تسنیم نوشت: یک هفته نامه آلمانی از تصمیمات برلین برای عدم مشارکت در ماموریت آموزشی جدید ناتو در عراق خبر داده و نوشت که احتمالا این مسئله به تنش‌های بیشتر در روابط بین آلمان-آمریکا منجر می‌شود.

هفته نامه "اشپیگل" در جدیدترین شماره خود نوشت که آلمان قصد ندارد در ماموریت جدید پیمان آتلانتیک شمالی در عراق شرکت کند.

قرار است که ناتو به‌زودی برای آموزش نظامی افسران عراقی 550 کارشناس را به عراق بفرستد.

در گزارش اشپیگل آمده است که آلمان در ماه‌های اخیر در حال تهیه‌ طرحی برای آموزش نظامیان عراق به‌ویژه در زمینه مین‌یابی است. بر اساس این طرح کارشناسان نظامی آلمان در اردن برای مدت 6 تا 8 هفته به عراق منتقل می‌شوند.

حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی آلمان با شرکت آلمان در این عملیات آموزشی در قالب ناتو در عراق مخالفت کرده است.

به این ترتیب احتمال می‌رود که نشست آتی ناتو به میدانی برای تاخت و تاز رئیس جمهور ایالات متحده علیه صدر اعظم آلمان تبدیل شود. این نشست اواسط هفته آینده در بروکسل برگزار می‌شود.

"ینس استولنبرگ"، دبیر کل ناتو درباره این تصمیم دولت آلمان شگفت زده شده است.

عملیات آموزشی در عراق به عنوان یکی از مهم ترین تصمیمات ناتو مطرح است که این ائتلاف نظامی می خواهد به این ترتیب شایستگی عمل خود را نشان دهد. آمریکا از مدتها پیش چنین درخواستی را از اعضای ناتو داشته است.

ارتش آلمان ماه هاست که یک عملیات آموزشی کوچک در عراق را مد نظر قرار داده که البته به دلیل مخالفت حزب سوسیال دموکرت نه در قالب عملیات ناتو بلکه به صورت دو جانبه با دولت بغداد برنامه ریزی  می شود.

دونالد ترامپ بارها از آلمان به دلیل عدم افزایش بودجه‌ نظامی‌خود انتقاد کرده است. چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که رئیس جمهور ایالات متحده به چند تن از سران کشورهای عضو ناتو نامه نوشته است. بر اساس این گزارش، متن نامه به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تند بوده و از آلمان به دلیل سرپیچی از افزایش بودجه‌ نظامی انتقاد شده است.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نشست سران ناتو در بروکسل که هفته آینده برگزار می‌شود بار دیگر به متحدان خود در ائتلاف نظامی ناتو به ویژه آلمان حمله ور شده و این طور گفت که من به ناتو می گویم که شما ها باید صورتحساب خود را پرداخت کنید، ایالات متحده نمی تواند از همه چیز مراقبت کند.

ترامپ برای شرکت در نشست سران ناتو چهارشنبه و پنج شنبه آینده به بروکسل سفر می کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =