ایرنا نوشت: گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا به روشی منحصر به فرد برای تصویربرداری و تجزیه سلول‌های بنیادی سرطانی دست یافته‌اند.

سلول‌های بنیادی سرطانی منشأ سلول‌هایی هستند که در آینده به تومور تبدیل می‌شوند، یافتن محل دقیق این سلول‌ها دشوار و ممکن است حتی بعد از درمان موفق یا خارج کردن تومور هم در بدن بمانند.

نقش سلول‌های بنیادی سرطانی در عود سرطان یا سرطان‌های متاستازی مشخص‌شده است، اما دشواری یافتن محل این سلول‌ها باعث شده مطالعات در مورد آن‌ها سخت باشد. افزون بر این تمییز سلول‌های بنیادی سرطانی از سلول‌های سرطانی استاندارد با روش‌های متعارف تصویربرداری نیز آسان نیست.

بر پایه این گزارش، همچنین خُردمحیط‌های بافتی که این سلول‌ها در آن زندگی می‌کنند، پیچیده است و نمی‌توان به‌آسانی و با دقت در کشت‌های سلولی آن را شبیه‌سازی کرد. ازاین‌رو وضعیت و مختصات نوع بسیار مهمی از سلول‌ها تاکنون به‌درستی مشخص نشده است.

این روش که به نام AIDeSense خوانده می‌شود، به‌طور مشخص در زمان افزایش نوعی آنزیم در سلول‌های بنیادی سرطانی مفید است زیرا هم‌زمان با ترکیب آنزیم‌های هدف باعث می‌شود سلول‌های یادشده را از طریق روش‌های تصویربرداری فلوسایتموتری و هم کانونی سلولی کاملاً قابل‌دیدن باشند. محققان با استفاده ازاین‌روش توانسته‌اند سلول‌های بنیادی سرطانی را در محیط‌های سلولی در موش‌های زنده و خطوط سلول‌های سرطانی چندگانه انسانی با دقت تشخیص دهند.

این دستاورد جدید می‌تواند به ابزارهای مناسب برای تصویربرداری‌های بالینی در معاینات پزشکی و مطالعه روی طیف گسترده‌ای از انواع سرطان بیانجامد؛ زیرا امکان برجسته‌سازی مسیر سلول‌های بنیادی در حال گسترش در بدن و تبدیل‌شدن آن‌ها به تومور هست. ممکن شدن چنین روش تصویربرداری می‌تواند به بعضی پرسش‌ها در مورد رفتار سلول‌های بنیادی سرطانی پاسخ دهد و پیش‌بینی تشخیص سرطان را امکان‌پذیر کند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =