مهر نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از مشاهده و ثبت تصاویر بی نظیر از ۳ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر خبر داد.

عباسعلی دامنگیر  ضمن اشاره به ثبت تصاویر ۳ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور، افزود: یکی از علاقه مندان و عکاسان محیط زیست که به همراه محیط بانان در این منطقه حفاظت شده در حال گشت زنی بود موفق به مشاهده این تعداد گربه سان شده و توانست بی نظیر ترین تصاویر را از این گونه ارزشمند جانوری ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: دو نکته مهم و حائز اهمیت در این تصاویر وجود دارد که یکی جثه مناسب این گونه های گوشتخوار است که نشان دهنده افزایش و جمعیت مناسب گونه های دیگر جانوری که غذای این حیوان گوشتخوار را تامین می کند بوده و دیگری آرامش عجیب این گونه های ارزشمند جانوری در مواجه با محیط بانان و عکاس طبیعت می باشد که بدون هیچگونه ترس و اضطرابی به نظاره آنان نشسته اند و این مهم نیز نشان دهنده امنیت بالای منطقه است که موجبات حفظ آرامش حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی را فراهم آورده است.

پلنگ ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز اینکه فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار بوده است، تصریح کرد: مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۲۰۰۸، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

دامنگیر، کاهش طعمه به دلیل شکار غیر مجاز، تغییر زیستگاه ها به دلیل فعالیت‌های جاده سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن را از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه دانست و افزود: خوشبختانه ایران از مهمترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

 

 

 

۴۵۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =