۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸

ایرنا نوشت: طولانی شدن غیبت عبدالله دوم شاه اردن پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا بدون اعلام هیچ دلیلی از جمله مرخصی سالانه، زمزمه ها و گمانه زنی ها را در این کشور برانگیخته است.

به گزارش روزنامه رای الیوم چاپ لندن، سوال «کجاست؟» درباره شاه اردن این بار سوال اساسی اردنی ها نیست حتی با علم به اینکه مسئولان اردنی در سال های گذشته دقیقا در همین مقطع از سال از «مرخصی سالانه» عبدالله دوم و خانواده اش سخن می گفتند و هر ناظری می توانست این اخبار را رصد و از مرخصی شاه اطمینان حاصل کند.

مساله این است که امسال هیچ اعلامی از مرخصی شاه اردن و خانواده اش در دست نیست و رادارهای مردمی و رسمی هیچ توضیحی را در این باره رصد نکرده اند. حتی «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن که در سفر به آمریکا و دیدار با ترامپ و مذاکراتش درباره معامله قرن ملک عبدالله را همراهی می کرد در این باره سخنی نمی گوید.

یک روایت اسرائیلی از زبان اسرائیلی ها موضوع غیبت خانواده پادشاهی یا مرخصی آنها را با معامله قرن مرتبط دانسته است.

«ایدی کوهن» پژوهشگر سیاسی اسرائیلی در این باره گفته است که اساسا سفر شاه اردن به واشینگتن برای بحث درباره جانشینی فرزندش (ولیعهد) به پادشاهی اردن بوده است.

«حسین بن عبدالله دوم» بزرگترین فرزند عبدالله دوم شاه اردن است. او در 2 ژوئیه 2009 ولایت عهدی پادشاهی اردن هاشمی را بر عهده گرفت. مادر حسین یک فلسطینی به نام ملکه رانیا است.

بزرگترین دغدغه درباره اردن این است که این کشور بعد از معامله قرن و مهاجرت فلسطینیان به آن، تبدیل به فلسطین دوم شود، زیرا اکثریت جمعیت اردن را فلسطینی تبارها تشکیل می دهند و می توانند تهدیدی برای حاکمیت هاشمی ها در اردن باشند. انتصاب حسین که مادرش از یک خانواده بزرگ فلسطینی است به جای عبدالله دوم (پدرش) تا حدی این مشکل را حل می کند و دستکم فلسطینی تبارها را با او همراه و متفاهم تر می کند.

روایت اسرائیلی اما از نگاه رای الیوم نمی تواند صحیح باشد، زیرا شاه اردن اگر بخواهد پسرش را در صدر بنشاند باید آمادگی های لازم را فراهم کرده باشد؛ اموری را به او سپرده باشد (مانند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی) و ولیعهد بتواند قابلیت خود را در اداره کشور به اثبات برساند.

اینجاست که سوال «کجاست؟» جایش را به این دو سوال می دهد: «چرا و چگونه» غیبت شاه اردن و خانواده اش رخ داده است؟

شاه اردن اخیرا دفتر پادشاهی این کشور را «خانه همه اردنی ها» نامیده و فایز الطراونه رئیس دفترش را هم با همین هدف برکنار کرده و یوسف العیسوی را به جایش منصوب کرده بود. مردم می گویند در ناآرامی های اخیر (رمضان) ملت اردن نیز وفاداری خود را به شاه این کشور اعلام کرد؛ پس اگر او و خانواده اش در مرخصی باشند چرا نباید اعلام شود؟

یک مسئول اردنی به رای الیوم می گوید: غیبت شاه برای برخی از بروکرات ها و دیوانسالاران ابزاری شده تا برخی پرونده ها را بایگانی کنند و اجرای امور را به تعویق اندازند یا فعالیت های مرتبط با قصر را با اخلال روبرو کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 1
    بن سلمان هم زیاد آفتابی نمی شود... پادشاهان عرب در کما...
  • بي نام ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    5 0
    حتما كيهان ميدونه