۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲

بسیاری از کاربران خبرآنلاین نداشتن تفریح و سرگرمی‌های دیگر را علت تمایل مردم به سینما می‌دانند و از طرفی بیان کردند به دلیل مشکلات و مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، ترجیح می‌دهند به تماشای آثار کمدی بنشینند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال‌های اخیر به خصوص پنج سال گذشته، تمایل بیشتر سینماروها به سمت تماشای آثار کمدی رفته است و آمار فیلم‌های پرفروش سینما نیز نشان از استقبال مردم از این فیلم‌هاست.

در یکی دو سال گذشته، فیلم‌ «فروشنده» اصغر فرهادی در بین فیلم‌های درام توانست فروش بالایی در گیشه را تجربه کند که بخشی از این فروش بی‌شک تحت تاثیر نام خود کارگردان بوده است.

در میان آثار اکران شده از ابتدای امسال تا کنون اما تنها «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا و «لاتاری» محمدحسین مهدویان، دو فیلم غیر کمدی بودند که بالای ده میلیارد تومان فروختند و بقیه پرفروش‌های جدول به آثار کمدی اختصاص یافته است.

خبرآنلاین در یک نظرخواهی از کاربران خود درباره چرایی فروش بیشتر فیلم‌های کمدی به خصوص در سال‌های اخیر پرسیده بود که در ادامه نتیجه این نظرخواهی را می‌خوانید.

با فیلم کمدی شاد می‌شویم

تعداد زیادی از کاربران خبرآنلاین اوضاع جامعه و نیاز به شاد بودن و خندیدن را علت اصلی ماجرا دانسته بودند و عنوان کردند به دلیل روحیه بیشتر مردم که این روزها تعریفی ندارد، بیشتر مخاطبان ترجیح می‌دهند به تماشای آثار کمدی بنشینند. از طرفی تعدادی از شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی نیز بر این باورند که فضای کلی جامعه ایران شاد و مفرح نیست و مردم نیز از کوچکترین فرصتی برای شادی استفاده می‌کنند.

برای مثال کاربری نوشته: «چون توکشور ما شادی نیست و غم و اندوه به‌وسیله تلویزیون تبلیغ میشه مردم ازکوچکترین برنامه طنزاستقبال می‌کنند.»

«تنها تفریح ایرانی‌ها شده رفتن به سینما و دیدن یه فیلم کمدی که برای دو ساعت هم که شده زورکی بخنده و مشکلاتش رو فراموش کنه.» نظر دیگری است که برای این نظرخواهی نوشته شده است.

در همین ارتباط، کاربری از زاویه دیگر به موضوع نگاه کرده است: «بسیاری از این فیلم‌های سینمایی در حد کمدی های تلویزیون در دهه قبل هم نیستند. دلیل این که مردم از این فیلم‌ها استقبال می‌کنند به خاطر این است که تلویزیون دیگر سریال کمدی درست و حسابی مثل کارهای عطاران نمی‌سازد.»

ضعف فیلم‌ها و فیلمنامه‌های درام

نکته جالب دیگر در این نظرخواهی، نظر عده‌ای از کاربران درباره ضعف آثار درام و علی‌الخصوص فیلمنامه‌های بسیاری از این آثار بود. کاربران زیادی این مسئله را دلیل تمایل و استقبال‌شان از آثار کمدی دانسته بودند. تکراری بودن فیلمنامه‌هایی که به موضوعات اجتماعی می‌پردازند هم دلیل دیگری بر این ماجراست.

برای نمونه کاربری بدون نام در این‌باره نوشته: «چون مردم از سناریوهای تکراری طلاق و اعتیاد و ظلم و بچه پولدار و بچه گدا و دختر فراری خسته شدن .... می‌خوان یک کمی بخندن به این زندگی خنده دار شون.»

عده‌ای دیگر نیز بر این عقیده بودند که فیلم‌های درام و اجتماعی در سینمای ایران سراغ سوژه‌های تلخ می‌روند و این مسئله باعث دلزدگی مردم از تماشای این آثار می‌شود.

«فیلم‌های اجتماعی خیلی تلخ هستن و مردم الان نیاز به شادی دارند.»، نظر کاربری در این‌باره بود که با ما به اشتراک گذاشت.

کاربر دیگری هم این‌طور نوشته: «چون فیلم‌های جدی فیلم‌هایی‌اند که با هزینه‌های کم تولید میشه و بیشتر دیالوگ رد و بدل میشه و موضوعات اون هم بیشتر کلیشه‌ای شده یعنی حرف تازه‌ای برای گفتن ندارن.»

ساخت فیلم کمدی آسان‌تر است

برخی از شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی نیز ساخت فیلم‌های کمدی را آسان‌تر از بقیه آثار دانستند و همین را هم علت پرفروش شدن این فیلم‌ها و افزایش ساخت آن‌ها عنوان کردند.

کاربری توضیح داده: «چون ساخت‌شان هم راحت‌تر و هم ارزان‌تر است.»، بی‌نامی هم در این راستا تاکید کرده است: «چون برگشت پول تهیه‌کننده در فیلم‌های کمدی سریع تر است.»

شرکت‌کننده دیگری نیز این‌طور نوشته: «کمدی تنها ژانری است که زیاد امکانات و سرمایه برای ساخت آن لازم نیست ولی ژانرهای دیگر مثلا ترسناک و اکشن امکانات و سرمایه زیادی می‌خواهد در مورد ملودرام های خانوادگی هم با توجه به اینکه کم کم خانواده آن قداست و جایگاه گذشته را ندارد دیگر امروزی‌ها برایشان زیاد جالب نیست.»

آثار کمدی پرفروش سال 97 تا امروز


عدم وجود تنوع ژانر

نکته دیگری که در این میان عده‌از کاربران به آن اشاره کردند و به نظر می‌رسد به درستی نیز به آن پرداخته شده، عدم وجود ژانرهای متنوع و متفاوت در سینمای ایران است. در سینمای ایران برخلاف سینمای جهان که فیلم‌ها در ژانرهای متنوعی ساخته می‌شوند، بیشتر آثار در دسته درام و کمدی قرار می‌گیرند و سینمای جنگ هم به آثار دفاع مقدس محدود می‌شود. از همین رو طبیعی است که مخاطبان قدرت انتخاب کم‌تر و محدودتری دارند و بنا به دلایلی که پیشتر هم عنوان شد خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از میان این دو، فیلم‌های کمدی را برای تماشا انتخاب کنند.

یکی از کاربران در همین باره این‌طور نوشته: «چون نه فیلم درست و حسابی در ژانر وحشت داریم و نه در ژانر پلیسی و نه اکشن و نه فانتزی و نه علمی و ... »

«در ایران فقط دو نوع فیلم داریم. فیلم اجتماعی و فیلم کمدی. فیلم‌های اجتماعی فقط باعث نا‌امیدی و افسردگی میشن. پس طبیعیه که مردم کمدی رو انتخاب کنن. اگه ژانرهای بیشتری داشتیم شاید مردم استقبال میکردن.»، نظر یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین در این‌باره بود.

در نهایت اما برآیند کلی نظرات کاربران این نتیجه را در پی داشت که علت اصلی تمایل مخاطبان به فیلم‌های کمدی و در نتیجه پرفروش ‌شدن آنها به دلیل جو حاکم بر جامعه و شرایط روحی مردم است. در واقع بسیاری بر این باور بودند که وقتی اوضاع جامعه بر غم و اندوه مردم می‌افزاید، تماشای یک فیلم کمدی حتی در زمانی محدود باعث می‌شود روحیه افراد شاد شود و برای مدت زمانی کوتاه هم که شده مشکلات و روزمرگی‌ها را فراموش کنند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    3 20
    اگه شادی اینجوری ایجاد میشه فقط دیسکو و نایت کلاب تو کشور کم داریم که البته غیررسمی اونها هم وجود داره. عزیزجان این شادی های زودگذر دردی رو دوا نمیکنه.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
      11 1
      بدبختی این ملت همش زیر سر امثال کسایی که هنوز اینجوری فکر میکنند.