۱۰ درصد ایرانی‌ها دچار اختلال خواب/ عارضه قطع تنفس در خواب کودکان ایرانی به دلیل لوزه سوم

ایرنا نوشت: رئیس انجمن پزشکی خواب ایران شایع‌ترین اختلال خواب در کودکان را قطع تنفس در خواب عنوان کرد و گفت: 40 درصد کودکان ایرانی به علت بزرگی لوزه سوم به این عارضه مبتلا هستند.

دکتر محمد فرهادی روز چهارشنبه در هشتمین همایش سراسری اختلالات خواب اظهار کرد: ممکن است کودکان از بدو تولد تا سن بلوغ به انواع و درجاتی از اختلالات خواب مبتلا شوند که مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها قطع تنفس در خواب است؛ در این عارضه به علت بزرگی لوزه سوم، راه تنفس در ناحیه حلق مسدود و بیمار دچار قطع تنفس می‌شود.

وی مختل شدن رشد کودک، کم‌اشتهایی و سرماخوردگی‌های مکرر را ازجمله عوارض این نوع اختلال خواب در کودکان دانست و به والدین توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز مشکلات رشدی در کودکان، هرچه زودتر آن‌ها را تحت درمان قرار دهند.

رئیس انجمن پزشکی خواب گفت: راه درمان این عارضه جراحی است و درمان‌های دیگر مانند درمان‌های دارویی که گاهی برای کوچک شدن لوزه تجویز می‌شود، نمی‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

فرهادی با تأکید بر لزوم درمان به‌موقع و هرچه زودتر این عارضه در کودکان اظهار کرد: درمان جراحی این عارضه هیچ محدودیت سنی ندارد و حتی کودکان چندروزه را نیز می‌توان تحت این روش درمانی قرار داد.

وی افزود: اگر این عارضه به‌موقع درمان نشود، به دلیل اینکه در وعده‌های قطع تنفس اکسیژن لازم به مغز کودک نمی‌رسد، به‌تدریج مشکلات مغزی برای بیمار می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کم‌هوشی و ضعف حافظه است که بیشتر در سنین ورود به دبستان خودنمایی می‌کند.

شیوع عارضه قطع تنفس در 10 درصد ایرانی‌ها
رئیس انجمن پزشکی خواب ایران، گفت: درگذشته پنج درصد ایرانی‌ها اختلال خواب داشتند اما اکنون طبق آمارهای موجود به دلایلی که مهم‌ترین آن سبک غلط زندگی و چاقی است، 10 درصد ایرانی‌ها به انواع و درجاتی از اختلال خواب مبتلا هستند که علاوه بر ایجاد بیماری‌های مختلف، مشکلات زیادی را در زندگی روزمره و شغل آن‌ها ایجاد می‌کند.

فرهادی افزود: درصدی از دیابت‌های مقاوم به درمان با انسولین، فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های چشمی و برخی مشکلات در دوران بارداری در اثر اختلالات خواب بروز می‌کنند.

وی در خصوص برخی مشکلات و مخاطرات شغلی در اثر اختلالات خواب نیز گفت: اگر مشکل اختلال خواب در سنین کودکی درمان‌نشده و به سنین بلوغ برسد یا اینکه در بزرگ‌سالی بروز کند و درمان نشود، علاوه بر عوارض ذکرشده، فرد را با مشکلاتی همچون خستگی روزانه، خواب‌آلودگی، سردردهای صبحگاهی، کم‌حوصلگی و اختلالات رفتاری مواجه می‌کند که هرکدام از این موارد می‌تواند در مشاغل مختلف فرد درگیر و افراد مرتبط با او را دچار مخاطرات جبران‌ناپذیری کند.

فرهادی آمارهای موجود در خصوص تصادفات ناشی از اختلالات خواب را یادآور شد و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، 20 درصد تصادفات رانندگی در ایران در اثر اختلالات خواب همچون خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد.

راه‌اندازی کلینیک‌های خواب
دکتر امین آمالی دبیر علمی هشتمین کنگره سراسری اختلالات خواب با تأکید بر لزوم توجه به درمان اختلالات خواب در حوزه سلامت کشور به‌عنوان زیربنایی برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات اجتماعی گفت: به همین منظور آیین‌نامه راه‌اندازی کلینیک‌های خواب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تصویب است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    دو میلیون و پانصد هزارتومان پول عمل لوزه،از کجا بدم،شبا نشسته میخوابم