۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵

ایرنا نوشت: توافق سران دو ائتلاف «سائرون » و «الفتح » برای همکاری در تشکیل دولت جدید عراق، همداستانی دو جریانی است که در انتخابات اخیر پرچمدار مبارزه با چالش های سیاسی-اقتصادی و نیز امنیتی این کشور بودند.

دیدار «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «سائرون» با «هادی العامری» صدر جریان «الفتح» که اواخر هفته گذشته و درست یک ماه پس از برگزاری انتخابات دوازدهم می (22 خرداد) صورت گرفت، برخلاف بسیاری از رخدادهای اخیر بارقه های برقراری ثبات سیاسی در عراق را پررنگ کرد.
در این دوره یک ماهه عراق رویدادهای گوناگونی را از سرگذراند. با اعلان نتایج انتخابات مشخص شد که برخلاف دوره های قبلی که ائتلاف نخست توانسته بود نزدیک به یکصد کرسی را از آن خود سازد، کرسی های پارلمان بین ائتلاف های متعدد تقسیم گشته و دشوار بتوان 165 کرسی برای تشکییل دولت نزدیک شد.

در انتخابات سال 2010، ائتلاف «العراقیه» متشکل از چهره های سنی، سکولار و چهره های همسو از دیگر گروه های قومی و مذهبی به رهبری «ایاد علاوی» توانست 91 کرسی به دست آورد اما این «نوری المالکی» بود که در صدر جریان «دولت قانون» با 89 کرسی و ائتلاف با سایر گروه های شیعی توانست به نخست وزیری دست یابد.

چهار سال بعد دولت قانون حتی توانست بر کرسی های خود بیافزاید اما 92 کرسی برای حفظ مالکی در نخست وزیری به کار وی نیامد و پس از رایزنی های گوناگون وی جای خود را به «حیدر العبادی» داد.

این بار سائرون با 54 کرسی توانسته از رقبای خود پیشی گیرد اما به 111 کرسی از سایر جریان ها برای همکاری در جهت تشکیل دولت نیازمند است.

سائرون در دل رقابت های سیاسی عراق خود را پرچمدار مبارزه با فساد و ناکارآمدی نخبگان حاکم و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم معرفی و تحت هدایت و حمایت صدر که پنج سال پیش از دنیای سیاست خداحافظی کرده بود، برنده انتخابات اخیر نام گرفت. کسب این موقعیت سبب شد تا صدر رایزنی های خود را با «الوطنیه» به رهبری علاوی و «الحکمه» با محوریت «سیدعمار حکیم» آغاز کند؛ جریاناتی که هرکدام حدود 20 کرسی را کسب کرده و در طرح دیدگاه های انتقادی و مخالفت با کارنامه دولت العبادی با سائرون همسویی داشتند.

رهبران سه ائتلاف مزبور پیشتر اصطکاک هایی جدی را با یکدیگر تجربه کرده بودند. صدر هر چند در انتخابات اخیر کوشید سیمای شخصیتی مذهبی و تندرو را زدوده و در قامت چهره ای ملی و همسو با نخبگان منتقد دولت ظاهر شود اما رایزنی های اخیر، هماوردی تشکل تحت هدایت وی یعنی «جیش المهدی» با قوای وابسته به خانواده حکیم (دیگر تشکل متنفذ شیعی) را یادآور شد.

با وجود گذار از رقابت های ریشه ای، همراهی جریان های تحت رهبری، صدر، حکیم و علاوی تنها 94 کرسی را برای تشکیل دولت همراه می ساخت. همین مساله سبب شد تا صدر دیگر جریان پرچمدار این دوره از رقابت های انتخاباتی را ترجیح داده و با الفتح اعلام ائتلاف کند.

الفتح که به عنوان تشکل سیاسی برآمده از بسیج مردمی عراق علیه گروه های تروریستی تکفیری محبوبیت قابل توجهی را میان مردم عراق به دست آورد حائز 47 کرسی از پارلمان شد و پس از سائرون در مقام دومین ائتلاف سیاسی عراق قرار گرفت. به این ترتیب، همکاری ائتلاف های نخست و دوم حدود یکصد کرسی را برای تشکیل دولت گردهم خواهد آورد.

در واکنش به این رخداد که نوعی همگرایی گروه های شیعی محسوب می شود، حزب کمونیست به عنوان یکی از اصلی ترین ائتلاف کنندگان با صدر در سائرون اعلام کرد از این جریان جدا خواهد شد. کمونیست ها پیشتر اعلام کرده بودند اقدام و ائتلاف های سیاسی بر اساس سهمیه بندی قومی و مذهبی در عراق را برنتافته و نظم جدیدی در کنشگری و گروهبندی های سیاسی را دنبال می کنند.

از دید برخی تحلیلگران، به رغم جدایی کمونیست ها از سائرون، پیوستن 25 کرسی دولت قانون به ائتلاف سائرون و الفتح محتمل به نظر می رسد. پیش از انتخابات قرار بود الفتح با جریان المالکی فهرست مشترکی را ارایه دهد که در نهایت این اتفاق رخ نداد اما پیوندهای این دو جریان می تواند بار دیگر الفتح را با دولت قانون در کنار سائرون قرار دهد.

بر اساس تجربه رایزنی سیاسی سالیان گذشته، پیوستن نمایندگان دیگر گروه های قومی به ویژه کُردها به ائتلاف مزبور را نیز می توان گزینه ای محتمل به حساب آورد.

اعلام ائتلاف سائرون و الفتح در حالی صورت می گیرد که عراق طی یک ماه گذشته چشم اندازهای تیره ای را از بی ثباتی سیاسی پیش رو دیده است.

دو هفته پس از برگزاری انتخابات بود که پارلمان این کشور رای به بازشماری آرا و انحلال کمیسیون انتخابات این کشور داد و مقرر شد دستگاه قضایی عراق عهده دار مسوولیت های کمیسیون مزبور شود.

وقوع آتش سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق های رای که وزارت کشور عراق آن را حادثه ای عمدی اعلام کرده سبب پافشاری برخی مقامات و جریانات سیاسی بر گزینه ابطال نتیجه انتخابات شد.

در چنین فضایی تحرک گروه های سیاسی به ویژه سائرون در جهت ایجاد ائتلاف سیاسی اقدامی است که می تواند ابرهای تیره بی ثباتی و همزمان گزینه هایی چون برگزاری انتخابات مجدد را کنار زده و بار دیگر گروه های عراقی را با یکدیگر همراه سازد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =