۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

محمدرضا ساکت به پاشنه آشیل فدراسیون فوتبال مهدی تاج بدل شده است.

عرفان حاج بابایی: فدراسیون فوتبال مهدی تاج وارد سومین سال فعالیتش شده است و حالا تقریبا 4 سال بعد از مجمع پر سر و صدای بهمن ماه 1393 که در آن علی کفاشیان با فشار وزارت ورزش و غوغایی که گروه قنبرزاده و عزیزی خادم به پا کردند تا دبیرکل تغییر کند ، این بار و درست بعد از جام جهانی دارد برای فدراسیون مهدی تاج رخ می دهد.
ماجرا هم شایعاتی است که از اختلاف میان مسئولان رده بالای اداره کننده ورزش با دبیرکل فعلی شنیده می شود. ساکت که به دلیل مدرک تحصیلی با چالش هایی برای در اختیار داشتن این پست مواجه بود ، بعدا اعلام کرد مدرک لیسانسش را ارائه داده است. البته دوباره ابهام هایی ایجاد شد که لیسانس ارائه شده او مرتبط نیست یا اصلا دانشگاه امام صادق چنین رشته ای ندارد اما خیلی جدی چنین ادعایی بررسی نشد و این مدیر اصفهانی همیشه در کنار تاج ، کارش را پیش برد.
در روزهای پایانی لیگ قبل و فینال جام حذفی اما اتفاقی افتاد که شائبه هایی ایجاد کرد. اینکه مهدی تاج زیر فشار است برای تغییرات. شایعه اینکه وزیر ورزش در کنار دبیرکل فدراسیون و در غیاب رئیس فدراسیون حاضر نشده روی سکوی قهرمانی برود ، درحالی که تاج رابطه ای خیلی صمیمی با وزیر ورزش دارد ، مدام بین اهالی فوتبال دست به دست شد اما هیچ گاه تائید نشد و مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش بقدری تجربه گرانقیمت مدیریت سیاسی دارد که اجازه ندهد شایعاتی از این دست روی کارش اثر بگذارد.
ساکت که منتقدانش در مسائلی چون لباس های تیم ملی و لباس های تیم های رده های مختلف ملی و قرارداد مربوط به زمین های چمن کمپ ، ایرادهایی به عدم کنترل درست روند قراردادها را به او وارد می کردند و این مدیر دست راست مهدی تاج را به چالش می کشیدند ، در پرونده های مهم دیگری هم به بازی گرفته نشد. مثلا در مواردی مثل پرونده های بزرگ سامان دهی بدهی های استقلال و پرسپولیس ف این مهدی محمد نبی دبیر اسبق فدراسیون بود که به بازی گرفته شد و این به بازی گرفته شدن با دخالت مستقیم وزارت ورزش و احتمالا شخص محمدرضا داورزنی بود!
ساکت اما در بازه جام جهانی توانست خیلی خوب تیم ملی را به عنوان سرپرست اداره کند. طوری که هیچ مشکلی از تیم بیرون درز نکند. اتفاقی که معمولا در تورنمنت هایی از این دست برای ورزش مان نمی افتد و حتی 4 سال قبل در برزیل مشکلاتی میان کی روش با کفاشیان و مهمانان وزارت ورزش رخ داده بود اما این بار در مسکو اصلا خبری از این حاشیه ها نبود و ساکت به رغم همه انتقادهایی که منتقدانش به کارش وارد می کردند ، در این بخش موفق بود.
هرچند به درستی بسیاری از منتقدان چنین شیوه ای ، 4 سال قبل و امروز می گفتند ، دبیرکل نباید شان خود را تا مقام یک سرپرست تیم پایین بیاورد. البته 4 سال قبل مهدی محمد نبی و کی روش با هم دیگر هم بحث کرده بودند و قهر بودند اما اقلا این بار خبری از دلخوری های اینچنینی اقلا نبود!
با همه این رخداد ها ، حالا دو نفر خیلی خود را نزدیک به صندلی دبیرکلی فدراسیون می بینند. خیلی دوست دارند آن صندلی در اختیارشان باشد. مهدی محمد نبی که به طور سنتی حمایت داورزنی را دارد و حتی برای مراسم استقبال از بازیکنان تیم ملی هم به فرودگاه رفته بود تا خودی نشان دهد و توی چشم کی روش و ساکت باشد ، یکی از این افراد بود.
نبی که 4 سال قبل با کلی اتهام از سوی وزارت ورزش کنار زده شد ، حالا با تغییر تنها یک وزیر انگار دیگر هیچ ایرادی ندارد بازگشتش. هرچند کافی است دوباره اسمش به طور جدی سر زبان ها بیفتد تا دوباره کلی جنجال و موج خبری ایجاد شود. نبی چندین برابر مدافعانش ، منتقد دارد و کلی ابهام که هیچ گاه تائید یا تکذیب نشدند و فقط نامش جنجالی رسانه ای دوباره ایجاد می کند.
دیگری اما علی رغبتی است. یکی از مدیران میانی فدراسیون فوتبال که شاید در دوره انتقالی فدراسیون فوتبال در زمان کیومرث هاشمی فکر می کرد دبیرکل فدراسیون فوتبال می شود. او که یکی از اعضای کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال بوده. کلی در رده های میانی وزارت ورزش سمت داشته اما در باند مدیران همدانی فوتبال قرار می گیرد. نزدیک ترین فرد به کیومرث هاشمی . همان هایی که سابقه عجیب بدهکار کردن فدراسیون فوتبال محمد دادکان که 4 میلیون فرانک سوئیس در خزانه اش پول داشت اما وقتی به علی کفاشیان سپرده شد ، اعلام شد بدهی دارد. آنها در آن دوره انتقالی فدراسیون فوتبال را خیلی گران اداره کردند و در نهایت هم نتیجه شان ناکامی با پر ستاره ترین تیم ملی تاریخ در جام ملتهای آسیای 2007 در مالزی بود.
گروهی که باشگاه پاس و انتقالش به همدان یکی دیگر از شاهکارهای مدیریتی شان است. رغبتی در ابتدای کار سلطانی فر هم در شورای برون مرزی بود که ناگهان کنار گذاشته شد و حالا مسئول ارزیابی فدراسیون های ملی است. او که دانش آموخته مدرسه عالی ورزش است ، یکی از بدنه عادی سازمان ورزش ایران است که حاصل مدیریت کارمندی شان ، همین است که در همه این سالها شاهد آن بودیم.
به همین سادگی!
این ها انتخاب هایی هستند که گفته می شود به تاج فشار آورده شده تا یکی شان را جای ساکت بگذارد و هر روز شایعه آمدن شان به فوتبال بیش از قبل شنیده می شود.
آیا آنها توان ایجاد تغییر در فوتبال را دارند؟ شرایط را از اینی که هست بهتر می کنند یا باز قرار است بگوییم هیچ به جای هیچ! پاسخ می توان گفت روشن است. حالا باید دید این شایعات واقعیت دارند؟ آیا تاج پای آدم هایش می ایستد یا برای حفظ موقعیت ، تن به تغییرات می دهد؟
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =