ایرنا نوشت:مدیر میراث فرهنگی شهرستان دره شهر گفت: یکی از آثار تاریخی این شهرستان پل گاومیشان است که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده و این اثر تاریخی هر ساله میزبان علاقه مندان و گردشگرانی است که به این شهرستان سفر می کنند.

مجتبی فرهادی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: استان ایلام با دارا بودن جاذبه های تاریخی فراوان یکی از مناطق مهم گردشگری در کشور است، یکی از این آثار تاریخی پل گاومیشان بر روی رودخانه سیمره به جا مانده از دوران ساسانیان است که قدمت این پل به بیش از 1400 سال می رسد.
وی افزود: طول پل گاومیشان 185 متر و عرض آن هشت متر است که دارای هشت چشمه طاق است، این پل به شماره 2222 در فهرست آثار ملی کشور به نام استان ایلام ثبت شده است.
فرهادی تاکید کرد: یکی از ویژگی های این پل طولانی بودن آن و دهانه های عریض است که هنوز می توان گفت سالم و سرپا است و هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است.
وی گفت: این منطقه بسیار زیبا است، این پل تاریخی تمدن و فرهنگ این منطقه را نشان می دهد و هر بیننده ای از این همه زیبایی و بزرگی شگفت زده می شود.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان دره شهر یادآور شد: این پل در زمان خود مناطق مرکزی و جنوب کشور را به سرزمین بین النهرین متصل کرده و کاروانسراهای آن در نوع خود کم نظیر است.
فرهادی اضافه کرد: اتاق های هلالی شکل پل گاومیشان محل استراحت گاه کاروانیان بوده که از فلات مرکزی کشور به بین النهرین سفر می کردند و این اثر تاریخی چندین بار توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام مرمت شده است.
545 اثر تاریخی و طبیعی شهرستان دره شهر در انتظار گردشگران نوروزی است.
از مهمترین آثار شهرستان دره شهر می توان به آثار خرابه های شهر سیمره معروف به ماداکتو و آثار قصرها و بازارهای تاریخی، آسیاب آبی و قلعه شیخ ماخو (شیخ محمد خان) در روستای شیخ مکان، تنگ زیبا و تاریخی، طبیعی بهرام چوبینه در مسیر دره شهر به پل دختر، تپه باستانی تیغن در کنار دره شهر، چهار تاقی دوران ساسانی در شهر دره شهر، آبشار ماربره در نزدیکی دره شهر در مسیر جاده پل دختر، آثار تاریخی پل گاو میشان مربوط به دوران ساسانی بر روی سیمره و ... اشاره کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =