دکتر علیرضا سفیدچیان مدرس دانشگاه علوم پزشکی بابل از اختلالات اضطرابی، افسردگی و سوءمصرف مواد بعنوان شایعترین اختلالات روانپزشکی خبر دادوگفت:فقدان درک و شناخت صحیح از بیماری ها و اختلالات روانپزشکی، یکی از مشکلات جدی جامعه ی ماست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از  بابل،روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدود 25 درصد مردم هر جامعه‌ای در طول عمرشان به انواع اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند که از این تعداد، متاسفانه کمتر از 10 درصد برای درمان مراجعه می‌کنند و بسیاری هم با تاخیر و با عوارض شدید، بدست درمانگران می رسند.

وی اذعان داشت: بسیاری از مردم نمی دانند این علائم، به یک بیماری مربوط است و آن را تنها ناشی از مشکلات محیطی و اتفاقاتی که اطرافشان رخ می دهد، می دانند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد : اختلالات روانپزشکی در بسیاری از موارد خاموش، بی خبر و مزمن سیر می کنند و از طرفی یک شبه و بدون علت سراغ کسی نمی آیند، اختلالات اضطرابی، افسردگی و سوءمصرف مواد، شایعترین اختلالات روانپزشکی می باشد.

دکتر سفید چیان در ادامه گفت: اختلالات روانپزشکی، نشانه هایی دارند که با آگاهی نسبت به آنها می توانند از وجود و شدت این اختلالات در خود یا اطرافیانتان جلوگیری کنند و در واقع در صورت وجود این علایم و حالات، به روانپزشک مراجعه نمایند.

این روانپزشک اذعان داشت: فرد مضطربي که هر اتفاقي او را نگران مي کند موجب واکنش هاي شديد جسمی(مثل تپش قلب، تعریق، لرزش) و علائم روانشناختی(مثل: حواس پرتی و افت حافظه) و مشکلات رفتاری نشان مي شود،نیز باید مورد بررسی در زمینه اختلالات روانشناختی قرار گیرد.

وی افزود: افراد مبتلا به وسواس که قادر به کنترل افکار و رفتار مزاحم و تکراری خود در زمينه هاي مختلف نيستند و به دليل وقت زيادي که صرف علایم وسواسی خود می کنند، باعث ناراحتي نزديکان و خودشان مي شوند و همچنین افرادی که در روابط بين فردی دچار مشکل و نارضايتی هستند و علايم و مشکلات خود را قبول نداشته باید جهت مسائل روانشناختی تحت بررسی قرار گیرند

دکتر سفید چیان گفت: با وجود عدم کنترل هیجان، خشم، پرخاشگری، آشفتگی کلام ، توهم و هذیان در افراد و همچنین شدت افسردگی و افکار خودکشی می توانیم به اختلالات در خود، خانواده و نزدیکان پی ببریم.

وی افزود: وقتي رفتارهاي فرد با وضعیت معمول و عادي تفاوت داشته باشد که تقريبا همه متوجه اين تفاوت‌ها می‌شوند و همچنین کناره گیری از جمع و فعالیتهای معمول روزانه ، انزوا ، مصرف مواد مخدر، سوء مصرف داروهای خواب آور از دیگر نمونه های اختلالات می باشد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه اشاره کرد : ارزیابی روان‌پزشکی معمولاً شامل اخذ شرح حال و معاینه وضعیت روانی است و معاینه فیزیکی، انجام آزمایش و گاه تصویربرداری از مغز از جمله روش‌هایی هستند که برای بررسی و ردکردن علل طبی احتمالی ایجادکننده علایم به کار می‌روند.

دکتر سفید چیان تصریح کرد: افزایش آگاهی در خصوص اختلالات روانپزشکی، همدلی با بیمار، عدم سرزنش، جر و بحث با بیمار، تلاش برای کاهش استرس های درون و خارج خانواده، اهتمام به موضوع مشاوره و کاردرمانی و انجام صحیح درمانهای تجویزی پزشک به خانواده هایی که بیمار روانپزشکی دارند، توصیه می شود

دکتر سفیدچیان

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =