علی لاریجانی: ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان به دنبال ایجاد فضای ریاضتی اقتصادی هستند اما ملت ایران می‌تواند این دوره را تبدیل به دوران بازسازی درونی اقتصاد ملی کند.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بیان کرد: در دوره‌ای بسیار حساس از تاریخ انقلاب قرار داریم. هم از جهات بین‌المللی و هم از بعد مولفه‌های منطقه‌ای و هم وضعیت اقتصادی داخلی کشور در شرایطی قرار داریم که در تحلیل شرایط و یافتن راه‌حل‌ها به همه این ابعاد سه‌گانه باید توجه تام داشت.

وی در ادامه گفت: از جهت بین‌المللی ملت ایران در جریان هستند که با همه خصومتی که آمریکا پس از انقلاب علیه ملت ایران روا داشت، اما در موضوع هسته‌ای زمانی که ایالات متحده پیشنهادات مذاکره برای حل مساله را از طریق یکی از کشورهای منطقه ارائه نمود بعد از طی مراحلی برای ساماندهی پایه‌های گفت‌وگو که یکی از آنها پذیرش غنی‌سازی در ایران بود، ایران پذیرفت که مذاکرات در قالب ۱+۵ انجام پذیرد تا در این گفت‌وگوها تحریم‌ها برداشته شود و مسیر مورد تایید آژانس از نظر فناوری هسته‌ای فراهم گردد. پس از دو سال مذاکره توافقی حاصل شد و تا به امروز که بیش از ۱۲ گزارش از آژانس صادر شده است ایران متعهدانه عمل کرده است، اما آمریکا از ابتدا با تعلل و کم‌کاری به تعهدات خود عمل نکرد تا در دوره ریاست جمهوری فعلی که به کلی از توافق خارج شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که مسئولان کشور برای بهبود شرایط کشور به خصوص از بعد اقتصادی تلاش خود را حتی با مذاکره با دشمن ادامه داد. بعد از خروج آمریکا، اتحادیه اروپا مکررا تقاضا داشت که ایران متقابلا و براساس حق قانونی خود مقابله به مثل انجام ندهد و از توافق هسته‌ای خارج نشود و قول دادند که سازوکارهایی تدارک ببینند که منافع توافق هسته‌ای را برای ایران مهیا کنند. برای مرتبه دوم مسئولان کشور این تقاضا را رد نکردند و تا جایی که امکان دارد شرایط برای مردم از نظر اقتصادی مشکل نشود که البته هنوز این مرحله به نتیجه عملی نرسیده و مذاکرات ادامه دارد.

لاریجانی افزود: از مجموع این مسیر حرکتی یک نکته قطعی است که نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای از همه روش‌ها برای رفع سوء‌تفاهم‌ها و حل مساله به نحوی که فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود بهره جسته است و این مسیر را ادامه می‌دهند. اما به نظر می‌رسد که وارد مرحله‌ی جدیدی شده‌ایم که جوهره آن این است که طرف مقابل تصور دارد با فشار اقتصادی می‌تواند خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر مردم ایران تحمیل کند.

وی تصریح کرد: در اینجا باید به آنان فهماند که ملت ایران ملتی صبور و اهل تعامل است، اما عزت خود را حراج نمی‌کند و غیرت ملی آنها اجازه نمی‌دهد که به خاطر خوی سلطه‌طلبانه آمریکا آینده خود را از نظر پیشرفت تکنولوژی نادیده بگیرد. گرچه آنان تئوری فشار و ریاضت اقتصادی را برای ملت ما در نظر گرفته‌اند، اما ملت ما با هوشیاری می‌تواند این دوره را به دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی بدل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی متخصص زمینه‌های جهش اقتصادی با تکیه بر منابع گوناگون فرصت طلایی در اختیار کشور قرار می‌دهد که اولا احیاء منابع به دست نیروهای متخصص ظرفیت‌های جدیدی برای اقتصاد ملی خلق کند و در درجه دوم در توسعه کشور به جای بهره جستن از واردات محصولات و تکنولوژی دیگران با سرمایه ایرانی از جهت مادی و علمی استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: وزارتخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی فرصتی پیدا خواهند کرد که با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات دانش‌بنیان دوره‌ای از شکوفایی علمی و تکنولوژی را ایجاد کنند. برخی اشکالات در مسیر توسعه کشور وجود داشت که دولت‌ها معمولا از کنار آنها عبور می‌کردند و انباشت آنها باعث برخی نابه‌سامانی‌ها گردید.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    2 29
    مردم به شعار با عمل ایمان دارند رشد عقلی مردم خدا پرست انقلابی فهیم ایران اسلامی آن قدر هست که شعارهای صادقانه ی همراه با عمل جدی را از شعار های توخالی تشخیص دهند و جدا سازند و در باره ی صاحبان این شعارها درست قضاوت کنند.