ایسنا نوشت: بالاخره عربستان به قتل جمال خاشقجی اعتراف کرد اما مدعی شد که در پی مشاجره با افرادی که در کنسولگری با او ملاقات داشتند، کشته شده اما معمای جسد او هنوز حل نشده و معلوم نیست چه بر سر جسدش آمده است.

شبکه الجزیره درگزارشی نوشت،دادستان کل عربستان صبح امروز(شنبه)اعلام کردکه تحقیقات اولیه نشان می‌دهندجمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار منتقد عربستان کشته شده و بازجویی از ۱۸ نفری که در ارتباط با این پرونده هستند، ادامه دارد.

به نظر می‌رسد بسیاری از طرف‌های بین‌المللی و فعالان پایگاه‌های اجتماعی به این تفسیر و سناریوی عربستان تردید دارند و قانع نشده‌اند چراکه قبلا عربستان گفته بود که خاشقجی از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده است. پیدا نشدن جسد خاشقجی بر تردیدها در این باره می‌افزاید. به رغم اینکه مقامات ترکیه تأکید دارند که تحقیقات همچنان ادامه دارد اما به احتمال زیاد تیم ۱۵ نفره عربستان جسد وی را قطعه قطعه و مخفی کرده‌اند.

در این راستا روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که مسؤولان آژانس اطلاعات مرکزی در جریان فایل صوتی قرار گرفته‌اند که ثابت می‌کند خاشقجی به دست مزدوران عربستانی در داخل کنسولگری کشته و قطعه قطعه شده است.

جسد خاشقچی الان کجاست؟

این روزنامه نوشت که اگر صحت این نوار ضبط شده ثابت شود برای کاخ سفید سخت خواهد بود که داستان عربستان درباره کشته شدن خاشقجی در پی مشاجره را بپذیرد.

اخبار زیادی درباره مخفی کردن جسد خاشقجی وجود دارند. یک فرضیه وجود دارد مبنی بر اینکه جسد را در داخل منزل کنسول عربستان یا کنسولگری مخفی کرده‌اند. بازپرسان ترکیه وارد این دو مکان شده‌اند اما هنوز جزئیات رسمی درباره تحقیقات‌شان را اعلام نکرده‌اند.

برخی منابع می‌گویند، نیروهای پلیس ترکیه دنبال یافتن آثار جسد وی در جنگل‌های حومه استانبول و منطقه بندک و شهر ساحلی مشرف بر دریای مرمره هستند.پلیس ترکیه بعد از اینکه مشخص شد ۱۶ خودروی کنسولگری عربستان روز ربوده شدن خاشقجی به این سه منطقه رفته بودند، مشغول جستجو در این مناطق شده است.

فرضیه دوم این است که جسد خاشقجی با هواپیمای تیم ۱۵ نفره به عربستان منتقل شده است اما این احتمال بعید است چراکه سازمان اطلاعات ترکیه اعلام کرده که این هواپیما را تفتیش کرده و به چیزی دست نیافته‌ است.

فرضیه سومی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه تیم "جوخه مرگ" عربستان جسد خاشقجی را در اسید حل کرده باشند که این فرضیه نیز ضعیف به نظر می‌رسد. به گفته منابع تا زمان پایان تحقیقات رسمی ترکیه، نمی‌توان هیچ کدام از این فرضیه‌ها را واقعی تصور کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شخص آگاه اعلام کرده که راننده کنسولگری جزو کسانی بوده که جسد را به یک "همدست محلی" تحویل دادند.

به گفته منابع آنکارا به دلیل سه مساله برای پیدا کردن جسد تلاش زیادی می‌کند. یکی از نظر جنائی تا بتواند جسد را معاینه و از شرایط کشته شدن قبل از پایان تحقیقات اطلاع حاصل کند. دوم از نظر انسانی تا خانواده وی حق دفن جسدش را در مکانی مشخص داشته باشند و سوم مربوط به حق مردم برای اطلاع یافتن از پایان این پرونده است.

دادستانی کل ترکیه در استانبول روز جمعه اظهارات ۲۰ کارمند کنسولگری عربستان را در قالب اظهارات شاهدان جمع‌آوری کرد. یک منبع امنیتی ترکیه نیز اظهار داشت:‌ بخش تحقیقات جنایی به مکانی که خاشقجی در آنجا کشته شده بود رسیده و به نوارهای صوتی ضبط شده گوش داده است.

به گفته این منبع، اتاقی که خاشقجی در آنجا کشته شده از قبل مجهز به وسایل لازم شده بود و خاشقجی قبل از ورود به اتاق کنسول مورد حمله چندین تن قرار گرفته بود. بعد از آن صلاح الطبیقی پزشک پزشکی قانونی بعد از کشته شدن خاشقجی اقدام به مثله کردن جسد او کرده است.

به گفته این منبع، الطبیقی در عرض ۱۵ دقیقه جسد خاشقجی را مثله کرده و دستیارانش بعد از تکه تکه کردن خاشقجی، اعضای بدن او را بسته بندی کردند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    3 0
    اینطوری خدا آدم های کثیف ضایع می کنه