مهر نوشت: رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معتقد است کتاب درسی متاثر از کنکور نیست اما اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سند تحول و برنامه درسی از اسناد بالادستی اند گفت: زیرنظام برنامه درسی سند تحول تصویب و به اجرا در آمد اما متاسفانه زیرنظام های دیگر با تاخیر تصویب و برخی هنوز اجرایی نشدند و برخی نواقص اجرا از همین امر ناشی می‌شود.

او افزود: در برنامه درسی توجه به تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهارعرصه ارتباطی انسان با خدا، خود، خلقت و انسان را انجام دادیم و شایسته محوری را در الگوی عملی قرار دادیم و همسوسازی کتب با برنامه درسی ملی را پیش گرفته بودیم.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه قرار بود برنامه درسی ملی طی ۱۶ سال اجرا شود گفت:اما بر حسب ضرورت شورای عالی تصویب کرد در هر سال کتب دو پایه بازنگری شوند که حجم کار را سنگین کرد.

محمدیان ادامه داد: تقویت هویت اسلامی ایرانی و ترجمه نیازهای عمومی به زبان برنامه درسی را باید انجام می دادیم. اکنون مشارکت جمع قابل قبولی از معلمان در تالیف کتب وجود دارد و کتب به سه چهار نفر از معلمان زبده در هر استان داه می‌شود و ۱۲۰ معلم نظر درباره آن می دهند.

او با بیان اینکه امسال به تغییر کتب پایه دوازدهم میرسیم گفت: وعده داده بودیم سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ بازنگری در کتب داریم. در راستای کاهش تمرکز تالیف کتب هم برنامه ریزی کردیم تا سهم ۲۰ درصدی هر استان اتفاق بیافتد که در برخی دروس اتفاق می‌افتد مثل ادبیات فارسی و تالیف استان شناسی هم به استان ها واگذار شده است.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: از چند سال قبل برنامه معلمان مولف کلید زده شد. باید معلمان توانمند شوند، اکنون دوره های حضوری کمرنگ است و برخی با مشکل روبرو میشوند و میگویند کتب جدید سنگین است در حالی که دوره ضمن خدمت خوب اجرا نمیشود.

او درباره آزاد سازی برنامه درسی گفت: باید اختیار بدهیم و البته طرح شعارگونه آزادسازی مفید نیست و باید اول زمینه را فراهم کنیم. کتب درسی جدید چون تفکر و سواد رسانه ای متکی به رفتار معلم و دانش آموز در کلاس است. ما طرحی در راستای مدرسه محوری در برنامه درسی داشتیم که در شورای عالی معطل مانده است.

محمدیان در پایان گفت: کتاب درسی متاثر از کنکور نیست اما اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است. هیولای کنکور خانواده را درگیر خود کرده و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =