۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۴

ایرنا نوشت: استان شمالی گلستان که روزگاری سرزمین پُرآب محسوب می‌شد این روزها با تداوم کاهش بارندگی و دبی رودخانه‌ها و خالی شدن سدها ناگزیر تسلیم خشکسالی شده است.

مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه در حوزه کشاورزی زمینه بروز چالش حتی برای مصرف خانگی را در این استان پدید آورده است.

شاید کمتر کسی باور کند که اکنون آب آشامیدنی 110 روستای گلستان با تانکر تأمین می‌شود موضوعی که به گفته مدیرعامل آبفای روستایی در فصل تابستان 171 روستای دیگر هم به جمع آن اضافه می‌شود.

از دیگر سو بر اساس داده‌های آماری هواشناسی طی چند سال اخیر بیشترین بارش گلستان مربوط به سال زراعی 90 تا 91 به میزان 712/1 میلی‌متر و کمترین آن در سال زراعی گذشته (96-95) با 449.8 میلی‌متر بوده است.

در همین پیوند و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در 10 سال اخیر منهای سال‌های 91 و 93 در استان خشک‌سالی پیوسته وجود داشته که اثرات این پدیده در رودخانه‌ها خودش را به‌خوبی نشان می‌دهد.

علی نظری اظهار کرد: سال آبی امسال (از مهر 96 تاکنون) در حوزه آبخیز اترک 27.5 میلیون مترمکعب آورد آب داشتیم درحالی‌که پارسال در همین مقطع 45 و در درازمدت 202 میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی در گرگان رود که 63 درصد حوضه آبی استان گلستان را تشکیل می‌دهد سال آبی جاری 65 میلیون مترمکعب آورد ثبت شد درحالی‌که سال گذشته 112 و در درازمدت 355 میلیون مترمکعب بوده است.

وی ابراز نگرانی کرد که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و مدیریت توأمان عرضه و مصرف نداشته باشیم، رودخانه‌های گلستان فصلی شده و به نسبتی که آورد رودخانه کم شود آلایندگی هم بیشتر می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: آب‌گیری مخازن سدهای استان با کاهش 25 درصدی نسبت به پارسال از 97 به 73 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

نظری با بیان این‌که 87 درصد آب گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از کشاورزان خواست که امسال در آب‌های زیرزمینی 20 درصد و در بهره‌مندی از آب‌های سطحی 50 درصد صرفه‌جویی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: تداوم خشک‌سالی باید جدی گرفته و برای مقابله با آن اقدام‌ها ازجمله فرهنگ‌سازی در جامعه شتاب بیشتری گیرد.

ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: اثر خشک‌سالی را در استان گلستان با افزایش دما و کم شدن منابع زیرزمینی (چاه) و سطحی (رودخانه‌ها) شاهد هستیم.

به گفته وی طی 10 سال اخیر میزان آبدهی رودخانه‌های گلستان ازجمله شصت کلاته گرگان 40 درصد، رودخانه زرین گل علی‌آباد کتول 45 درصد و چهل چای مینودشت 28 درصد کاهش یافته است.

وی علل کاهش منابع آبی گلستان را تغییر اقلیم و کاهش بارندگی، افزایش غیرعادی دما، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: مردم استان واقعیت کم‌آبی و اثرات سوء خشک‌سالی را باور کنند.

استان گلستان یک‌میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 33 نقطه شهری و یک هزار و 50 روستا دارد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =