باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از احتمال ۲۲ ساله شدن عملیات نیرو‌های آمریکایی در افغانستان خبر دادند.

به گزارش میلیتری‌تایمز، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور روز سه‌شنبه اعلام کردند نباید به عملیات‌های آمریکا در افغانستان که وارد هفدهمین سال خود شده است به چشم یک حضور دائمی نگاه کنیم. اما متیس گفت او مطمئن نیست که نیرو‌های آمریکایی تا ۵ سال آینده از افغانستان خارج شوند.

متیس در این باره گفت: «آیا نیرو‌های ما در پنج سال آینده همچنان در افغانستان خواهند بود؟ من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم شرایط چطور می‌شود، چون حضور ما در افغانستان به شرایط بستگی دارد».



آمریکا اوایل هفته بعد طی مراسمی از هفدهمین فرمانده خود در افغانستان استقبال می‌کند. ژنرال اسکات میلر به جای ژنرال جان نیکولسون که از بهار ۲۰۱۶ در افغانستان فرمانده بوده مشغول به خدمت می‌شود. میلر هم مانند نیکلسون مسئولیت نظارت بر تقریباً ۲۳ هزار نیروی آمریکا و ناتو که در افغانستان مشغول بکار هستند را دارد. او باید ماموریت این نیرو‌ها برای برقراری ثبات در افغانستان را که بیش از یک دهه طول کشیده است، کنترل کند و با چالش افزایش دوره‌ای حملات طالبان روبرو شود.

از ۲۳ هزار نیروی مستقر در افغانستان، ۱۴ هزار نفر آمریکایی هستند. کنگره ۴۶.۳ میلیارد دلار از بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ را برای پرداخت هزینه عملیات‌های سال آینده در نظر گرفته است. دانفورد در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با متیس در پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما منافع دائمی دیپلماتیک و امنیتی در آسیای جنوبی داریم و برای نفوذ در این منطقه باید حضورمان را حفظ کنیم».

مسئولیت میلر به عنوان فرمانده نیرو‌های آمریکا و ناتو این است که به نیرو‌های افغان برای اعمال فشار بر مواضع طالبان کمک کند، به آموزش و تجهیز ارتش افغانستان و نیرو‌های پلیس ادامه دهد و امور را طوری پیش ببرد که طالبان برای برقراری صلح مذاکره کند. آمریکا در اکتبر ۲۰۰۱ در واکنش به حادثه ۱۱ سپتامبر همان سال حدود ۹۰۰ هزار سرباز، نیروی هوایی، ملوان، تفنگدار دریایی و نگهبان ساحلی در افغانستان مستقر کرده است. آمریکا از سال ۲۰۰۱ بیش از یک تریلیون دلار برای عملیات جنگی، بازسازی افغانستان و کمک و آموزش به نیرو‌های این کشور هزینه کرده است.

میلیتری تایمز در کنفرانس مطبوعاتی فوق پرسید: آیا زمان آن رسیده که بگوییم حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان دائمی است؟

متیس در پاسخ به این سوال گفت: «۳۹ کشور دیگر از دولت افغانستان که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است حمایت می‌کنند. آمریکا به تنهایی در آنجا حضو ندارد که حضورش را دائمی بدانیم». اما ماموریت اصلی دفاع از منافع آمریکا است. دانفورد  هم گفت اگر شرایط تغییر کند نوع حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان هم تغییر می‌کند، اما به طور کامل از این کشور خارج نمی‌شوند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =