۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰

احتشامیه از محله‌های قدیمی منطقه 3 تهران است که پیشینه‌ای دور و دراز دارد و بخشی از میراث گذشته هم‌چنان در آن باقی مانده است.

 اگر قصد خرید آپارتمان در احتشامیه دارید، در ادامه تاریخچه مختصری از این محله را بخوانید.

مسجد و مقبره هدایت

از قدیمی‌ترین  بناهای احتشامیه می‌توان به مسجد هدایت اشاره کرد. نام این مسجد از مخبرالسلطنه هدایت (مهدی قلی‌خان هدایت) گرفته شده است. مردی كه در دوران قاجار و در دوران سید ضیا طباطبایی در رأس كار بوده و در گذاشته مالکیت اراضی این منطقه را به دست داشته است. حاج مخبرالسلطنه هدايت، اراضی زراعی را نود و نه ساله به افراد مختلف اجاره داد و ده از حالت واحد كشاورزی بیرون آمد. مقبره هدایت و پسران و نوادگانش هم در محوطه همین مسجد قرار گرفته است.

اوقاف مخبرالسلطنه

بیمارستان هدایت هم از موقوفات مخبرالسلطنه است. مخبرالسلطنه هدایت در آن زمان سه دانگ از محله را خرید و به فرزندان خود بخشید و بخشی از آن را وقف کرد. موقوفه خاندان هدایت شامل دبستان هدایت، بیمارستان هدایت، مسجد هدایت، حمام عمومی و تعدادی زمین و دکان می‌باشد. محله احتشامیه و دروس به نوعی مدیون دوراندیشی هدایت است که بخشی از زمین‌ها را وقف کرد تا محله پابرجا بماند. نوادگان هدایت هم رسم او را هم‌چنان ادامه و بخشی از اجاره املاک خود را به امور خیریه اختصاص می‌دهند.

احتشامیه زیر سایه دروس

تاریخچه محله احتشامیه در واقع در زیر سایه محله دروس قرار دارد. امروز هم عده‌ بسیاری محله احتشامیه را در واقع جزئی از دروس به حساب می‌آورند. حتی اگر به آگهی‌های خرید آپارتمان در احتشامیه در سایت دیوار مراجعه کنید، بخشی از آگهی‌ها مربوط به دروس است اما مکان آنها احتشامیه اعلام شده است. اما این دو محله تقسیمات جغرافیایی مجزا دارند.

علت نامگذاری احتشامیه

ممکن است سوال پیش بیاید که چرا این محل احتشامیه نام گرفته است. گفته می‌شود، حدود صد سال قبل، شخصی به نام دکتر احتشام، در این‌جا مالک خانه، حسینیه و زمین زراعتی بوده است. این ناحیه از دیرباز به علت آب و هوای خوش و ساخت منظم و اصولی خیابان‌ها محل سکونت رجال سیاسی بوده است. گویا دکتر احتشام یا احتشام‌السلطنه یکی از همین سیاستمداران بوده که دو دانگ دیگر دروس را در اختیار داشت.

البته همشهری محله گزارش می‌دهد که ساکنین قدیمی، اکثرا تاریخ محله را با نام مخبرالسلطنه هدایت عجین می‌دانند و احتشام نام پررنگی در ذهن آنان نیست. احتشام‌السلطنه از خانواده قاجار، پس از تشكیل نخستین دوره مجلس ملی، دومین رئیس مجلس بود. او در جنبش مشروطه در جلسات مخالفان دربار، شركت می‌كرد و به همین دلیل به نقاط مرزی تبعید شد.

سکونت در احتشامیه

برای خرید آپارتمان در احتشامیه، گزینه‌های فراوانی در بخش املاک سایت دیوار موجود است. یکی از موارد مطلوب، آپارتمان 77 متری دو خوابه‌ای است که 577 میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی متری 7 میلیون و 500 هزارتومان. اما قیمت‌ آپارتمان‌های قدیمی در این محله از متری حول و حوش 15 میلیون تومان شروع می‎شود و این قیمت این آپارتمان استثنایی است. این واحد پارکینگ و انباری هم دارد و عکس‌ها نشان می‌دهد شیک و تر و تمیز است. یک 224 متری نوساز و سه‌خوابه هم 4 میلیارد و 780 میلیون تومان آگهی شده اما در احتشامیه نرخ فروش آپارتمان نوساز، لاکچری و مجهز به متری 30 میلیون تومان هم می‌رسد. 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810520