۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶

مصر سرزمین امپراتورهای قدرتمند است، جایی که همه آن را با بناهای پر رمز و رازش می‌شناسیم. شاید با اهرام مصر یا بیابان‌هایش آشنایی داشته باشید اما اینبار معابدی را معرفی خواهیم کرد که به‌راستی شگفت انگیز هستند، معابد ابوسمبل. این نیایشگاه‌ها به دستور رامسس دوم یکی از معروفترین فرعون‌های مصر ساخته شدند. قدمت این بناها به سال 1213 پیش از میلاد بازمی‌گردد.

نکته‌ای که معابد ابوسمبل را از دیگر بناهای تاریخی مصر مجزا می‌کند، جابه‌جایی آنهاست. ماجرای انتقال این ساختمان‌ها از آنجایی شروع شد که دولت مصر تصمیم به ساخت سدی در منطقه‌ی اسوان گرفت. هدف از ساخت این سد تولید برق و هدایت و تامین آب کشاورزی بود. پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که با ساخت این سد معابد ابوسمبل به زیر آب خواهند رفت و تخریب می‌شوند. با وجود این مشکل بزرگ مسئولان مربوطه خواستار ساخت سد بودند، در آخر تصمیم بر آن شد که معابد ابوسمبل را قطعه قطعه کرده و به مکان مناسب‌تری منتقل کنند.

ورودی معابد ابوسمبل مصر

معابد ابوسمبل مصر در کنار رود نیل

جابه جایی معابد ابوسمبل
زمانی وسعت اهمیت جابه‌جایی معابد ابوسمبل را بهتر متوجه خواهید شد که بدانید این عبادتگاه‌ها مجسمه‌هایی به ارتفاع 20 متر دارند که دو مورد از آنها در دو سمت ورودی اصلی قرار دارند. این مجسمه‌ها چهره‌ی رامسس دوم را به تصویر می‌کشند و در نوع خود خارق العاده هستند.

جالب است بدانید که برای ساخت این معابد زیبا 50000 سنگ‌تراش به صورت شبانه روزی تلاش کرده‌ بودند اما متخصصان کارآمد امروزی باید در زمانی کوتاه دوباره همه‌ی سنگ‌ها را از یکدیگر جدا کرده و در مکانی مناسب از نو معابد را می‌ساختند. برای این پروژه‌ی سنگین از یک تیم متخصص آلمانی استفاده شد. آنها همه‌ی قسمت‌های معابد را به تکه‌های 3 تا 5 تنی تقسیم کردند و با دقت تمام همه‌ی قسمت‌ها را به مکان جدید انتقال دادند. تصور کنید که برای انتقال کتیبه‌های چند هزار ساله و مجسمه‌های چند تنی باید چقدر دقت به خرج می‌دانند.

خوشبختانه این پروژه با موفقیت به اتمام رسید و متخصصان توانستند با استفاده از تجارب خود و تجهیزات قوی کار را کامل کنند. برای موفقیت همه باید با صبر و حوصله کار می‌کردند و از جرثقیل‌های قوی برای حمل و نقل قطعات معابد بهره می‌بردند.

داخل معابد ابوسمبل مصر

مجسمه های معابد ابوسمبل مصر

حقایقی جالب درباره‌ی معابد ابوسمبل
درباره‌ی معابد ابوسمبل می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد و به معرفی هر بخش از آن پرداخت اما تا از نزدیک به دیدار آن نروید اوج شکوه و عظمتش را درک نخواهید کرد بنابراین در اینجا برخی از حقایق جالب را در رابطه با معابد ابوسمبل بیان می‌کنیم تا کمی بیشتر با این سازه‌ی باارزش آشنا شوید.

معابد ابوسمبل حدود 2 هزار سال زیر شن و ماسه مدفون بودند و کسی از وجودشان خبری نداشت. سرانجام فردی به نام جووانی باتیستا بلتسونی در سال 1817 میلادی اینجا را کشف کرد و اعراب به گنجینه‌ای ارزشمند دست یافتند.
حقیقت جالب دیگر در رابطه با معابد ابوسمبل نام آن است. اگر دقت کرده باشید این بناها به دستور رامسس دوم ساخته ‏شدند، بنابراین بهتر بود که به نام این پادشاه یا ملکه خوانده شوند؛ حالا این سوال پیش می‌آید که ابوسمبل که بود؟ ‏ابوسمبل نام راهنمایی‌ست که برای نخستین‌بار جووانی باتیستا بلتسونی را در مصر راهنمایی می‌کرد و باعث شد تا وی ‏این معابد را کشف کند.‏
ارتفاع مجسمه‌های کنار در ورودی 20 متر است اما ارتفاع بنا به 30 متر می‌رسد و ارتفاع درهای ورودی نیز 21 متر هستند.
اغلب گردشگرانی که بلیت کشتی‌های کروز رود نیل را خریداری می‌کنند به دیدار معابد ابوسمبل نیز می‌روند و بازدید از این جاذبه‌ی زیبا بخش مهمی از گردش آنها را تشکیل می‌دهد؛ اما با این حال به صورت مستقل نیز می‌توانید از این معابد دیدن کنید.
نام این بنا در فهرست یونسکو می‌درخشد.

معابد ابوسمبل مصر

معابد ابوسمبل مصر

مسیر و دسترسی معابد ابوسمبل
اگر علاقه‌مند هستید که از معابد ابوسمبل دیدن کنید باید بگوییم که استفاده از اتومبیل شخصی یا کرایه‌ای را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا جاده‌ها زیاد مناسب نیستند و رانندگی برای افرادی که راه‌ها را نمی‌شناسند دشوار خواهد بود.

استفاده از تور آسانترین و امن‌ترین روش برای رسیدن به این معابد به شمار می‌آید. گفتنی‌ست که بازدید از این بنا کاملا امن است و نباید در این زمینه نگران باشید.

با این اوصاف اگر بازهم دوست دارید که خودتان به صورت انفرادی از این بنا دیدن کنید، می‌توانید از آدرس زیر کمک بگیرید:

آدرس: مصر، استان اسوان، معبد ابوسمبل

لطفا اگر تجربه‌ی بازدید از این معابد را دارید، خاطرات و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید. منتظر دیدگاه‌ها و سفرنامه‌های شما خوبان هستیم.

معابد ابوسمبل مصر

مجسمه های معابد ابوسمبل مصر

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =