۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
آیا رهبر کره‌شمالی «شمشیر» را زمین گذاشت؟

خبرگزاری های غربی از جمله سی ان ان و رویترز واکنشی هماهنگ به اظهارات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رهبر کره شمالی بامداد امروز اعلام کرد که دیگر نیاز به آزمایش های هسته ای ندارد. (اینجا)

انتشار این خبر از سوی تلویزیون رسمی کره شمالی واکنش های زیادی در پی داشته است، در این میان خبرگزاری انگلیسی رویترز و خبرگزاری آمریکایی سی ان ان واکنش مشابه ای به تصمیم "اون" داشته اند. این دو بنگاه خبری معتقدند که رهبر کره شمالی تنها گفته است که به آزمایش نیازی نیست و نمی توان به این مساله محتاط و شکاک نبود.

وب سایت خبرگزاری رویترز در این باره نوشته است: با توجه به اعلام تصميم پيونگ يانگ براي تعليق آزمايش هاي هسته اي و موشک هاي بالستيکي، رهبر کره شمالي در سخنان خود خطاب به کميته مرکزي حزب کارگران به هيچ وجه به اين موضوع اشاره اي نکرده که وي ممکن است آنچه را که "شمشير ارزشمند" کره شمالي مي خواند، کنار بگذارد.

کيم جونگ اون در سخنان خود در اين باره گفت: کره شمالي به صورت موفقيت آميز توانسته است زرادخانه خود را توسعه دهد و کلاهک هاي کوچکي را بسازد که مي تواند روي موشک سوار شود. وي افزود: "بدين ترتيب، اکنون هيچ گونه آزمايش هسته اي و شليک آزمايشي موشک هاي بالستيک قاره پيما و ميان برد، براي جمهوري دموکراتيک خلق کره ضروري نيست."

وي همچنين در سخنان خود خطاب به کميته مرکزي حزب کارگران افزود به همين دليل، سايت آزمايش هسته اي کره شمالي ديگر مورد نياز نيست. با وجود اين، رهبر کره شمالي در سخنان خود به هيچ وجه به اين موضوع اشاره اي نکرد که وي ممکن است آنچه را که "شمشير ارزشمند" کره شمالي مي خواند کنار بگذارد.

در همین حال شبکه تلويزيوني سي ان ان  در وب سایت شبکه خود نوشت: دلايلِ بسياري براي محتاط و شکاک بودن دربارۀ اعلام کره شمالي مبني بر توقف آزمايشهاي هسته اي يا موشکي، وجود دارد و کره شمالي هرگز کاملاً از اهرمِ خود، دست برنخواهد داشت و علاوه بر اين، پيونگ يانگ اعلام نکرده است که به عنوان مثال به پرتاب ماهواره ادامه نخواهد داد.

این شبکه خبری افزود: کيم (جونگ اون) دريافته است که بهترين مسيرِ رو به جلو (براي کره شمالي) عادي سازي روابط با ساير کشورها است، که بار ديگر (تأکيد مي‌کنم) اگر اين (خبر) صحيح باشد که البته ما دلايلِ بسياري داريم که محتاط و شکاک باشيم  (در هر صورت، اگر صحيح باشد) چرخشي عظيم و ناگهاني خواهد بود.


تصویر هوایی از سایت های هسته ای کره شمالی


اینفوگرافیک سی ان ان از میزان آزمایش های موشکی، طبق این نمودار کیم جونگ اون رهبر فعلی کره شمالی بیشترین ازمایش های موشکی را داشته است.

سی ان ان در بخشی دیگر از گزارش خود به توئیت ترامپ اشاره کرده است  و می گوید باید شکاک بود!


دونالد ترامپ در این توئیت عنوان کرده بود: کره‌شمالی با تعلیق تمامی آزمایش‌های هسته‌ای اصلی خود موافقت کرد. این خبر بسیار خوب برای کره‌شمالی،‌ جهان و یک پیشرفت بزرگ است! اکنون مشتاقانه منتظر نشست با کیم جونگ اون هستم.

در همین حال کره‌جنوبی نیز با استقبال از این اعلام پیونگ‌یانگ آن را زمینه ساز شرایطی مثبت برای موفقیت برگزاری نشست سران دو کره و اجلاس سران کره‌شمالی و آمریکا دانست.

سئول افزود، این تصمیم کره‌شمالی به پیشرفت گسترده در زمینه خلع سلاح‌ هسته‌ای در شبه جزیره کره اشاره دارد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن نیز امروز اعلام کرد، زمان برای کاهش فشارها بعد از تصمیم پیونگ‌یانگ درباره تعلیق برنامه هسته‌ای و موشکی‌ای‌اش مناسب نیست.

خبرگزاری کیودو به نقل از اونودرا افزود، ژاپن خواهان دنبال کردن سیاست نهایت فشار بر کره‌شمالی است تا از برنامه‌ تسلیحاتی خود دست بردارد.

وزارت خارجه چین نیز امروز اعلام کرد که از اعلام پیونگ‌ یانگ مبنی بر توقف آزمایش‌های هسته‌ای‌اش استقبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، تصمیم کره‌شمالی به کاهش تنش‌ها و خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره کمک می‌کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    0 0
    مسئله خیلی پیچیده تر از این حرفهاست
  • abbas IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    0 0
    کره آزمایش های مورد نظر خود را انجام داده نیازی به آزمایش جدید ندارد
  • آرمان A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    1 0
    آقاى كيم جونگ اون فهميد كه كشورى كه اقتصاد نداره و مردمانش گرسنه هستند و سالهاى متمادى تحت تحريم هاى خرد كننده بوده نميتونه با همه دنيا طرف بشه. كشورى كه اقتصادش ضعيف باشه موشك و بمب اتمى نميتونه نجاتش بده. كره شمالى كه قطعا از شوروى سابق قوى تر نيست همه ديديم كه شوروى به خاطر همين رويه و نداشتن اقتصادى باز و داد و ستد درست با دنيا از هم فروپاشيد. متاسفانه دنياى امروز بر اساس قوانين مدينه فاضله اداره نميشه و اين موضوع رو گويا آقاى اون فهميد تا بتونه مردم خودش رو به سطحى قابل قبول برسونه. اميدواريم كه بقيه هم اين موضوع را بفهمند كه نميشه تا ابد با همه دنيا درافتادو هزينه اين درگيريها رو به دوش مردم انداخت