از اصلی‌ترین علت‌هایی که گفته می‌شود طلاق در ایران رکورد زده به آمارهای ازدواج برمی‌گردد. به طوریکه که در سال ۹۶ آمار ازدواج کاهش داشته است و همزمان طلاق کاهش یا افزایش چمشگیری نداشته. این مساله باعث شده نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۶ رشد داشته باشد.

محمدحسین نجاتی: طی روزهای اخیر انتشار آماری از وضعیت طلاق در ایران دوباره این رفتار اجتماعی را بر سر زبان‌ها برد. براساس این آمار، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود ۸ درصد (۵۱ هزار مورد) کاهش داشته، در حالی که تعداد طلاق‌ها به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است. اینجا بخوانید. 

این خبر حتی واکنش مشاور وزیر رفاه را نیز برانگیخت و براین اساس روزبه کردونی اعلام کرد: ثبت 174597 طلاق در سال 96 نسبت به 181049 طلاق در سال 95، کاهش 3.6 درصدی را نشان می‌دهد، مطالعات کمیته رصد مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است نشان می‌دهد، برای اولین بار در دو دهه گذشته رشد فزاینده و مستمر تعداد طلاق در کشور متوقف شده است. اینجا بخوانید.

برهمین اساس آمارها نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین علت‌هایی که گفته می‌شود طلاق در ایران رکورد زده به آمارهای ازدواج برمی‌گردد. به طوریکه که در سال ۹۶ آمار ازدواج کاهش داشته است و همزمان طلاق کاهش یا افزایش چمشگیری نداشته و این مساله باعث شده نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۶ رشد داشته باشد.

مساله مهم‌تر: دوام زندگی‌ها در ایران

اما نکته قابل توجه در مساله طلاق در ایران دوام ازدواج‌های منجر به طلاق است. آماری که در اصل، واقعیت‌های طلاق در جامعه ایران را نشان می‌دهد و به مراتب از شاخص کمی تعداد طلاق در ایران مهم‌تر و قابل اعتنا تر است. براساس آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال در سال ۹۵ بیش از ۴۴درصد از طلاق‌های ثبت‌شده در کشور مربوط به ازدواج‌های با عمر کمتر از ۵ سال بوده است.

براساس آمار مندرج در سالنامه آماری سازمان ثبت احوال در ایران حدود ۱۱ درصد طلاق‌ها در ازدواج‌های با طول مدت کمتر از یک سال رخ داده است. همچنین، ۴۴.۶ درصد از طلاق‌ها در ازدواج‌های با طول مدت کمتر از ۵ سال و ۶۷.۴ درصد از طلاق‌ها زیر ۱۰ سال از مدت ازدواج رخ می‌دهد.

براساس آمارهای رسمی، تعداد طلاق‌ها از آغاز دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته است. اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها که بیشتر مربوط به متولد دهه ۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافت. تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق‌ها به بیش از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسید.

با این حال از سال ۱۳۸۹، با آغاز کاهش تعداد ازدواج‌ها، تعداد طلاق‌ها همچنان در حال افزایش است.

همچنین، در میان زنان ایرانی در سال ۱۳۹۵، بیشترین فراوانی طلاق در سن ۲۷ سالگی ( ۴.۵ درصد از کل طلاق‌ها) بوده است که ۱۰.۳ درصد از آنها از همسران خود بزرگتر، ۶.۹ درصد از آنها همسن و۸۲.۲ درصد از آنها کوچکتر از همسران خود بوده‌اند، همچنین در میان مردان ایرانی در این سال بیشترین فراوانی طلاق در ۳۰ سالگی ( ۵.۲درصد از کل طلاق‌ها) بوده است که ۱۴.۵ درصد از آنها از همسرانشان کوچکتر، ۶.۵ درصد همسن و ۷۹ درصد از آنها از همسرانشان بزرگتر بوده‌اند.

منبع نمودارها: سالنامه آماری سازمان ثبت‌ احوال

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    مشکل اینجاست که دخترهای جامعه ما جر آرایش کردن و توقع بالا هیچ هنری ندارن... دخترهای امروزی مرد رو نوکر خودشون میدونن و بعد ازدواج هم فکر میکنن مردها وظیفه برآورده کردن آرزوهای اینها رو دارن... حق هم دارن چونکه زحمت نمیکشن و سختی‌هایی مثل سربازی و هزینه زندگی و ازدواج و غیره رو گردنشون نیست و درک نمیکنن که با این اوضاع اقتصادی چجوری میشه پول درآورد... چالب اینجاست دنبال حقوق برابر هم هستن دغدغه بیشتر پسرها پیدا کردن شغل و هزینه مسکن و بیکاری و هزارتا چیزه... اما وقتی با هر دختری حرف میزنی تنها دغدغه اونها شکست عشقی و رنگ لاک و حجابه...
    • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      0 2
      مشکل شما هم اینه که چشمت دنبال اون دختراییه که فقط به آرایش فکر میکنن. وگرنه کم نیستن دخترایی که آرایش نمیکنن و توقعاتشون در حد معقوله و در ضمن خودشون هم احساس مسئولیت نسبت به زندگی مشترک دارن. من یکی از اون دخترام. در ضمن دروغ چرا، اختیاری شدن حجاب هم "یکی" از دغدغه هامه. هر وقت مجبور شدی روسری یا مقنعه سرت کنی، اون وقت میتونی درک کنی که چرا حجاب یکی از دغدغه هامه... به نظرم به جای ایراد گرفتن و یه طرفه به قاضی رفتن، معیارهاتو تغییر بده. همه ی دخترها مثل هم نیستن، همه ی پسرها هم مثل هم نیستن. این هزار بار، ولی بازم کسی که نخواد بیدار بشه، نمیشه.
    • بی نام ۱ IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 1
      فکر می کنید این دخترا رو کی تربیت می کنه؟این دخترا روی سفره پدرای مثل خودت بزرگ شدن.همین خودت فردا که دختر دار بشی تو رفاه بزرگش می کنی انتظارم داری یکی بیاد بگیرش که همون جوری نگه اش داره توقع دخترا رو پدراشون بالا می برن که خودشون مرد هستن .پس لطفا از زنای این مملکت بکشید بیرون هر چی هست خودتون مسبب شین والا تو این مملکت برف و بارون و مرگ و میر و بیکاری و خوشی و ناخوشی گرونی وارزونی و تلگرام و همه مسببش خانما هستن مردا هم کلا نقش شلغم و ایفا می کنن نه؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    72 22
    آمار طلاق بدلیل شاغل بودن خانم ها و بیکار بودن آقایان است.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      1 0
      آمار طلاق به خاطر نا آگاهی دخترها و پسرها بالا هست. نمیدونن چی از زندگی مشترک میخوان. نمیدونن معیارهای درست برای انتخاب همسر چیه. نمیدونن رفتار درست با طرف مقابل چطوری باید باشه. نمیدونن مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی چیه. حتی اینم نمیدونن که تو شکست یه رابطه هر دو طرف سهیم هستن. کلا حق به جانب و پر توقع هستن و همه ی تقصیرها رو از طرف مقابل میبینن. بیکاری و مشکلات مالی هم خیلی تاثیرگذاره. ولی گفتم بیکاری، و نه فقط بیکاری آقایون. الان هم دخترا و هم پسرا باید بتونن شغل داشته باشن.
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    64 1
    خوبه دیگه وقتی مجموعه قوانین و مقرارات و عرف و سنت و چشم و هم چشمی و غیره مسائل ازدواج رو تبدیل کردن به بنگاه اقتصادی، باید قوانین اقتصادی شرکتها به صورت استارت آپ در موردشون صادق باشه. تو 5 سال اول، نود درصد این شرکتها ورشکست میشن تو 5 سال دوم، 9 درصد باقیمانده
  • امین A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    72 8
    حالا هی به ما گیر بدین که برو زن بگیر
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      0 2
      نگیر. عذاب بکش
  • امید A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    91 8
    توقع خانم ها خیلی زیاد شده اونم تو این بیکاری جوانها.
  • بی نام RO ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 1
    الان دوباره یه عده میان میگن مشکلات اقتصادی. قدیما که امکانات خیلی خیلی کمتر بود ولی طلاق خیلی خیلی کمتر بود. متاسفانه توقعات زیاد و صبر کم و خیانت و تنوع طلبی و مشکلات جنسی بیشترین تاثیر رو توی طلاق داره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 0
    علیٰ برکت الله.
  • آرش IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    متاسفانه در ایران بر خلاف تبلیغات های گوناگون داخلی و خارجی ازدواج کردن ریسک بسیار بالایی برای مرد دارد.زنان و دختران ایرانی می خواهند هم از مزایای قوانین سنت و عرف و اسلام استفاده کنند و هم از فواید زندگی زناشویی به سبک غربی.اما مسئولیت ها و وظایف هیچ یک از این دو را نمی خواهند.مدل سومی برای خود درست کرده اند که گلچینی هست از ویژگی های مثبت و کم هزینه و کم دردسر هر دو نوع سبک زندگی به نفع خودشان.به عنوان مثال هنوز در ایران به صورت پیش فرض تامین خانه، معاش، هزینه ازدواج و عروسی، و بسیاری موارد دیگر به عهد مرد هست.به عبارت دیگر قرار است پسر ایرانی بهترین سالهای جوانی خود را برای تامین این موارد برای همسری که هنوز آن را ندیده به هدر بدهد.جالب آنکه این نوع زندگی را زندگی مشترک می نامند.مشترک؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    5 1
    وقتی این کامنت های مردای ایرانی رو میخونم بیشتر ازشون بدم میاد و خوشحالم ازدواج نکردم و نمیکنم. حالاخبر آنلاین شما هم مرتب مارو سانسور کن و کامنت های مردارو چاپ کن.
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    ازدواج با این فوانین و هزینه هایی که نسل قبل برا ما تدارک دیدن غیر ممکنه و جالبه که همین نسلی که این همه هزینه درست کردن خودشون ساده ازواج کردن کلا ازدواج رو هم از بین بردن.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    رفتم خواستگاری دختر عموم که از لحاظ مالی مثل خودموننو وضع انچنانی ندارن هنوز ننشسته بویم اسم خونه و ماشینو یخچال دوقلو مبل و تخت خوابو صد تا چیز دیگه اوردن دقیقا هر کمبودی که توی خونه پدری داشت از من میخواست مگه ی پسر 25ساله چه قدر میتونه کار کنه و درامد داشته باشه که اول زندگی همه چیز ازش میخوان مگه دیوونم زن بگیرم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    دلیل اصلی طلاق، تفکیک جنسیتی است.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 0
    چندبار ازدواج کردی دیدی ثمرش را مجردی چه بعدی داشت که قدرش ندانستی؟
  • مهدي A1 ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    2 0
    اي بابا نفستون از جاي گرم در مياد ، از ٢٠ سالگي هم كار كردم هم خرج درس و دانشگاهمو دادم، با هر قرض و غوله اي يه خونه خريدم ، اما خانواده ي خانمم گير دادن خونه رو به نامش بزنم ، حق طلاق بدم ، حق كار بدم ، ماشينو به نامش بزنم و مهريشم بدم ، من اصلاً باورم نميشد ، فكر ميكردم شوخي ميكنن، اما بعد از ٣ سال زندگي مشترك پامو به دادگاه باز كردن، الان ٢ ساله تو راهروهاي دادگاه اسيرم چون مهرشو گذاشت اجرا، قبل از عيد يه شب بازداشتگاه بودم تا ١٢ سكه مهر به عنوان پيش قسط دادم و حالا بلاتكليف ، اينم ازدواج و توقع دختراي ايراني
  • mr A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    3 0
    سلام، وقتی به سئوال های جدید پاسخ قدیمی و کهنه می دیم نتیجش میشه تعارض و تضاد و آمارهای ترسناک. ازدواج و تشکیل خانواده در بستر زمان اسمش عوض نمیشه اما کارکردش تغییر پیدا میکنه و هدف از اون هم در طول زمان باتوجه به تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی تکنولوژیکی شکل های مختلفی پیدا میکنه. با توجه به اینکه خانواده ها همون خانواده های قدیمی با تفکر بالاجبار و به اصطلاح به روزشده هستن اما فرزندان با سرعی بسیار در حال نو شدن این تعارض ادراکی و باور در خانواده ها پدر و مادر با رفتارهای روز به روز نوشده فرزندان می تونه خودش رو تو انتخاب ها، شرایط ازدواج، علت رسمی شدن ارتباطات و به نوبه اون طلاق ها خودش رو نشون بده. به نظر شخص بنده بالا بودن آمار طلاق نشونه بدی نیست. بلکه فقط یه علامت و نشونس.
  • mr A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    1 0
    ادامه .... نشونه اینکه بین ذهنیت ها، مطالبات، شرایط و قوانین و روابط همخونی وجود نداره. و خوبیش اینه که دیگه افراد در محیط خانواده نمی سوزن و نمیسازن و خودشون و فرزندانشون رو تباه نمی کنن بلکه ازدواج رو فرصتی میبینن که اگر انتخاب درستی به هر دلیل نداشتن، به سرعت به دنبال فرصت دیگری هستن؛ که اگر با آگاهی بشه نشونه بلوغ جامعه ماست. در کشورهای غربی سالها از درجوار هم بودنِ زن و مرد می گذره تا تصمیم به تبدیل شدن از نامزد به همسر بگیرن و برای همسر نوعی قداست و باور قایلن و این اتفاق زمانی میفته که بخوان تشکیل یک خانواده بدن. باشد که سیستم فشل ما حداقل کمی عقب تر از ساختار اجتماعی ما جلو بره و نه فرسنگ ها عقب تر و سالها دور تر.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    1 4
    جوان بیکار که نمیتونه خودش را اداره کنه چرا میره زن می گیره ؟ چرا نمیگید بخش عمده ای از طلاق ها به خاطر خیانت مردان و عدم تعهد آنها به زنگی است ؟