۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
جان تازه کوفی عنان به سازمان ملل

سازمان ملل متحد یکی از دست‌آوردهای چند جانبه‌گرایی و همکاری کشورها در صحنه بین‌المللی برای برقراری صلح و امنیت و جلوگیری از حنگ و خونریزی در سال ۱۹۴۵ بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم بنا شد تا از بشریت و دست‌آوردها و تمدنش در مقابل خطر از سرگیری جنگ‌های وسیع و جهانی مشابه جلوگیری کند. کوفی عنان سیاستمدار غنایی هفتمین دبیر کل و در حالی که سازمان ملل در آستانه ورشکستگی بود جانشین پطروس غالی سیاستمدار مصری شد و به مدت دو دوره پنج‌ساله، بین‌ سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ دبیرکل سازمان ملل شد و اولین دیپلمات سیاه‌پوستی بود که از یک کشور آفریقایی به این مقام رسید. در دوره دبیرکلی وی که در سال ۲۰۰۱ برای کمک به تقویت نقش سازمان ملل برنده جایزه نوبل صلح شد. وی که جانی تازه با سازمان ملل داد و برای صلح جنگید اما آنجا که سیاست‌هایش با امریکا هم‌نوا نبود کارش با مشکل روبرو شد.

زیرا در طول دوران فعالیت این سازمان یکی از مشکلات این سازمان تامین مالی و اخذ حق عضویت کشورها برای انجام ماموریتها و پرداخت هزینه های این سازمان است. از این زاویه آمریکا بدلیل پرداختهایش به این سازمان نقش ویزه ائی برای تامین خواستهایش برخوردار است و تاثیر زیادی بر روند امور و مصوبات این سازمان جهانی و موسسات تابعه آن دارد. در همین حال او که به خاطر نقشش در اجازه مداخله در جنگ بوسنی مناسبات خوبی با دولت آمریکا داشت تلاش نمود تا آمریکا بدهی خود به سازمان ملل را بپردازد.

او در ابتدا به عنوان یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی به سازمان ملل پیوست و پس از آن مقام‌هایی در کمیساریای عالی پناهندگان و دفتر دبیرکل سازمان ملل داشت و سپس در مقام‌های مختلف دستیار دبیرکل این سازمان بود. کوفی عنان تدوین سند اهداف توسعه هزاره را بزرگترین دستاورد خود می‌دانست. در این سند برای اولین بار کشورهای مختلف در اموری چون فقر، نابرابری و مرگ و میر کودکان اهدافی در سطح جهانی تعریف کردند. در دوران وی سازمان ملل با اوج گرفتن اسلامگرائی ، حملات یازده سپتامبر و بحران‌هایی جهانی چون شیوع ایدز و همچنین اشغال عراق از طرف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و متحدانشان که شواهد قوی نیز نداشت، روبرو و باعث شد که کوفی عنان این اشغال را غیر قانونی و رابطه اش با دولت آمریکا سرد شود.

یکی دیگر از مشکلات ساختاری و اداری سازمان ملل هزینه و کارمند زیاد بود و کوفی عنان ساختار را بهم زد و به تعدیل نیرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نیروی انسانی این سازمان در مقر نیویورک را کم کرد. اما از آنجا که او در دوره نسل کشی رواندا و همچنین جنگ بوسنی مسئول صلحبانان سازمان ملل بود و به همین خاطر هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت. در جریان کمک‌های سازمان ملل به عراق در دوران تحریم نفتی پیش از سقوط صدام نیز فساد مالی گسترده ائی رخ داده بود و پسر کوفی عنان هم درگیر این رسوایی بود و این امر دامن وی را نیز گرفت. او پس از پایان دوره دبیرکلی در سازمان ملل مدتی به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه کار کرد که بدلیل همکاری کشورهای هم پیمان آمریکا درگیر حوادث این کشور نتوانست در این ماموریت موفق باشد و استعفا داد. او که در سن هشتاد سالگی فوت کرد یکی از دبیرکل‌های موفق این سازمان بود و حوادث مهمی در جهان در دوران وی اتفاق افتاد.

منبع: روزنامه خراسان روز یک‌شنبه مورخ ۹۷.۵.۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 3
    کم زیر میزی نمیگرفت, وقتی هم که برگشت مصر, مصری ها اصلا ازش استقبال نکردند.
    • شمس تبریزی A1 ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      0 0
      به نظرم کوفی را با محمد البرادعی اشتباه گرفتی
  • شمس تبریزی A1 ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 0
    ارتحال جانسوز رفیق شفیق و دوست قدیمی جناب دکتر ظریف، مرحوم مغفور شادروان کوفی عنان را به اصلاح طلبان علی الخصوص جناب تاجیک تسلیت عرض می کنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید را مسالت می کنم