ایسنا نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان گزارش وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی در جلسه امروز، از مقامات ارشد این دو دستگاه خواست تا ایرادات گزارش واگذاری مازاد اموال بانک‌ها را تا پایان سال جاری رفع و در گزارش نهایی خود واگذاری اموال مازاد بانک‌های خصوصی را هم اضافه کنند.

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از گزارش وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی در خصوص نحوه اجرای مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید گفت: طبق گزارش وزیر اقتصاد،‌ بانک مرکزی‌، مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ روسای کمیسیون‌های اقتصادی و اصل 44 و سایر نمایندگان این قانون به درستی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: طبق این قانون هر سال باید 33 درصد واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اجرایی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است. علاوه بر آن این گزارش مربوط به بانک‌های دولتی بود در حالی که بانک‌های خصوصی باید به این گزارش اضافه شوند.

نماینده مردم قم در مجلس تصویب آئین‌نامه و دستورالعمل‌های قانون مذکور پس از دو سال از تدوین آن را غیر قابل قبول دانست و افزود: علی القاعده وقتی قانون در سال 94 نوشته می‌شود، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های آن نیز باید سریعا نوشته می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.

لاریجانی میزان افزایش سرمایه بانک‌ها از محل فروش اموال مازاد به آن‌ها را غیر شفاف دانست و افزود: طبق گزارشی که بانک مرکزی اعلام کرد، تاکنون 13 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها به فروش رفته است، اما طبق گزارش رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی فقط 500 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی اختصاص یافته است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی طاق زدن اموال بانک‌ها با دیگر دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی را نادرست دانست و افزود: طاق زدن اموال بانک‌ها با دیگر شرکت‌ها و دستگاه‌ها اشکال دارد. طبق قانون این اموال باید به مردم واگذار می‌شد و اصلا فلسفه قانون سیاست‌های اجرایی اصل 44 طاق زدن اموال میان شرکت‌ها برای رد دیون نبود.

لاریجانی با اشاره به وعده وزیر اقتصاد برای ارائه گزارش کامل‌تری از نحوه اجرای مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید تا پایان سال، از کمیسیون اقتصادی مجلس خواست تا بر این موضوع نظارت کند.

به گفته نماینده قم در مجلس بخشی از علت رونق نگرفتن اقتصاد ملی، نظام بانکی است، چرا که بانک‌ها تسهیلات مورد نیاز بخش تولید را تامین نکرده‌اند.

فکرش را نکردیم که بعد از اوباما چنین فرد بی‌عقلی روی کار می‌آید
همچنین بنا بر این گزارش، محمود واعظی در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز، در خصوص مشکلات کشور در زمینه ارز خارجی، اظهار کرد: تبلیغات خارجی و اختلافات گروه‌های سیاسی داخل کشور به اقتصاد ضربه می‌زند و بر این اساس از اواسط بهمن ماه کمیته‌ای برای ساماندهی بازار ارز با ریاست جهانگیری تشکیل شد و در نهایت تصمیمی گرفته شد که در جهت منافع بخش خصوصی، صادر کننده و وارد کننده است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده، دولت به منظور تأمین ارز 4200 تومانی برای رفع مشکلات بخش‌های مختلف متعهد می‌شود، همچنین صادر کننده نیز با دلار 4200 تومانی مواد اولیه خریداری کرده و با همین دلار صادرات انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که باتوجه به درآمد 100 میلیارد دلاری، مشکل تهیه‌ی ارز در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: قبل از اجرای این طرح، بانک مرکزی تنها بر درآمد ارزی حاصل از فروش نفت نظارت داشت و از سوی دیگر قاچاق در غرب و جنوب کشور منجر به خروج ارز از کشور می‌شد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه‌ الکترونیکی «نیما»، اظهار کرد: بر اساس این سامانه مشخص می‌شود که چقدر ارز به چه کسانی داده شده و ارز توسط چه کسانی تولید می‌شود، معتقدم با راه‌اندازی این سامانه بخشی از مشکلات کشور رفع می‌شود، البته به احتمال فراوان برخی دلالان که آشفتگی بازار دلار به نفع آنان بود، کارشکنی خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه‌ی سکه نیز رئیس جمهور دستور داده که قیمت سکه با دلار 4200 تومانی محاسبه شود، البته این روزها مردم به صورت عجیب به سکه روی آورده‌اند که این وضعیت باید ساماندهی شود.

وی با بیان این‌که خیلی از مشکلات گذشته رفع شده است، اظهار کرد: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده ولی شرایط مطلوب نیست، باتوجه به هدف گذاری، انتظارمان از وضعیت کشور بیشتر از این بود که دلیل آن را می‌توان اتفاقاتی دانست که در محاسبات دولت پیش‌بینی نشده بود. به عنوان نمونه تصور نمی‌کردیم کسی مثل ترامپ روی کار بیاید. امروزه نه تنها ایران بلکه کشورهای اروپایی متحد آمریکا هم به طور خصوصی به ما اعلام می‌کنند که «نمی‌دانیم این آقا قرار است چکار کند» بنده که 30 سال در سیاست خارجه تجربه دارم، هیچ رئیس جمهوری را نمی‌شناسم که شبانه به محض وقوع یک اتفاق در دنیا، توئیت کرده و اظهار نظر کند و فردا صبح در واشنگتن شورای امنیت ملی برای درست کردن نظر ترامپ تلاش کند.

واعظی ادامه داد: یک سری تصمیمات در برجام اتخاذ کرده بودیم، ولی روی این موضوع حساب باز نکرده بودیم که بعد از اوباما چنین فرد بی عقلی روی کارمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: کار کردن در شرایطی که مردم ناامید هستند، بسیار سخت بوده و امروزه بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیاز داریم و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور همواره مردم و گروه‌های مختلف را به وحدت و انسجام دعوت می‌کنند.

وی با اشاره به جلسه‌ی روسای قوا در مجلس، گفت: سابقه نداشته روسا و ارکان سه قوا در مجلس دور هم جمع شده و راجع مسائل مختلف صحبت کنند. ماحصل این جلسه هم اتحاد برای رفع مشکلات مختلف کشور بود.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =