قانون نجات‌بخش برای رئیس فدراسیون والیبال

با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فصل تغییرات در مدیران کشور فراخواهد رسید و این موضوع در ورزش کشور نیز حاشیه هایی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان صندلی های مدیریتی زیادی در سراسر سازمان ها و نهاد های کشور در آستانه تغییر قرار گرفتند و بسیاری از مدیران حال حاضر کشور باید با جایگاه خود خداحافظی کنند.
با اجرایی شدن این قانون فصل تغییرات در مدیران کشور فراخواهد رسید و این موضوع در ورزش کشور نیز حاشیه هایی را به همراه خواهد داشت؛ به ویژه آنکه دو فدراسیون مهم و پر مخاطب کشور یعنی فوتبال و والیبال هم اکنون مدیرانی را در راس کار می بینند که بازنشسته هستند.
احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال کمتر از یک سال است که تبدیل به نفر اول والیبال ایران شده و کار خود را به عنوان سیاست گذار و مقام اجرایی در این فدراسیون آغاز کرده است. ضیایی نیز از جمله مدیران بازنشسته کشور است اما تغییر او بر اساس قوانین دولتی اتفاقی است که می تواند والیبال را به تعلیق بکشاند؛ اتفاقی که پیش از این برای قایقرانی و فوتبال رخ داده و مسئولان فدراسیون های جهانی نشان داده اند در مورد موضوع دخالت سیاست در ورزش بسیار جدی تر از آنچه پیش بینی می شود، هستند.

* اساس نامه ای که مانع از تغییر ضیایی می شود
بند 4-6-1 اساس نامه فدراسیون جهانی والیبال که به تازگی به تصویب مجمع این فدراسیون جهانی رسیده است، می گوید: " رئیس فعلی یا اعضاء اجرایی کمیته ها در فدراسیون ملی ممکن نیست توسط مقام دیگری به غیر از خود فدراسیون ملی برکنار شود. در صورتی که این اتفاق صورت پذیرد FIVB میتواند مقامات انتخاب شده یا انتصاب شده جدید را به رسمیت نشناسد و فدراسیون ملی را تعلیق نماید تا زمانی که مساله طبق دستور العمل FIVB حل شود."
این بند اشاره دقیق و جزئی به دخالت نهادها و افراد خارج از فدراسیون والیبال در تغییر رئیس فدراسیون دارد و صراحتا اعلام کرده اگر نهادی به جز مجمع فدراسیون برای رئیس آن تصمیم گیری کند، تا زمان تصحیح این تصمیم، این نهاد تعلیق خواهد شد.
اگر قوانین دولتی و غیرداخلی این فدراسیون باعث تغییر در مجمع اجرایی و ریاست فدراسیون شود، فدراسیون جهانی به بررسی این موضوع خواهد پرداخت و به این موضوع ورود می کند و بر اساس بند 3-6-1 " در شرایط تردید FIVB ممکن است قبل از اعطای به رسمیت شناختن، در خواست توضیح یا پرس و جو نماید.
چنانچه رئیس قبلی موفق به امضای صورت جلسه نگردد، سپس مدرک در خواست امضاء در موعد مقرر به او ارائه میشود."
با آغاز این روند، تعلیقی حداقل یک ساله در انتظار والیبال ایران خواهد بود؛ تعلیقی که هزینه های آن زیاد و جبران آن شاید غیر ممکن باشد.
هزینه باورنکردنی برای تعلیق والیبال ایران
با توجه به حضور فشرده تیم ملی ایران در رقابت های جهانی و بین المللی، کنار گذاشتن تیم ملی از این تورنمنت ها می تواند ضربه ای غیر قابل جبران برای والیبال ایران باشد و این رشته ورزشی را به ابتدای مسیر طولانی و سختی که برای رسیدن به جایگاه کنونی طی کرده، برساند.
در بند 1-5-1 اساسنامه فدراسیون جهانی درباره تعلیق فدراسیون ها، آمده است: " فدراسیون ملی که از قوانین FIVB تبعیت ننماید کلیه حقوق خود را از دست خواهد داده و به تعلیق در خواهد آمد."
کنار گذاشته شدن تیم ایران از رقابت های آسیایی، لیگ ملت های والیبال و در ادامه مسابقات مقدماتی المپیک 2020 می تواند تمامی تلاش هایی که برای قدرت گرفتن والیبال ایران انجام گرفته را با یک تصمیم، از بین ببرد و تیم ایران را به جایگاه نازلی در والیبال دنیا برساند.
ایران سال آینده میزبانی دو هفته از مسابقات لیگ ملت های والیبال را بر عهده دارد و جواز حضور 7 ساله در این مسابقات را به عنوان یکی از کشورهای صاحب والیبال دریافت کرده است؛ مجوزی که در صورت باطل شدن باعث می شود ایران تا سال ها فرصت حضور در این تورنمنت بزرگ را از دست بدهد.
با شروع این اتفاقات، مشکلات اسپانسرینگ و تامین مالی فدراسیون آغاز خواهد شد و بر خلاف سال های گذشته که همواره والیبال مکانی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری بود و رقابت های جهانی به جذابیت هر چه بیشتر آن می افزود، سرمایه گذاری در این رشته ورزشی دیگر صرفه مالی نخواهد داشت تا شاهد آغاز روند نابودی این رشته ورزشی باشیم.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =