وزیر دفاع: حمله به سوریه ادامه دخالت بیگانگان در منطقه است

وزیر دفاع گفت: تشکیل کمیته چهار‌جانبه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق، روسیه و سوریه الگوی مناسب و تمام عیار در مبارزه با تروریسم در منطقه است. با نابودی کامل تروریست‌ها، این تعامل و هم‌افزایی می‌تواند مبنای یک همکاری روز افزون منطقه‌ای را ایجاد کند.

به گزارش خبرآنلاین امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع که به عراق سفر کرده است در در دیدار با وزیر کشور عراق با بیان اینکه اشتراکات فراوانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد، اظهار داشت: این اشتراکات ‌موجب همبستگی و ‌نزدیک‌تر شدن دو کشور شده است.

اهم اظهارات حاتمی به شرح زیر است:

* عزیمت حجم بالای هر ساله زوار عتبات عالیات ‌از ایران اسلامی ‌به سوی کشور عراق ‌و بالعکس کثرت جمعیت ‌عراق برای زیارت حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س‌) در ‌ایران نمونه‌ای از این اشتراکات دینی و مذهبی است. جا دارد از میهمان‌نوازی‌ها و پشتیبانی‌های کشور عراق در ‌این سفرهای معنوی به ویژه ‌مراسم اربعین حسینی و عاشورا تشکر کنم.

* بسیار خرسندم ‌در شرایطی به کشور عراق سفر کردم که شر داعش از سر عراق برداشته شده است، کشور دوست و همسایه و برادرمان ‌عراق روزهای پرفروغی را با شکست داعش طی خواهد کرد. پیروزی بر داعش نه تنها برای عراق بلکه برای امنیت و ثبات منطقه حائز اهمیت است و از ‌مقام شامخ رزمندگان سلحشوری که با تقدیم جان با ارزش خود موجب استقرار صلح، امنیت و آرامش شدند تجلیل می کنم.

* سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک و یاری مردم و دولت عراق در تمام شرایط است ‌با شکست داعش اولویت جمهوری اسلامی ایران کمک به بازسازی عراق است.

قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق نیز در این دیدار با تشکر از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ‌برای حمایت‌های همه‌جانبه از ملت و دولت عراق گفت: بسیار خوشحالیم که ملت عراق با فداکاری و شجاعت و با پایبندی به فتوای مرجعیت و با حمایت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران توانستند بر داعش غلبه کرده و این گروه تروریستی ناپاک را به خاک ذلت بکشانند. نقش رهبری معظم انقلاب اسلامی در ناکام گذاشتن دشمنان اسلام حائز اهمیت است و از تمامی هدایت‌ها و رهبری‌های حکیمانه معظم ‌له تشکر می کنم.

وی توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را در حوزه‌های دفاعی، انتظامی و امنیتی خواستار شد و همکاری‌های دوجانبه را موجب ارتقاء و امنیت داخلی عراق دانست و خاطرنشان کرد: ‌بسیار علاقه‌مندم که در زمینه‌های مورد علاقه از تجارب ارزنده جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شویم.از نقش و همکاری صمیمانه جمهوری اسلامی ایران در ‌برگزاری شایسته مراسم اربعین حسینی و تلاش‌های پلیس امنیتی ایران نیز قدردانی می کنم.

بعضی‌ با جنگ روانی دنبال شیعه‌هراسی در منطقه هستند
امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه همچنین با ‌وزیر ارتباطات ‌‌عراق دیدار و پیرامون مسائل مهم منطقه گفت‌و‌گو کردند. امیر سرتیپ حاتمی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در بغداد گفت: وضعیت‌ امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عراق بعد از اضمحلال داعش رو به بهبود است.

اهم اظهارات حاتمی به شرح زیر است:

‌* مردم کشور عراق طی سال‌های اخیر در مبارزه با این گروه‌های تکفیری و تروریستی متحمل سختی‌ها و مرارت‌های بسیاری شده‌اند. خداوند را شاکریم که امروز ‌عراق در شرایط باثبات‌تری قرار دارد، گروه تروریستی داعش در عراق عملا شکست خورده و سرزمین‌های اشغالی را از دست داده است. پیروزی بر داعش مرهون اتحاد ملت، دولت و ارتش و حمایت مراجع عظام تقلید و علمای دینی است. دوران مبارزه با داعش بسیار آموزنده و تاریخی بود چرا که ایران و عراق در جریان مبارزه، دوستان و دشمنان خود را شناخته و مدعیان دورغین مبارزه با داعش را شناسایی کنند.

* در آن دوران بسیار از دولت‌ها داعیه مبارزه با تروریسم را در منطقه سر دادند، ولی ‌در عمل بسیاری از این دولت‌ها از تروریست‌ها ‌در جهت تحقق اهداف خود استفاده کرده و آنها را مدیریت کردند. عزم صادقانه و خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران حمایت از همه ملت‌های منطقه به ویژه مردم عراق و سوریه است. متاسفانه بعضی‌ها با جنگ روانی به دنبال ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در منطقه هستند اما وقوع این حوادث در منطقه نشان داد همه آنها دروغ محض است و جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت‌های منطقه و مظلوم است.

* سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران پیوند ملت‌ها، تعامل و همبستگی منطقه‌ای است، به بازسازی عراق به عنوان ادامه مسیر تقویت و ارتقاء قدرت عراق و مبارزه با تروریسم می‌اندیشیم و به عنوان یک اعتقاد و باور در بازسازی کنار مردم عراق خواهیم ماند.

حسن کاظم الراشدی وزیر ارتباطات‌ عراق نیز در این دیدار با قدردانی از ‌تلاش‌های جمهوی اسلامی ایران درکمک به دولت و مردم عراق در مبارزه و سرکوب گروه‌های تروریستی و داعش اظهار داشت: مواجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با عراق، مواضعی اصولی و راهبردی بود و ملت و دولت عراق هرگز حمایت‌ها و پشتیبانی‌های این کشور را در مبارزه با تروریسم فراموش نخواهد کرد. امیدواریم همانگونه که جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزه با داعش صمیمانه در کنار ملت عراق حضور داشتند در دوران بازسازی کشورمان در کنارمان باشند.

وزیر ارتباطات‌ عراق با بیان اینکه بر این باوریم امنیت دو کشور عراق و ایران برای امنیت منطقه مهم و حائز اهمیت است، تصریح کرد: عدم ثبات و ناامنی می‌تواند منطقه و جهان را با بی‌ثباتی روبه‌رو سازد. خواستار ارتقاء سطح همکاری‌های فنی و تخصصی با وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دفاعی هستیم.

در پایان تفاهم‌نامه همکاری‌های فنی بین وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات جمهوری عراق با حضور وزرای دو کشور به امضاء رسید.

حملات موشکی به سوریه نمایان‌گر ادامه دخالت‌های بیگانگان در منطقه ‌است
همچنین امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هیئت همراه با مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت و گو کرد. او در این دیدار با بیان اینکه ‌اعتقاد راسخ داریم ‌کشور عراق نباید محل تسویه حساب کشورهای منطقه قرار گیرد‌، اظهار داشت: به همین دلیل ‌جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی در شمال عراق را تایید نکرده و بر این باور است که به حاکمیت ملی همه کشورها به ویژه عراق باید احترام گذاشته شود.

اهم اظهارات حاتمی در این دیدار به شرح زیر است:
* مجموع همکاری‌های دفاعی دو کشور در مبارزه با تروریسم ‌"الگوی بسیار خوبی از همکاری‌های دو‌جانبه" است. ‌این الگوی موفق می‌تواند مورد بهره‌برداری سایر کشورهای منطقه قرار گیرد. ایران در کنار همکاری‌های دفاعی آماده ا‌ست تا با سرعت در بازسازی کشور دوست و همسایه عراق شرکت کند.

* تشکیل کمیته چهار‌جانبه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق، روسیه و سوریه الگوی مناسب و تمام عیار در مبارزه با تروریسم در منطقه است. با نابودی کامل تروریست‌ها، این تعامل و هم‌افزایی می‌تواند مبنای یک همکاری روز افزون منطقه‌ای را ایجاد کند.

* در دوره شرارت‌های گروه تروریستی داعش در خاک عراق جوانان ایران اسلامی با غیرت، شور و حرارتی وصف‌نشدنی داوطلبانه آماده اعزام به عراق برای مبارزه علیه گروه تروریستی داعش بودند، در این راه مقدس، خون پاک جوانان ما در راه آرمان‌های والا و مقدس در کنار برادران عراقی بر زمین ریخت تا بالاخره توانستند این شجره خبیثه را شکست دهند‌.

* امنیت منطقه دارای مولفه‌های پیچیده و پیوسته‌ای است، مفتخرم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود در مبارزه با داعش در کنار ملت و دولت عراق ایستاد و این ایستادگی و حمایت، با کمک‌های ایران تا ریشه‌کن شدن این گروه جنایتکار ادامه می‌یابد. مبارزه با داعش نشان داد دو ملت بزرگ ایران و عراق از هم جداشدنی نیستند و همواره در تنگناها و دشواری‌ها یار و یاور همدیگر هستند،همچنان شاهد اقدامات غیر‌مسئولانه و جنایتکارانه کشورهای غربی و مدعی خقوق بشر در منطقه هستیم و حملات موشکی اخیر سه کشور آمریکا انگلس و فرانسه به سوریه نمایان‌گر ادامه دخالت‌های بیگانگان در تعیین سرنوشت کشورهای منطقه است.

فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ‌در عراق اظهار امیدواری کرد که مذاکرات و گفت‌و‌گو‌های صورت گرفته بستر تعامل و همکاری‌های فنی، تخصصی و دفاعی هرچه بیشتر بین دو کشور را فراهم کند. روابط دو کشور دوست و برادر عراق و ایران از استحکام قوی و خاصی برخوردار است، ‌اجازه دخالت به هیچ کشور و قدرتی در جهت خدشه‌دار کردن این روابط راهبردی را نخواهیم داد. روابط دو کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی ریشه‌دار و حائز اهمیت است. ‌این روابط به هیچ وجه تحت تاثیر شیطنت‌های مداخله‌جویانه قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به تجربه‌های گرانسنگ دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست، اظهار امیدواری کرد ‌دولت عراق به بهترین شکل از این تجربیات استفاده کند. از سیاست اصولی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران ‌در مبارزه با تروریسم و حمایت از مردم عراق و سوریه تقدیر می کنم. اگر حمایت‌های ایران از کشورهای عراق و سوریه نبود وضعیت این کشورها امروز بسیار پیچیده و غیر قابل باور بود.

وزیر دفاع با فرمانده حشد الشعبی دیدار و گفت‌وگو کرد
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر به عراق با حضور در ستاد فرماندهی حشد الشعبی عراق با ابومهدی مهندس دیدار و درباره مورد علاقه گفت‌وگو کرد.

در ‌این دیدار صمیمانه و توأم با شور و شعف که یادآور دوران هشت سال حماسه دفاع مقدس بود، امیر سرتیپ حاتمی با اظهار خرسندی از دیدار با فرمانده مجاهد و مبارز الحشدالشعبی و رزمندگان مجاهد آن اظهار داشت: رجاء واثق دارم که با تحمل مشقات فراوان و رنج‌های بسیار توانسته‌اید ثبات و امنیت را به کشور عراق به ارمغان آورید و از این بابت از همه تلاش‌های خالصانه شما چهره‌های نورانی و عاشق شهادت قدردانی می‌کنم.

وی گفت: دشمنان که دست‌نشانده استکبار جهانی بوده و ابزاری برای اجرای اهداف شیطانی آنان محسوب می‌شوند با جهالت و نادانی تمام به امت اسلامی، مردم عراق و سوریه و مردم منطقه ظلم‌های بسیاری را روا داشتند، استکبار جهانی با خباثت و جنایت‌های بی‌شمار خود خدمات بی‌شائبه‌ای را به دشمنان اسلام ارائه کردند.‌

در این دیدار ابمومهدی مهندس فرمانده الحشد الشعبی با خیر مقدم به وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، حمایت‌های بی‌دریغ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از محور فعالیت را عالی ارزیابی کرد.

فرمانده الحشد الشعبی با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و تجهیز و ساماندهی الحشدالشعبی در عراق، پیروزی‌های اخیر محور مقاومت در شکست داعش را بی‌نظیر توصیف کرد.

ابومهدی مهندس، نقش رهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و آیت‌الله سیستانی ‌را در ‌اتحاد نیروهای جان‌برکف و مبارز و مجاهد الحشد الشعبی ‌تعیین کننده دانست و اظهار امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک با همکاری صمیمانه دولت و ملت عراق ثبات و امنیت کامل در عراق حاکم شود.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770897

برچسب‌ها