۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

کولر گازی عنوان کلی بر روی گروه متنوعی از کولرهایی است که با برق کار می ‌کنند. در بازار سه مدل کولر گازی تولید شده‌است:

پنجره‌ای، ایستاده و اسپیلیت. هرکدام از این نوع کولرها برای استفاده و کاربرد متفاوتی طراحی شده‌اند. اما دو ویژگی یکسان بین همه آنها وجود دارد که بر اساس آن می‌توان کولر مورد نیاز را انتخاب کرد: ظرفیت برودتی (BTU) و پرتاب هوا. این دو معیار مشخصا به خرید بهتر توسط مشتری کمک می‌کنند.

کولر پنجره‌ای

برای روشن کردن کولر گازی پنجره‌ای فقط کافی است سیم برق آن را به پریز بزنید. یعنی برخلاف اسپیلیت نیاز به سیم‌کشی جداگانه ندارد. برای داشتن این کولرها باید آن را در پنجره ای جا بدهید.

قیمت خرید و فروش کولر پنجره ای سامسونگ در دیوار یک میلیون و 500 هزار تومان است.

کولر ایستاده

برخلاف کولر پنجره‌ای که دیگر کمتر معامله می‌شود، خرید و فروش کولر ایستاده هنوز ادامه دارد. برای مثال احتمالا مشابه آن را در درمانگاه‌ها یا موسسات و بانک‌ها دیده باشید. این مدل در واقع تقلیدی از کولر آبی ایستاده بوده که امروزه در شکل گازی مجهزتر و کم‌صداتر شده است. قبل از خرید و فروش کولر در مورد نوع برق مصرفی محله تان تحقیق کنید. کولر گازی ایستاده اکثرا به برق سه فاز نیاز دارند. گران‌ترین کولرهای گازی در این دسته‌بندی جا می‌گیرند. یک نوع ارزان آن از سوی شرکت میدیا تولید شده و حدود هفت میلیون تومان قیمت دارد.

اسپیلیت

اسپیلیت‌ها نسل جدیدی از کولر گازی هستند که توانایی‌هایی بیشتر از خنک کردن دمای یک اتاق دارند. برای مثال اسپیلیت‌های جدید از سیستم‌های تهویه هوا، قدرت گرمایشی و یا حتی دور کردن حشرات هم برخوردارند و این امکانات باعث اقبال به این مدل کولر شده‌است. کولر اسپیلیت اگرچه از پنجره‌ای گران‌تر است اما دردسر کمتری دارد. چراکه مدل‌های پنجره‌ای را باید در زمستان از پنجره خارج و دوباره در تابستان نصب کرد.

ملاک خرید کولر گازی

 برای خرید و فروش کولر گازی لزوما هزینه بیشتر به معنای کیفیت بهتر نیستد. کولرها را باید بر اساس ابعاد خانه خریداری کرد. همچنین ملاک‌ دیگری مانند آب و هوا و طبقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بر مدل آن موثر است. اگر خانه‌ای در طبقات بالا یک آپارتمان قرار داشته یا تعداد نورگیرهای آن زیاد باشد به دلیل تابش نور مستقیم گرمای بیشتری را جذب می‌کند. ظرفیت برودتی اسپیلیت در خانه طبقه بالا و متوسط باید متفاوت باشد. ظرفیت برودتی به میزان تولید سرما در واحد زمانی گفته می‌شود که با علامت BTU نشان داده می‌شود. در حال حاضر ارزان‌ترین کولر گازی حدود دو میلیون تومان و از سوی برند هایسنس تولید شده‌است. ظرفیت آن 9 هزار و از نظر ظرفیت برودتی بیشتر برای یک اتاق خواب مناسب است. گران‌ترین کولر گازی هم 12 میلیون تومان قیمت دارد. کولر گازي دايکين مدل Emura FTXG50LW/S یک مدل کم‌مصرف ساخت ژاپن است و از طریق وایفای با استفاده از گوشی هم کنترل می‌شود.

کولر گازی را در دو مدل سرمایشی و همچنین سرمایشی و گرمایشی تولید کرده‌اند. این بیشتر ادارات و موسسات هستند که از مدل گرمایشی کولر گازی استفاده می‌کنند.

پرفروش‌ترین کولر گازی سامسونگ با قیمت 3 میلیون 600 هزار تومان و ظرفیت 13 هزار برخوردار است. متخصصان اعتقاد دارند این ظرفیت مناسب یک اتاق خواب بزرگ است.  ظرفیت برودتی یا سرمابخشی یک کولر علاوه بر متراژ به عوامل دیگری هم ارتباط دارد. برای مثال یک کولر گازی توانایی سرد کردن خانه دوبلکس را ندارد. برای در نظر گرفتن این ویژگی باید با واحد پرتاب هوا آشنا باشید. این اصطلاح برای اندازه‌گیری انتقال هوا به کار می‌آید. حداقل پرتاب باد 10 متر است. هرچه سالن خانه طویل‌تر باشد نیاز به کولری با میزان پرتاب هوای بالاتر دارید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792538