برج ساعتی که چشم شما را خیره می‌کند، ترکیب زیبایی است که امروزه جزیی از نماد شهر به حساب می‌آید و شهر افسانه‌ای پاریس را از آن چه که بود رویایی‌تر می‌کند. این ساختمان پیش از این که در قرن چهاردهم میلادی تبدیل به زندان و دادگاه شود، محل اقامت پادشاهان فرانسوی بود. جالب است بدانید که این کاخ محل زندانی شدن ملکه معروف فرانسه ماری آنتوانت تا پیش از اعدام او به دست انقلابیون فرانسه بوده است. ساعت در سال ۱۳۷۱ میلادی راه اندازی شد اما در سال ۱۵۸۶ میلادی مجددا برای برخی تغییرات دوباره برداشته شد و این بار مجسمه‌هایی که نماد عدالت و قانون بودند به ساعت اضافه شدند. این ساعت در طول دوران مختلف، بسیار تعمیر شده است و آخرین بار در سال ۲۰۱۲ برای تعمیر برداشته شد. ساعت زیبایی که با طلای ۲۴ عیار تزئین شده است و به زیبایی با کریستال‌های رنگی و پس زمینه آبی روشن در شهر خودنمایی می‌کند.

شما می‌توانید روزانه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر با پرداخت ۹ یورو از این برج ساعت زیبا دیدن کنید و خاطرات خوشی را در یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا برای خود رقم بزنید.

 

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

۵. ساعت ایست گیت (Eastgate) ، چستر، انگلستان
بدون شک معروف‌ترین ساعت در تمام انگلیس، ساعت «بیگ بن» است اما از آن جایی که این ساعت موقتا در حال بازسازی و تعمیر است، فرصت مناسبی است تا به دیدن یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا در شهر چستر(Chester) انگلیس بروید. چستر در جنوب لیورپول قرار دارد و با ۴۰ دقیقه رانندگی می‌توانید به دیدن این شهر زیبا بروید.

چستر، پیش‌تر از این که به شهر کنونی تبدیل شود، قلعه‌ای باستانی بوده است که هنوز هم آثار این قلعه باستانی را می‌توانید در سطح شهر ببینید. گذرگاه ایست گیت (Eastgate) که ساعت معروف ایست گیت هم در آن قرار دارد حدودا دو مایل از دیوار دوهزار ساله این قلعه باستانی را شامل ‌می‌شود. خیابان اصلی شهر چستر نیز در این گذرگاه زیبا واقع شده است. ساعت زیبای ایست گیت (Clock Eastgate) که بر ستون فرفوژه آهنی ساخته شده است در سال ۱۸۹۹ ساخته شد و در روز ۲۴ ماه می شروع به کار کرد و یادآوری از الماس تاج ملکه ویکتوریا (سال ۱۸۹۷) است. گفته می‌شود این ساعت بعد از برج بیگ بن، دومین برج معروف در سرتاسر انگلیس است که مردم با آن عکس می‌گیرند.

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

۶. برج ساعت برن، سوئیس

سفر به برن، بدون بازدید از یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا کامل نیست. یکی از پر بازدیدترین مکان‌ها در شهر برن، برج ساعت معروف این شهر است و اگر به این شهر سفر کردید از تعداد زیاد گردشگرانی که منتظر شروع نمایش یکی از عجیب ترین برج های ساعت دنیا هستند، متعجب نشوید. برج ساعت ۶۰۰ ساله برن پیش از این که شکل و شمایل امروزی خود را بگیرد، در بین سال‌های ۱۱۹۱ تا ۱۲۵۶ میلادی ساخته شد و قطعات دیگر آن مانند صفحات نجومی و مجسمه‌های مکانیکی آن در سال ۱۵۳۰ به آن اضافه شد.شما سه زمان مختلف را در صفحه‌ی ساعت خواهید دید. این برج زیبا و شگفت انگیز در دروازه غربی این شهر زیبا قرار دارد. سه زمانی که این ساعت نشان می‌دهد به ترتیب عبارتند از :

۱. ساعت شرقی (یکی از ساعت‌های نجومی در نمای شرقی برج ساعت)، این ساعت زمان روز را نشان می‌دهد، عقربه بزرگ، ساعت شمار است که به روی دایره بیرونی بزرگتر حرکت می‌کند و ساعت را نشان می‌دهد و عقربه کوچکتر که در دایره خارجی قرار دارد و دقیقه را نشان می‌دهد. برای مثال در عکس ساعت شرقی زمان 1:50 بعد از ظهر را نشان می‌دهد.

۲. ساعت غربی در عکس دیده نمی‌شود، اما این ساعت نیز زمان را مانند ساعت شرقی نشان می‌دهد.

۳. ساعت نجومی، این ساعت که دایره، عقربه و نمایشگرهای زیادی دارد، زمان را در ساعت‌های مختلف روز، شکل ماه و روزهای هفته، روزهای سال و موقعیت قرار گرفتن خورشید و ستاره‌ها را نشان می‌دهد. بدون این که درک خوبی از دانش ستاره‌شناسی و ساعت‌سازی داشته باشید، درک ساز و کار این ساعت تقریبا غیر ممکن است. برای این که صدای ساعت در شهر بپیچد، هر روز سه نفر باید ساعت نجومی را به صدا در بیاورند.

سه دقیقه پیش از شروع هر ساعت، مجسمه‌های مکانیکی کوچکی در اطراف ساعت به حرکت در می‌آیند و نمایش جالبی را اجرا می‌کنند. جادوگر کوچکی که زنگ‌ها را به صدا در می‌آورد و خرس هایی که در جلوی ساعت رژه می‌روند و در نهایت خروسی از بالای برج ساعت بیرون می‌آید و بال‌های خود را باز می‌کند. مجموع همه این زیبایی‌ها باعث شده که این ساعت در لیست زیباترین و عجیب ترین برج های ساعت دنیا قرار گیرد.

ساعت برن، به ساعت «زیتگلوگ» نیز معروف است. بعد از این که یک روز خوب را به گشت و گذار در خیابان‌های شهر برن، اختصاص دادید می‌توانید به دیدن این برج ساعت معروف بروید و از بالای آن نمای زیبایی از شهر را ببینید یا از نزدیک با ساز و کار این ساعت آشنا شوید.

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

۷. ساعت زودیاک، پادوا (Padua)، ایتالیا
ساعت زودیاک شهر پادوا در سال ۱۳۶۴ میلادی ساخته شد و از اولین برج‌های ساعتی است که در دنیا ساخته شده است. این ساعت به روی برج زیبای پلازا کاپیتانیو (Palazzo Capitanio) نصب شده است و از بالای آن می‌توانید منظره زیبایی از پیازا دی سیگنوری (Piazza dei Signori) را ببینید.

ساعت زودیاک، یک زمان سنج ۲۴ ساعته است و اعداد رومی در اطراف صفحه نمایشگر آن قرار دارند. بین نشانگرهای ساعت و شماره‌های صفحه ساعت، صور فلکی زودیاک به زیبایی طراحی شده‌اند و صفحه ساعت با رنگ آبی و صور فلکی طلایی تزئین شده است. این ساعت ماه‌های سال را به زبان لاتین، شکل ماه و سایر رویدادهای نجومی و فلکی را نیز نمایش می‌دهد. زنگ این برج نیز راس هر ساعت به صدا در می‌آید. بهتر است در بازدید از شهر زیبای پادوا، فرصت دیدن یکی از زیباترین و عجیب ترین برج های ساعت دنیا را از دست ندهید.

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

عجیب ترین برج های ساعت دنیا

لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =