شیراز از پرسروصداترین برنامه موزه‌ای کشور بی‌نصیب ماند

«خبرجنوب» نوشت: شیراز از نبود یک موزه بزرگ همچنان رنج می برد، موزه ای که اگر بود فارسی ها هم می توانستند اشیاء و اقلام موزه لوور که به ایران آمده را ببینند اما در حال حاضر علاقمندان یا باید به تهران بروند و یا از اواخر خرداد ماه به مشهد مقدس سفر کنند.

اسفند ماه سال گذشته تعدادي از اشيا و اقلام موزه لوور فرانسه كه برخي از آنها متعلق به تمدن فارس هم بود به موزه ملي ايران آمد و در معرض ديد عموم قرار گرفت و بنا بر برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين اقلام تا آخر خرداد ماه در تهران مي ماند و علاقمندان مي توانند از اين نمايشگاه ديدن كنند اما در روزهاي گذشته مدير كل امور موزه ها و اموال منقول كشور از برپايي اين نمايشگاه در مشهد خبر داد و گفت: اين نمايشگاه پس از تهران در موزه بزرگ خراسان نيز برپا مي شود و علاقمندان مي تواند براي ديدن اين اشياء به مشهد سفر كنند.

ولی آن چه که اين روزها نگرانی و حتي حسرت برخي از فعالين حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي را دو چندان كرده است نبود يك موزه بزرگ و تخصصي در شأن شهر شيراز است كه اگر اين موزه در این شهر وجود داشت بي شك اصلي ترين گزينه براي نمايش اشيای‌ موزه لوور شيراز بود. هر چند مهدي نجفي سرپرست امور موزه هاي استان فارس معتقد است امكان برگزاري اين نمايشگاه در شيراز وجود دارد به شرطي كه تقاضا و درخواستی از سوي اداره كل ميراث فرهنگي فارس به تهران داده شود.

وي در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اين كه بايد شرايط امنيتي خاصي هم براي اين اشيای تاريخي در نظر گرفته شود گفت: موزه مشهد يكي از بزرگ ترين موزه هاي كشور است كه حدود 3 سال قبل افتتاح شد و در همان سال نيز 17 واگن قطار اشياء‌ و آثار تاريخي از موزه ملي به اين موزه منتقل شد و هم اكنون نيز با برنامه ريزي هاي صورت گرفته آثار موزه لوور نيز به زودي در اين محل به نمايش گذاشته خواهد شد.

نجفي در ادامه اين گفت و گو به ساخت موزه منطقه اي فارس نيز اشاره كرد و افزود: ساخت باغ موزه مشاهير و موزه منطقه اي فارس چند سالي است كه شروع شده اما با توجه به شرايط اقتصادی و اختصاص اعتبارات تكميل آن زمان بر خواهد بود و به طور حتم با راه اندازي اين موزه بزرگ خلايي كه براي نمايش آثار موزه اي در فارس و شيراز وجود دارد پر مي شود.

هم اكنون موزه منطقه اي فارس كه در نزديكي آرامگاه حافظ در دست ساخت است پيشرفتي معادل 50 درصد دارد و به گفته برخي كارشناسان اين موزه تا 4 سال ديگر هم راه اندازي نخواهد شد كه با اين پيش بيني حالا حالاها شيراز از داشتن يك موزه تخصصي بزرگ و مناسب محروم خواهد شد. شايد در نگاه نخست شيراز داراي جاذبه هاي متعدد و متنوعي باشد و گردشگران نيز در مدت اقامتشان در اين شهر نمي توانند تمامي اين آثار را ببينند اما موزه اي بزرگ براي شيراز يك فرصت محسوب مي شود، به طور مثال نمايشگاه آثار موزه لوور اگر در شيراز برپا مي شد بي ترديد بر اقامت گردشگران داخلي و خارجي تاثير به سزايي داشت.

در اين رابطه محمد رضا كارگر مدير كل امور موزه ها و اموال منقول كشور در گفت و گو با خبرنگار ما با تاكيد بر نياز استان فارس و شهر شيراز به موزه هاي تخصصي و بزرگ گفت: اميد است هر چه سريع تر موزه منطقه اي فارس و باغ موزه مشاهير در شيراز راه اندازي گردد.

وي افزود: به محض اين كه موزه منطقه اي فارس در شيراز راه اندازي شود اقلام و اشيای موزه اي متعلق به استان كه در موزه ملي قرار دارد به اين موزه منتقل خواهد شد.

كارگر همچنين اضافه كرد: با برنامه ريزي ها و موافقت هاي صورت گرفته مقرر شد نمايشگاه موزه لوور در يكي ديگر از موزه هاي كشور گشايش يابد كه با توجه به اين كه موزه بزرگ خراسان (مشهد) داراي استانداردهاي مناسبی است اين نمايشگاه از آخر خردادماه در اين موزه گشايش مي يابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =