۸ درصد جمعیت استان، عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان زنجان با اشاره به پیش ‌بینی 40 برنامه مهم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برای این اداره کل، گفت: افزایش 10 درصدی اعضا، افزایش 20 درصدی منابع کتاب و کتابخوانی و تعریف یک کتابخانه خیّری برای هر یک از شهرستان ‌های استان، از جمله این اقدامات است.

به گزارش خبرآنلاین؛ امیرعلی نیک ‌بخش در جلسه انجمن کتابخانه ‌های عمومی استان، با اشاره به اینکه میزان اعتبار پیش ‌بینی‌ شده سال گذشته این نهاد، 14 میلیارد تومان بود، اظهار کرد: بیش از 11 میلیارد تومان از این اعتبار، محقق شد که این امر، نشان از برنامه ‌ریزی دقیق و مناسب این نهاد در استان دارد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این اعتبارات در قالب تملک دارایی، دریافتی از نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور و نیم درصد از درآمد شهرداری‌ ها بوده است، افزود: بیش از 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی به‌ صورت مستقیم و غیر مستقیم، جذب شد و در اختیار سازندگان و اجرا کنندگان طرح ‌ها قرار گرفت و 6 میلیارد تومان نیز از نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور، جذب گردید. همچنین 1/5 میلیارد تومان نیز طبق قانون از محل نیم درصد درآمد شهرداری ‌ها جذب شد.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات نیز از سایر محل‌ها جذب شد، ادامه داد: تبصره الحاقی به ماده 64 قانون، کمک ‌های نقدی خیرین، حق عضویت اعضا، فعالیت ‌های جانبی درآمدزا، سایر کمک ‌های نقدی و همچنین اهدای 120 هزار جلد کتاب از سوی مردم، ناشرین و مسئولین ادارات، اهدای زمین و کمک‌ های غیر نقدی خیرین از جمله اعتبارات جذب ‌شده است که در مجموع، بیش از 11 میلیارد تومان، عملکرد اعتباری اداره کل کتابخانه‌ های عمومی استان در سال 96 می ‌باشد.

مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان به محل هزینه‌ کرد این اعتبارات در سال 96 اشاره کرد و گفت: افزایش 2 باب کتابخانه با زیربنای 3 هزار و 400 مترمربع، افزایش صندلی‌ کتابخانه‌ ها از 4 هزار و 982 به 5 هزار و 926، افزایش کتاب‌ های موجود در کتابخانه‌ ها از یک میلیون و 120 هزار جلد به یک میلیون و 244 هزار و 700 جلد و افزایش 10 درصدی منابع کتاب و کتابخوانی، تعمیرات اساسی 10 باب کتابخانه، تامین سیستم سرمایش و گرمایش ویژه و استاندارد برای تمام کتابخانه‌ های استان و تعویض درب و پنجره ‌های 17 باب کتابخانه در جهت استفاده بهینه و صرفه‌ جویی در مصرف حامل ‌های انرژی، از جمله این اقدامات هستند.

وی با اشاره به اینکه 935 هزار جلد کتاب در سال گذشته از کتابخانه ‌های استان به امانت گرفته شده که 3 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: هم اکنون اعضای فعال کتابخانه‌ های استان به 80 هزار نفر رسیده که این رقم 4 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است. همچنین حدود 8 درصد از جمعیت استان، عضو کتابخانه‌ های عمومی هستند، در حالی که متوسط کشوری، 3 درصد است.

نیک‌بخش از برگزاری یک هزار و 87 عنوان نشست کتابخوانی و معرفی کتاب با همکاری دستگاه‌ های مختلف در سال گذشته خبر داد و افزود: برگزاری یک هزار و 972 مورد مسابقات مختلف فرهنگی، نویسندگی و نقاشی، برگزاری 105 مورد جلسات نقد و رونمایی از کتاب، برگزاری یک هزار و 401 جلسات مطالعاتی، برگزاری 386 برنامه قصه ‌گویی در کتابخانه‌ های عمومی، برپایی 2 هزار و 44 نمایشگاه از کُتُب موجود و تازه‌ های کتاب در کتابخانه ‌ها و برگزاری 2 هزار و 246 برنامه آموزشی، داستان ‌نویسی، نویسندگی، خوشنویسی، طراحی، نقاشی، رایانه، کاردستی، آموزش قرآن و سایر موارد برای حدود 12 هزار نفر، از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته می‌ باشد.

این مقام مسئول با اشاره به افتتاح و بازگشایی یک باب کتابخانه جدید در شهرستان سلطانیه در سال 96 ابراز کرد: فرآیند مطالعه، احداث و توسعه 9 باب کتابخانه در سایر شهرستان ‌ها نیز در سال 96 آغاز شد که به همت دولت تدبیر و امید، 2 باب در سالجاری و 7 باب تا پایان سال 98 به بهره ‌برداری می ‌رسد. همچنین 2 پروژه خیّرساز نیز آغاز شده که یکی در سال گذشته، افتتاح و دیگری در آینده نزدیک در شهرستان خدابنده به بهره ‌برداری می‌ رسد که بر این اساس، تعداد کتابخانه ‌های خیّرساز استان به 9 باب خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان به پیگیریِ بازسازی کتابخانه مسجد جامع به‌ عنوان مطالبه اصلی مردم بعد از 10 سال که تا یک ماه آینده تکمیل می‌ شود، اشاره کرد و گفت: جابه ‌جایی محلِ کتابخانه ‌هایی که نامناسب بودند، به ‌روز رسانی اموال به‌ صورت دقیق و مکانیزه، برگزاری 6 دوره آموزشی برای همکاران، ساماندهی و نقل و انتقال همکاران به نزدیک ‌ترین کتابخانه محل زندگی در جهت جلب رضایت همکاران، عضویت رایگان افراد کم ‌برخوردار و ارائه خدمات کتابخوانی به مناطق روستایی در 35 کتابخانه در روستاها و 3 کتابخانه سیار، از اقدامات بعدیِ این اداره کل در سال 96 می‌ باشد.

وی با اشاره به ارتقای اداره کل کتابخانه ‌های عمومی استان از رده «ج» به «ب» کشوری، افزود: ارتقاء نمرات استاندارد کتابخانه‌ های شهری و روستایی سطح استان، ارتقاء پُست و سطح معیشت همکاران، شرکت بیش از 32 هزار نفر در جشنواره رضوی، پیشرفت فیزیکی 70 درصدیِ ساختمان در حال احداثِ اداره کل، انعقاد تفاهم ‌نامه و همکاری نزدیک با بیش از 20 دستگاه مختلف، راه‌اندازی 4 کتابخانه شبانه‌روزی و ایجاد روحیه همدلی، تفاهم و انگیزه در بین همکاران از دیگر برنامه ‌های ارتقاء کتابخوانی در استان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =