روایت یک هنرمند از سرماخوردگی زمین/ اکبر نیکانپور: بدون طبیعت هنر و علم نداریم

اکبر نیکانپور معتقد است که کره زمین این روزها سرما‌خورده است و با هنر و به طور محسوس نقاشی می‌توانیم در جهت آگاه‌سازی برای جلوگیری از تخریب زمین گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت همواره یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها برای هنرمندان بوده است و نقاشان در این میان گوی سبقت را از هم‌صنفان خود ربوده‌اند و در طول تاریخ آثار هنرمندانه‌ای را خلق کرده‌اند.

این بار اکبر نیکانپور که بیش از 40 سال است دستی بر هنر نقاشی و تصویرگری دارد، آثار هنرجویانش را با موضوع طبیعت و محیط زیست در گالری ژینوس به تماشا گذاشته است.

جوانانی که هر کدام از نگاه خود جلوه‌ای زیبا از طبیعت را به تصویر کشیده‌اند، جوانانی که در چهره هر کدامشان ذوق و شادمانی زیبایی دیده می‌شد، شادمانی از اینکه توانسته‌اند اولین گام‌ها را در مسیر رسیدن به آرزوهایشان به خوبی برداشته و حال با همتی استوار در فکر آینده و ادامه مسیر پرپیچ و خم و البته هیجان انگیزشان هستند و در کنارشان خانواده‌هایی که از موفقیت فرزندش خوشحال و خشنود است.

هر گوشه گالری را که نگاه می‌کردیم با نقاشی‌هایی روبه رو می‌شدیم که هر کدام جلوه‌ای متفاوت از طبیعت بودند که با نگاهی هنرمندانه به تصویر کشیده شده‌ بودند.

معصومه علیپور، پانته‌آ عبدی، ایلونت عیسایی، پریا جعفری، مریم صدیق پور، لیلی خطیبی، افسانه مارالانی، زیبا هوشیار، آیدا نیکانپور، نیکان معراج، سارا رحیمی، علی عسگری، فروغ اسماعیلی، آیدا داوری، مائده ترکان، شیما میرشکاری، نیکا میرشکاری، پریسا یاورزاده، بنفشه محمدی، مهدیه عباسی، پانیذ صدرایی، ندا صفری، حمیده سرفچگانی، منصوره شاهوردی، هانیه ثنایی، شبنم سپهر، سارا نیک روش، شیرین فداکار و آرمان معراج هنرمندانی هستند که آثارشان را به تماشا گذاشته‌اند.

تلاشی برای شناخت محیط زیست از سوی جوانان

اکبر نیکانپور درباره برگزاری این نمایشگاه و آثاری که به تماشا گذاشته شده است به خبرآنلاین گفت: «بخشی از بچه‌هایی که آثارشان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است در رشته نقاشی فارغ التحصیل شده‌اند و بخشی هم مشغول تحصیل در مقطع دکتری هستند ولی در مقطع ارشد کلاس‌ تصویرسازی علمی با من داشتند، تصویرسازی علمی هم یعنی طبیعت و چیزی جز این نیست.»

او اضافه کرد: «در تصویرسازی علمی با حیوانات، آب و هوا، زمین، طبیعت، مراتع و... سروکار داریم و همه این عناصر بخش‌هایی از محیط زیست را تشکیل می‌دهند. تلاش من بر این بود که بچه‌ها درگیر بشوند و محیط زیست خودشان را بشناسند، می‌خواستم تا محیط زیست برایشان به یک مسئله تبدیل شود. خود من هم 10، 15 سال است که موضوع تمام کارهایم طبیعت و محیط زیست است، اگر درگیر هنر محیط زیست بشویم مبانی و تصاویرش واقعا لذت بخش است و اوج زیبایی را در طبیعت می‌بینید.»

هرچه از طبیعت دور شویم ضربه می‌خوریم

بخش قابل توجهی از آثار به نقاشی از حیوانات اختصاص دارد و تعدادی از آثار هم درباره طبیعت و محیط زیستی است که انسان دیگر هیچ گونه رحمی به آن نکرده است.

نیکانپور با این توصیف که کره زمین امروز سرما خورده است، در این باره توضیح داد: «کره‌زمینی که ما روی آن زندگی می‌کنیم سرما خورده است، یعنی آب آن دچار مشکل است، هوای آن دیگر سالم و پاک نیست، طبیعت و سرسبزی آن در حال نابودی است، تمام شهرها دیگر خاکستری شده‌اند، حیوانات آن را شکار می‌کنند و نسلشان در حال انقراض است، یک همچین حالت سرماخوردگی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «ما باید بیشتر با زمین و محیط زیست دوست شویم، همان اندازه که از طبیعت دور می شویم ضربه می‌خوریم و دیگر نمی‌توانم در زمینه‌های علمی پیشرفت کرده و جلو برویم زیرا که تمام علوم‌مان را از طبیعت گرفته‌ایم و وقتی نباشد منبعی نداریم.»

این هنرمند نقاش با بیان اینکه منشا تمامی شاخه‌های هنری طبیعت است، گفت: «هنر هم از شروع و آغازش از طبیعت است، از نقاشی گرفته تا موسیقی و آواز همه خواستگاهشان طبیعت است، پس می‌توان گفت که طبیعت همچون یک مادر برای ماست و نباید محبت‌های این مادر، صفا و صمیمیتش را از بین ببریم بلکه باید دوباره نگاه کنیم و ارزش‌های طبیعت را بدانیم و بچه‌ها را بیشتر با آن آشنا کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. بدون طبیعت نه هنر داریم و نه علم.»

نسل جدید شاخک‌های حسی‌شان از ما قوی‌تر است

جوانان امروزه حضور قابل توجهی در عرصه هنر دارند و هر کدام با دغدغه‌ای پا به این عرصه گذاشته‌اند تا با آثارشان بتوانند حتی اگر شده جرقه‌ای در ذهن یک مخاطب بزنند. همانند جوانان هنرمند این نمایشگاه، اما اینکه این نسل در آثارش تا چه اندازه دغدغه‌مند است پرسشی است که نیکانپور اینطور پاسخش را می‌دهد: «نسل جدید شاخک‌های حسی‌شان از نسل ما خیلی قوی‌تر است و نگاه‌ها و تفکراتشان جلوتر از همه ماست. به نظرم جوانان درگیر محیط زیست هستند و تمام آثارشان‌شان هم امروزه درباره طبیعت و محیط زیست است، دوره ما نیست که اطرافمان را نگاه نمی‌کردیم و سعی می‌کردیم کارهای موزه‌ای خلق کنیم. الان وقتی اطرافمان را نگاه می‌کنیم خودش تصویرسازی است زیرا که پر از ایده است و دنیای معاصر همه‌اش تصویر است و بیشتر آن هم درباره طبیعت است.»

او درباره اینکه چطور می‌توان از طریق هنر دغدغه‌های محیط زیستی را به عمومی مردم منتقل کرد توضیح داد: «آموزش آکادمیک که در حال حاضر آغاز شده در این زمینه می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد، ذهنیت هنرجویان هم مهم است که آنچه من می‌بینم بسیار ریزبین، تخصصی، دغدغه‌مند و سریع هستند و به نظرم آینده روشن‌تری هم خواهیم داشت زیرا که خیلی از جوانان در پی این مسایل هستند و برای آن تلاش می‌کنند.»

او که خود مدتی پیش نمایشگاهی درباره آب با عنوان «روشنایی آب» در اصفهان داشته است، درباره دغدغه‌ای که در آن نمایشگاه داشته است بیان کرد:«در آن نمایشگاه هم که «روشنایی آب» نام داشت به بازتاب نور خورشید روی آب پرداخته بودم، همه ما فکر می‌کنیم تنها رنگی که از بازتاب نور خورشید روی آب ایجاد می‌شود آبی است در صورتی که اینطور نیست و نوری که به آب می ‌خورد طیف‌های گسترده‌ای از رنگ را در برمی‌گیرد، در این نمایشگاه می‌خواستم یادآوری کنم که باید به آب بیشتر توجه کنیم.»

نیکانپور درباره فعالیت های آینده خود هم گفت: «مشغول کار روی پروژه‌ای راجع به زندگی، پرتره و شخصیت صادق هدایت هستم که کار دشواری است و نگاه فلسفی دارد، شما وقتی که 40 سال نقاشی کنید دیگر به هایکوی‌های تصویری روی می آورید و پروژه دیگر من هم در همین قالب است که هر دو نمایشگاه را در پاییز و زمستان به تماشا خواهم گذاشت.»

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =