مدیر محتوا و شبکه آیواسپرت بر این باور است با ممنوعیتی که برای آزاده صمدی به وجود آمد کمر برنامه «زابیواکا» شکست و جبران آن کار دشواری است.

فاطمه پاقلعه نژاد: زنان و ورزش؛ دو مقوله عجیب که همیشه سعی شده بینشان فاصله باشد. زنان به ورزشگاه نروند، از ورزش چیزی نگویند و این اواخر، مجری برنامه ورزشی هم نباشند تا «استفاده ابزاری» از آنها نشود! عجیب اما واقعی! پیش از جام جهانی برنامه نوآورانه مدیران آی‌پی‌تی‌وی‌ها برای این تورنمنت بین المللی حضور مجری ها و گزارشگران زن بود. «زابیواکا» هم یکی از این برنامه ها بود که با اجرای آزاده صمدی از تلویزیون اینترنتی آیواسپرت پخش می شد اما به یکباره پخش آن با حذف مجری زن و حضور مجری مرد ادامه پیدا کرد. دقیقا در «زابیواکا» چه اتفاقی افتاد؟ مهدی سعیدی مدیر محتوا و شبکه آیواسپرت به سوالات ما در این مورد پاسخ می دهد.

چه اتفاقی برای برنامه زابیواکا رخ داد؟

ما برنامه را با خانم آزاده صمدی شروع کردیم و ایشان مجری برنامه ما بودند. روز دوم وسط برنامه به صورت شفاهی به ما گفتند این خانم دیگر نباید در برنامه باشد و مصداق استفاده ابزاری از زن است. خانم صمدی از استودیو بیرون آمدند...

یعنی وسط برنامه مجری را عوض کردید؟

نه. وقتی این موضوع را به ما گفتند بازی ایران-مراکش شروع شد و در فاصله ای که بازی پخش می شد ما تمام تلاش خودمان را کردیم که این اتفاق نیفتد اما تلویزیون راضی نشد. آن روز ما با مسوولیت خودمان برنامه را بعد از بازی ایران هم با خانم صمدی ادامه دادیم. بعد از آن دو روز برنامه را تعطیل کردیم و در این فاصله رایزنی می کردیم که ایشان را برگردانیم اما متاسفانه موفق نشدیم. بالاخره تلویزیون ابزارهای نظارتی دارد و ضمانت هایی از ما گرفته که می تواند روی ما فشار بیاورد. وقتی نتوانستیم ایشان را برگردانیم به فکر جایگزین افتادیم و در نهایت بهرنگ علوی که ایشان هم از بازیگران خوب سینما و تلویزیون هستند انتخاب ما برای اجرای برنامه بود.

برخورد با ایشان چطور بود؟

خیلی ها می گویند علوی باید در حمایت از خانم صمدی برنامه را تحریم می کرد یا ما باید برنامه را تعطیل می کردیم اما این انتظار از ما به عنوان بخش خصوصی انتظار غلطی است. سرمایه ای برای این برنامه گذاشته شده است و زحمات زیادی بچه ها کشیدند که نمی شود آن را نادیده گرفت. خانم صمدی هم در این موضوع با ما تعامل بسیاری داشتند.

شما استفاده از مجری زن را چک کرده بودید؟

با این وجود که دلیلی نداشت چک کنیم اما ما این کار را کرده بودیم. در حقیقت اولین انتخاب ما برای اجرای این برنامه باران کوثری بود؛ برای ایشان ما از صداوسیما به صورت مکتوب استعلام گرفتیم و صداوسیما هم مکتوب جواب داد که این کار توصیه نمی شود اما اشکالی ندارد. خانم باران کوثری کار تئاتر داشتند زمان هایمان به هم نخورد و ما هم به سرعت سراغ خانم صمدی رفتیم که انتخاب بسیار خوبی هم بودند.

صداوسیما خودش یکباره نظرش درباره استفاده از زنان تغییر کرد یا از بیرون فشاری دراین‎باره وارد شد؟

واقعا نمی دانم. من مطمئنم اراده ای وجود دارد برای اینکه ما پا نگیریم. اینکه آن اراده در سازمان یا بیرون از سازمان است نمی دانم. ولی هم در بخش فیلم و سریال ما با سخت گیری شدید روبه رو هستیم، هم در بخش ورزشی. ارتباط اسکایپی می خواهیم بگیریم می گویند مجوز  بگیرید. ارتباط زنده داریم مجوز می خواهند ... هر کاری می کنیم با سخت گیری همراه است این معنایش چیست؟

این اعتقاد وجود دارد که تلویزیون های اینترنتی محدودیت کمتری دارند؟

قویا تکذیب می کنم. تمام قوانین فیلم و سریال تلویزیون، پخش زنده ها و همه موارد دیگر برای ما هم اعمال می شود.

قبل از شروع جام جهانی از این گفتید که در بخش های دیگر هم از زنان استفاده خواهید کرد. الان آن بخش ها هم به مشکل خوردید؟

ما بخش های زیادی برای این برنامه داشتیم. این اتفاق کمر برنامه را شکست و اصلا اجازه نداد برنامه شکوفا شود. این چند روز فشار زیادی روی ما بود و در حقیقت برنامه پرپر شد. ما واقعا نگران هزینه و سرمایه ای که روی این برنامه گذاشتیم هستیم. ما به عنوان بخش خصوصی در دوسال گذشته و خصوصا در دوماه گذشته آسیب جدی خوردیم و نمی دانم آیا واقعا فریادرسی هست یا نه. کسی که بداند ما همه سرمایه مان را در این حوزه گذاشتیم. بقیه آی‌پی‌تی‌وی‌ها را نمی دانم ولی تنها در آیو پنجاه، شصت میلیارد سرمایه گذاری شده است. این سرمایه را در هر تجارتی گذاشته بودیم، الان رستوران زنجیره ای زده بودند دو ساله پولش برگشته و به سوددهی رسیده بود. یک دغدغه ای وجود داشته که سهامداران آی‌پی‌تی‌وی ها سرمایه هایشان را در این کار گذاشته اند ولی این سرمایه دارد حرام می شود. تلویزیون های اینترنتی تنها بخشی هستند که می توانند ماهواره نبینند یا از سایت های غیرقانونی دانلود فیلم دانلود کنند و ببینند اما انگار این مسائل برای تلویزیون مهم نیست و این دغدغه وجود ندارد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    0 3
    دقیقا استفاده ی ابزاری هست، چون شبکه ی خصوصی با این مجری های بنام میتونه مخاطب جمع کنه، وگرنه کسی که برای دیدن مجری های درجه ی سه و چهار پول نمیده
  • علی DE ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 0
    به صورت کاملا نرم هرروز دستاوردها وازادیهای بدست امده را ازدست میدهیم ،ودوباره به سر خط برمیگردیم ،زنان ما واقعا مبارزه طاقت فرسایی با تحجر دارند
  • بی نام GB ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 0
    از نظر ناظران ، بانوان در هر رشته و تخصصی که در حال فعالیت باشند،در واقع بصورت ابزاری از ایشان استفاده می شود ولی خود بانوان محترم به این امر واقف نیستند و برای جلوگیری از این امر و حفظ جایگاه والای زنان همان بهتر که زنان به مقام والای مادری و همسری بسنده کرده ،در خانه و کاشانه خود به فعالیت بپردازند.اصلا بهتر است در سریالها و فیلمها هم از روش مرسوم در تعزیه که اقایان ،نقش بانوان رو ایفا می‌کنند ولی با روبنده، الهام بکیریم که در این بین کسی هم منقلب نشود.ایا واقعا در این عصر و این زمان که مملکت ما در بسیاری از عرصه ها در حال پیشرفت می‌باشد ، نباید از این سطحی نگریها فاصله گرفت و تعاریف را تا این حد ، دم دستی نکرد؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    مسخرست
  • بی نام AT ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    زنان نیمی از جامعه هستن و حذف کردنی نیستن
  • بی نام AT ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    دوست ندارن زنا دیده بشن
  • بی نام GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    رد این قضایا را در همان نهادهای موازی دولت میتوانید پیدا کنید
  • داریوش A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 2
    از اول هم مشخص بود که اجازه نمیدن خانم مجری گری کنه ولی شما برای جمع کردن مخاطب اینکار رو کردین و اون خانم رو هم دل ازروده کردین و هم بهونه دست صدا و سیما دادین که بگه استفاده ابزاری
  • US ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    واقعا نمی دونم فازشون چیه؟