ایسنا نوشت: با گذشت ۹ سال از قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز یکی از بندهای آن که بر "حذف یارانه سوخت و افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت حامل های انرژی طی پنج سال" دلالت می‌کرد، اجرایی نشده است؛ بنابراین با اینکه دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های سوخت را داشته، قیمت سوخت از سال ۱۳۹۴ تاکنون و بعد از تک‌نرخی شدن همچنان ثابت است و هزینه‌های اضافی تولید بنزین در ایران از جیب دولت پرداخت می‌شود.

سوال پیش آمده این است که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار، دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاه‌ها می‌خرد و هزینه تولید و خرید هر لیتر بنزین که با قیمت ۱۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد چقدر است. البته نمی‌توان پاسخ روشنی برای این سوال پیدا کرد، زیرا معمولا فعالان این حوزه جواب صریحی به این سوال نمی‌دهند.

در این راستا غلام‌رضا باقی - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - در پاسخ به این سوال که دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاه‌ها می‌خرد؟ گفت: دولت تا سال گذشته بنزین را بر اساس نرخ بانک مرکزی از پالایشگاه‌ها خریداری می‌کرد اما در سال جدید هنوز چیزی به ما اعلام نشده و اگر تغییری پیدا کند، باید به ما ابلاغ کنند.

پالایشگاه

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون که قیمت‌ها هر سه ماه یک بار توسط دولت اعلام شده بر اساس نرخ بانک مرکزی یعنی ۴۲۰۰ تومان حساب کرده است.

بر اساس این گزارش، سال ۱۳۸۹ بود که دولت نهم رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه حامل‌های انرژی با قیمت اصلاح شده از ۲۸ آذر را اعلام کرد. در این قانون پیش‌بینی شده بود قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢٠ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩٠ درصد قیمت بین‌المللی یا فوب خلیج فارس برسد که این هدف به دلایل مختلف که مهم ترین آن‌ها سیاسی بود محقق نشد.

223225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =